Anders Bekeken

Visie 2025 Melk met Meerwaarde by FrieslandCampina: Verduurzaming van de Zuivelketen

Geschreven op 23-8-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam
Pin It

FrieslandCampina

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina heeft de kaders voor de ontwikkeling van de coöperatie geformuleerd voor de komende jaren: de coöperatieve visie 2025 Melk met Meerwaarde. Verduurzaming van de zuivelketen is een belangrijk thema in deze visie.

Frans Keurentjes, voorzitter van het bestuur: “Aan de hand van de geformuleerde ambities gaan we met de leden-melkveehouders in gesprek over de gewenste ontwikkeling van de melkveehouderij en van FrieslandCampina. Individueel ondernemerschap en vakmanschap staan aan de basis van het succes van onze eigen melkveebedrijven. Marktgerichtheid vanuit het collectief belang vormt de basis van een succesvolle coöperatie en onderneming. Zoals wij zelf aan de toekomst van ons eigen melkveebedrijf werken, werken we samen aan de duurzame ontwikkeling van FrieslandCampina.”

De zuivelcoöperatie wil meer waarde creëren voor de leden, nu en in de toekomst, door een onderscheidende en vooruitstrevende ketenaanpak die marktgericht is, inspeelt op ontwikkelingen in de samenleving en actief bijdraagt aan de realisatie van klimaat- en milieudoelen. Een zuivelcoöperatie waar de leden trots op zijn en waarvan de melk en zuivelproducten zowel regionaal als wereldwijd gewaardeerd worden.

Aanleiding voor het opnieuw formuleren van de ambities van de coöperatie zijn de snelle veranderingen in de markt en in de maatschappij, alsmede de snelle groei van de melkveehouderij in Nederland na de afschaffing van de melkquotering in 2015. Volgens FrieslandCampina betrekken afnemers en consumenten aspecten als duurzaamheid steeds meer in hun beslissing bij het doen van aankopen.

Frans Keurentjes: “Wij denken dat het samen opnieuw vaststellen van de uitgangspunten van de coöperatie richting geeft. We zien toenemende verschillen in de ontwikkeling van bedrijven van de leden. Het individueel belang komt niet altijd overeen met het collectief belang. Met elkaar zullen we moeten vaststellen hoe we het collectieve belang het best kunnen dienen en tegelijkertijd ruimte kunnen bieden voor verscheidenheid en ondernemerschap.”

Centrale thema’s in de visie zijn ‘Waarde voor ons’, ‘Zorg voor dier en natuur’ en ‘Van waarde in en voor de samenleving’. Onder het eerste thema speelt met name de discussie of de coöperatie aanbod- of marktgedreven moet zijn. De nadruk zal liggen op zuivelproducten die voor afnemers en consumenten onderscheidend zijn en zo meerwaarde kunnen bieden. Keurentjes: “Als bestuur vinden we dat de mogelijkheden in de markt leidend moeten zijn. In Nederland kunnen we excelleren op terreinen zoals kwaliteit en duurzaamheid. Dat doen we op basis van ons vakmanschap, kennis en ervaring.” FrieslandCampina wil samen met de leden-melkveehouders en andere partijen onderzoeken of er nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van productie van duurzame energie.

Over het thema ‘Zorg voor dier en natuur’ zegt Keurentjes: “Duurzame ontwikkeling is niet langer optioneel. Verantwoorde productie met respect voor dier en natuur is een randvoorwaarde om onze melk voor afnemers en consumenten aantrekkelijk te houden en speelt een grote rol bij het behouden en verbeteren van het maatschappelijk draagvlak voor de melkveehouderij. Hierbij is het van belang om transparant inzicht te geven in de wijze waarop we produceren.” Een aandachtspunt is onder meer het toewerken naar een meer circulaire melkproductie. Hieronder valt onder meer energieneutraliteit en het effectief terugdringen van de broeikasgasuitstoot op boerderijen.

FrieslandCampina streeft ernaar dat de melkveehouderij en de coöperatie een gewaardeerd onderdeel zijn en blijven van de samenleving. Dit valt onder het derde thema, ‘Van waarde in en voor de samenleving’. Keurentjes: “De wijze waarop we melk produceren is net zo belangrijk als wat we produceren. Duurzaamheid, biodiversiteit en de omgang met dieren zijn belangrijke thema’s. Tegelijkertijd is het van belang dat organisaties en consumenten meer inzicht en begrip krijgen voor de omstandigheden waaronder boeren werken en waarom wij bepaalde keuzes maken. Verbinding is hierbij essentieel en dat vraagt om transparantie en zichtbaarheid. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor het behoud van de koe in het Nederlandse landschap.” Bron: KW1 Prijs

Zie ook: FrieslandCampina: Klimaatneutraal Groeien met Route 2020  – FrieslandCampina Kiest voor FSC Verpakking: Appelsientje Als Eerste Merk – Camminghaburen in Leeuwarden Krijgt Restwarmte van FrieslandCampina– Ruim 416.000 Zonnepanelen op Daken Leden-Melkveebedrijven FrieslandCampina by GroenLeven – Jumpstart De Groenste Energiecentrale: 130 Miljoen Euro Subsidie voor Monomestvergisters

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

*

Categorieën

  • Afval (519)
  • Agenda (2.741)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (665)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle (409)
  • Design (224)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.102)
  • Educatie (339)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.760)
  • English Channel (1)
  • Europa (29)
  • Evenementen (120)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (287)
  • Goed Doel (113)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (286)
  • Iets anders (340)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (154)
  • Klimaat (1.586)
  • Licht (357)
  • Lucht (31)
  • Mensenrechten (162)
  • Milieu (732)
  • MVO (105)
  • Natuur (655)
  • Nederland (12)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (107)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (32)
  • Sport (205)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (890)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (274)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • ALDI Duurzaamheidscampagne: Verantwoord Boodschappen Doen – Duurzame Boodschappentas
  • Op Zoek Naar De Duurzame Docent: Zet Een Duurzame Docent In Het Zonnetje
  • Sparta 100 Jaar: De Elektrische Sparta Vedette R1Z Jubileum – Joop Zoetemelk Editie
  • Hoofdkantoor en Distributiecentrum Jumbo in Veghel Met 14.000 Zonnepanelen by KiesZon
  • VSG Jaarcongres 2017: Sport en Bewegen in de Openbare Ruimte een Gamechanger
  • Nationaal Zwembadcongres 2017 by VSG: Zijn Onze Zwembaden Nog Wel Veilig?
  • The Renewable Energy Documentary by Modern Marvels
  • De EcoBeurs Biolicious 2017 met EcoWonen en EcoTuinieren in de Antwerp Expo
  • Search For The Super Battery Documentary by NOVA
  • Power Surge Documentary by NOVA
  • Duurzaam020: Hoe dan? – Samen Naar De Toekomstbestendige Stad Amsterdam
  • The WaveRoller: Renewable Wave Energy by Wärtsilä and AW-Energy
  • Arnold Schwarzenegger Presenteert ’s Werelds Eerste Elektrische Hummer by Kreisel Electric
  • De Tycho Brahe en de Aurora: Twee Volledig Elektrisch Veerponten by HH Ferries Group
  • E-Harbour Amstelkwartier in Amsterdam: Ligplaatsen Voor Elektrische Passagiersvaartuigen
  • The EV100: World’s Biggest Multinationals Are Going to Speed Up Use of Electric Vehicles
  • Creating Shared Value Prize 2018 by Ashoka and Nestle
  • Nationale Energiebesparingscompetitie: De DOEN Energie[s]topper 2018
  • Devon House With a Rotating Roof by D*Haus Company
  • Daimler Delivers First Electric FUSO eCanter Trucks to UPS
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com