Anders Bekeken

Visie 2025 Melk met Meerwaarde by FrieslandCampina: Verduurzaming van de Zuivelketen

Geschreven op 23-8-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam
Pin It

FrieslandCampina

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina heeft de kaders voor de ontwikkeling van de coöperatie geformuleerd voor de komende jaren: de coöperatieve visie 2025 Melk met Meerwaarde. Verduurzaming van de zuivelketen is een belangrijk thema in deze visie.

Frans Keurentjes, voorzitter van het bestuur: “Aan de hand van de geformuleerde ambities gaan we met de leden-melkveehouders in gesprek over de gewenste ontwikkeling van de melkveehouderij en van FrieslandCampina. Individueel ondernemerschap en vakmanschap staan aan de basis van het succes van onze eigen melkveebedrijven. Marktgerichtheid vanuit het collectief belang vormt de basis van een succesvolle coöperatie en onderneming. Zoals wij zelf aan de toekomst van ons eigen melkveebedrijf werken, werken we samen aan de duurzame ontwikkeling van FrieslandCampina.”

De zuivelcoöperatie wil meer waarde creëren voor de leden, nu en in de toekomst, door een onderscheidende en vooruitstrevende ketenaanpak die marktgericht is, inspeelt op ontwikkelingen in de samenleving en actief bijdraagt aan de realisatie van klimaat- en milieudoelen. Een zuivelcoöperatie waar de leden trots op zijn en waarvan de melk en zuivelproducten zowel regionaal als wereldwijd gewaardeerd worden.

Aanleiding voor het opnieuw formuleren van de ambities van de coöperatie zijn de snelle veranderingen in de markt en in de maatschappij, alsmede de snelle groei van de melkveehouderij in Nederland na de afschaffing van de melkquotering in 2015. Volgens FrieslandCampina betrekken afnemers en consumenten aspecten als duurzaamheid steeds meer in hun beslissing bij het doen van aankopen.

Frans Keurentjes: “Wij denken dat het samen opnieuw vaststellen van de uitgangspunten van de coöperatie richting geeft. We zien toenemende verschillen in de ontwikkeling van bedrijven van de leden. Het individueel belang komt niet altijd overeen met het collectief belang. Met elkaar zullen we moeten vaststellen hoe we het collectieve belang het best kunnen dienen en tegelijkertijd ruimte kunnen bieden voor verscheidenheid en ondernemerschap.”

Centrale thema’s in de visie zijn ‘Waarde voor ons’, ‘Zorg voor dier en natuur’ en ‘Van waarde in en voor de samenleving’. Onder het eerste thema speelt met name de discussie of de coöperatie aanbod- of marktgedreven moet zijn. De nadruk zal liggen op zuivelproducten die voor afnemers en consumenten onderscheidend zijn en zo meerwaarde kunnen bieden. Keurentjes: “Als bestuur vinden we dat de mogelijkheden in de markt leidend moeten zijn. In Nederland kunnen we excelleren op terreinen zoals kwaliteit en duurzaamheid. Dat doen we op basis van ons vakmanschap, kennis en ervaring.” FrieslandCampina wil samen met de leden-melkveehouders en andere partijen onderzoeken of er nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van productie van duurzame energie.

Over het thema ‘Zorg voor dier en natuur’ zegt Keurentjes: “Duurzame ontwikkeling is niet langer optioneel. Verantwoorde productie met respect voor dier en natuur is een randvoorwaarde om onze melk voor afnemers en consumenten aantrekkelijk te houden en speelt een grote rol bij het behouden en verbeteren van het maatschappelijk draagvlak voor de melkveehouderij. Hierbij is het van belang om transparant inzicht te geven in de wijze waarop we produceren.” Een aandachtspunt is onder meer het toewerken naar een meer circulaire melkproductie. Hieronder valt onder meer energieneutraliteit en het effectief terugdringen van de broeikasgasuitstoot op boerderijen.

FrieslandCampina streeft ernaar dat de melkveehouderij en de coöperatie een gewaardeerd onderdeel zijn en blijven van de samenleving. Dit valt onder het derde thema, ‘Van waarde in en voor de samenleving’. Keurentjes: “De wijze waarop we melk produceren is net zo belangrijk als wat we produceren. Duurzaamheid, biodiversiteit en de omgang met dieren zijn belangrijke thema’s. Tegelijkertijd is het van belang dat organisaties en consumenten meer inzicht en begrip krijgen voor de omstandigheden waaronder boeren werken en waarom wij bepaalde keuzes maken. Verbinding is hierbij essentieel en dat vraagt om transparantie en zichtbaarheid. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor het behoud van de koe in het Nederlandse landschap.” Bron: KW1 Prijs

Zie ook: FrieslandCampina: Klimaatneutraal Groeien met Route 2020  – FrieslandCampina Kiest voor FSC Verpakking: Appelsientje Als Eerste Merk – Camminghaburen in Leeuwarden Krijgt Restwarmte van FrieslandCampina– Ruim 416.000 Zonnepanelen op Daken Leden-Melkveebedrijven FrieslandCampina by GroenLeven – Jumpstart De Groenste Energiecentrale: 130 Miljoen Euro Subsidie voor Monomestvergisters

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (519)
  • Agenda (2.778)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (676)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle (416)
  • Design (225)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.112)
  • Educatie (340)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.785)
  • Europa (29)
  • Evenementen (121)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (293)
  • Goed Doel (113)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (287)
  • Iets anders (345)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (154)
  • Klimaat (1.590)
  • Licht (358)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (164)
  • Milieu (733)
  • MVO (106)
  • Natuur (660)
  • Nederland (12)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (113)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (32)
  • Sport (206)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (911)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (277)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • Duurzame Parkeergarage Berlijnplein in Leidsche Rijn Centrum in Utrecht
  • VSK 2018: Installateursvak Wordt Steeds Slimmer – VSK Award 2018 – Installateur van het Jaar
  • Offshore Wind Innovators: The Offshore Wind Innovation Award 2017
  • Circular Commitment Event #2 in de Metropoolregio Amsterdam
  • Zonnepark Tienbunderweg in Enschede met 11.000 Zonnepanelen by Twence en Solarcentury
  • Bedrijventerrein Distriport bij Berkhout Wordt Groot Zonnepark by Provincie Noord-Holland
  • Amsterdam Wint World Smart City Award Voor Circulaire Economie
  • Energiepark Rijnenburg in Utrecht: Windmolens en Zonneparken by Rijne Energie en Eneco
  • De Duurzame Provinciale Weg N272 in Noord-Brabant: Renovatie met BioBased Materialen
  • De Elektrische Vespa Elettrica Scooter by Piaggio Komt in 2018 op de Markt
  • Land Art Generator Initiative Solar Mural Artwork: La Monarca in San Antonio by Cruz Ortiz
  • Trek’s New 2018 CrossRip+ Cyclocross Ebike: Always Fast, Always Fun
  • A 100% Electric Bus Fleet of 14,400 Buses in Shenzhen, China by End of 2017
  • Nissan Zonnedak op Motor Parts Center in Amsterdam Met 8.911 Zonnepanelen
  • BioWarmte Installatie Lage Weide in Utrecht: Duurzame Stadswarmte by Eneco
  • Cradle to Cradle Product Innovation Institute Product Design Challenge VI
  • Groninger Ambitie in Energietransitie: Zes Dorpen Energieneutraal In 2019 by Provincie Groningen
  • Energieneutrale Scholen in Groningen: Intentieverklaring 200 Energieneutrale Scholen in 2035
  • EZK Energy Award 2017: Inspirerende Voorbeelden Energiebesparing bij Ondernemingen
  • Blue Scan: Sustainable Procurement and Supply Management For the Maritime Industrie
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com