Anders Bekeken

UTZ Certified: Utz = Goed

Geschreven op 5-11-2007 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, EEN-Armoede, MVO
Pin It

Update 17 april 2011: In het eerste kwartaal van 2011 is wereldwijd bijna 40 miljoen kilo UTZ CERTIFIED Good Inside duurzame koffie afgezet. Dat is een stijging van 25% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het hoge volume in het eerste kwartaal 2011 is een voortzetting van de groeitrend in 2010 toen in totaal 12,1 miljoen UTZ gecertificeerde koffie werd verkocht en 30,4 miljoen kilo werd gecertificeerd, een stijging van bijna 50% ten opzichte van het jaar daarvoor.

Brazilië is de grootste leverancier van UTZ CERTIFIED Good Inside koffie; van alle door UTZ gecertificeerde koffie is 42%, 16,9 miljoen kilo, afkomstig uit het Zuid-Amerikaanse land. Vietnam levert 8,0 miljoen kilo, Honduras 6,7 miljoen kilo, India 2,4 miljoen kilo en Columbia 2,0 miljoen kilo in het eerste kwartaal van 2011.

Naast koffieboeren worden ook cacaoboeren door UTZ CERTIFIED opgeleid tot professionele en verantwoorde ondernemers. Het aanbod duurzaam geproduceerde cacao zal de komende tijd sterk groeien door het groeiend aantal UTZ gecertificeerde cacaoboeren wereldwijd. Inmiddels zijn cacaoproducenten gecertificeerd in Ivoorkust, Ghana, Papua Nieuw Guinea, Ecuador, Vietnam, Nigeria, Uganda, Congo, Peru, Dominicaanse Republiek en Tanzania.

In het eerste kwartaal is tevens een belangrijk stap gezet in de verduurzaming van de theesector; UTZ CERTIFIED lanceerde namelijk de UTZ CERTIFIED gedragscode voor Rooibos. Dit is de eerste, internationaal erkende standaard die specifiek is ontwikkeld voor mainstream duurzame Rooibos. De vier Rooibos producenten en twee Rooibos verwerkers die deel hebben genomen aan het pilot project in aanloop naar de goedkeuring van de code zijn inmiddels gecertificeerd.

Wereldwijd zijn momenteel meer dan 160.000 koffie-, cacao- en theeplantages en kleinschalige boeren UTZ gecertificeerd. Van een groot aantal boeren is daarmee de onafhankelijke positie versterkt. De boeren worden getraind in het professionaliseren van hun landbouwpraktijken en bedrijfsvoering. Hierdoor kunnen zij meer produceren tegen lagere kosten en verhoogt de kwaliteit van de producten. Zo kunnen boeren een betere prijs voor een beter product onderhandelen en hun levensstandaard verbeteren. Bovendien krijgen boeren die werken met UTZ CERTIFIED op de wereldmarkt een premie voor hun oogst en hoeven zij geen kosten te betalen voor deelname aan het programma.

10 februari 2011: Tijdens het jaarlijks Goed Geld Gala georganiseerd van de Nationale Postcode Loterij op woensdag 9 februari is bekend gemaakt dat UTZ CERTIFIED een bedrag van 2.500.000,– Euro toegewezen heeft gekregen voor een periode van vijf jaar. UTZ CERTIFIED investeert 500.000,– euro per jaar in de verduurzaming van agrarische productieketens en draagt daarmee bij aan de verbetering van de leefomstandigheden van vele boeren en hun families in de koffie, cacao, thee, palm olie en katoensector.  Zie ook: Postcode Loterij Goed Geld Gala 2011: 270 Miljoen Euro naar Goede Doelen

Met de extra fondsen van de Postcode Loterij kan UTZ CERTIFIED zich concentreren op de verdere uitbreiding van het programma en het vergroten van de markt voor gecertificeerde landbouwproducten als koffie, cacao en thee. Dat wil zeggen: nog meer bedrijven ondersteunen bij het inkopen van hun gecertificeerde grondstoffen om daarmee consumentenmarkten te voorzien van steeds grotere volumes duurzaam geproduceerde producten. Daarnaast positioneren wij ons als dienstverlener op het gebied van traceerbaarheid.

Concreet betekent het extra geldbedrag dat UTZ CERTIFIED zich kan richten op de volgende activiteiten: In het veld samen met partner Solidaridad en andere partijen meer boeren bereiken, de drempels tot de programma’s verlagen en daarmee dichterbij de boeren komen; Op het gebied van certificering meer onderzoek doen naar de impact van de programma’s en hoe die bijdragen aan de Millennium Doelen. Dit stelt UTZ CERTIFIED in staat om de programma’s te verbeteren en te vernieuwen op het gebied van o.a. milieu- en klimaataspecten; Tot slot willen men zich meer en groter inzetten om de zichtbaarheid van duurzaamheid en de naamsbekendheid van het keurmerk te vergroten.

13 januari 2011: In 2010 is wereldwijd 121.233.851 kg duurzame UTZ CERTIFIED koffie verkocht. Een stijging van bijna 50% ten opzichte van het jaar daarvoor. Volgens UTZ CERTIFIED, een van de grootste duurzaamheidsprogramma’s voor koffie, cacao en thee in de wereld, toont de recordafzet een toenemende bereidheid aan van grote levensmiddelenconcerns zoals Douwe Egberts en Ahold Coffee Company  om te investeren in duurzame productie.

Brazilië blijft ook in 2010 de grootste verkoper van UTZ CERTIFIED Good Inside koffie. Het land was goed voor 51,6 miljoen kilo. Vietnam volgt met ruim 24,1 miljoen kilo. Honduras komt op 14,7 miljoen kilo, columbia op 6,6 miljoen kilo en Peru op 5,9 miljoen kilo.

Wereldwijd zijn momenteel meer dan 157.168 plantages en kleinschalige boeren UTZ gecertificeerd in 21 productielanden. Het aantal uitgegeven certificaten ten opzichte van 2009 is daarmee met ruim 65% gestegen. Van een groot aantal boeren is daarmee de onafhankelijke positie versterkt. De boeren worden getraind in het professionaliseren van hun landbouwpraktijken en bedrijfsvoering. Hierdoor verhoogt de kwaliteit van de producten en kunnen zij meer produceren tegen lagere kosten. Zo kunnen de boeren een betere prijs voor een beter product onderhandelen en verbetert hun levensstandaard. Bovendien krijgen boeren die werken met UTZ CERTIFIED op de wereldmarkt een premie voor hun oogst en hoeven zij geen kosten te betalen voor deelname aan het programma.

Bedrijven uit meer 42 landen zijn al geregistreerd als partner en kopen UTZ CERTIFIED koffie. In Nederland zijn onder andere Sara Lee (Douwe Egberts) en Ahold Coffee Company grote afnemers van UTZ CERTIFIED duurzame koffie. Zij dragen daarmee sterk bij aan de enorme stijging in de verkoopcijfers. In de afgelopen vijf jaar is Sara Lee wereldwijd de grootste afnemer geweest van UTZ CERTIFIED koffie. De organisatie heeft aangekondigd de komende vijf jaar op zijn minst 350 miljoen kilo duurzame koffie in te kopen voor alle markten en producten waarbinnen zij actief zijn. UTZ CERTIFIED is in deze duurzame inkoop de voorkeurspartner voor Sara Lee.

27 juli 2010: In de eerste helft van 2010 zijn er 35 procent meer duurzame kopjes koffie gedronken dan in dezelfde periode vorige jaar. Dat blijkt uit de koffieverkoopcijfers van duurzaamheidsprogramma UTZ CERTIFIED Good Inside. Door deze stijging verbeteren de werkomstandigheden en concurrentiepositie van UTZ CERTIFIED koffieboeren overal ter wereld. De boeren worden door UTZ gestimuleerd en opgeleid in het sociaal, economisch en milieutechnisch verbeteren van hun werkwijze. Hierdoor stijgt de kwaliteit van de koffie en krijgen de boeren een sterkere onderhandelingspositie.

UTZ CERTIFIED zag de verkoop van de door haar gecertificeerde koffie eind juni oplopen tot 59 miljoen kilo. Dat is 16 miljoen kilo koffie meer dan over dezelfde periode vorig jaar werd afgezet. Van alle door UTZ gecertificeerde koffie is 34 procent, bijna 20 miljoen kilo, afkomstig uit Brazilië. Hiermee is Brazilië de grootste bron van maatschappelijk verantwoorde koffie binnen het duurzaamheidprogramma. De tweede plaats wordt ingenomen door Vietnam, dat ruim 13 miljoen kilo, oftewel 22 procent van de koffie levert. Honduras (11,5), Colombia (3,3) en Guatemala (2,9) staan respectievelijk op de derde, vierde en vijfde plek.

Naast koffieboeren worden ook cacaoboeren door UTZ CERTIFIED opgeleid tot professionele en verantwoorde ondernemers. De boeren in Ivoorkust bleken in de eerste zes maanden van 2010 met 11,8 miljoen kilo duurzame cacao de grootste producenten te zijn. De eerste producten met deze cacao, onder meer van FrieslandCampina, Baronie, Heinz, Albert Heijn en Mars, stromen gedurende dit hele jaar de markt in. Zie ook: Alle in Nederland geconsumeerde cacao duurzaam geproduceerd in 2025

Ook voor theeboeren zijn er binnen het duurzaamheidprogramma van UTZ CERTIFIED belangrijke stappen gezet. Zo wordt voor één van de meest populaire theesoorten van Nederland, de Engelse Melange van Pickwick, uitsluitend thee gebruikt die door UTZ gecertificeerd is. Pickwick koopt hiervoor, via moederbedrijf Sara Lee, 2 miljoen kilo duurzame thee in. Dat is een derde van het totale inkoopvolume thee van Sara Lee in Europa. De certificering van de Engelse Melange van Pickwick vormt een belangrijke eerste stap naar een volledige verduurzaming van de theemarkt. Bron: UTZ Zie ook: Eerste Duurzame Thee UTZ Certified voor Sara Lee in 2010

5 november 2007: Wist u het al? Utz betekent goed in een Maya-taal. Goede koffie met een goede beloning voor de koffieboeren en goede omstandigheden. Utz is één van de grote werelwijde keurmerken voor eerlijke handel. UTZ certified koffie kopen staat voor een bijdrage aan een milieuvriendelijke, duurzame productie.

Zie ook: De meisjes van Verkade gaan Fairtrade !

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (519)
  • Agenda (2.792)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (679)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle (419)
  • Design (225)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.114)
  • Educatie (340)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.803)
  • Europa (29)
  • Evenementen (121)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (293)
  • Goed Doel (113)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (287)
  • Iets anders (346)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (150)
  • Klimaat (1.595)
  • Licht (363)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (164)
  • Milieu (734)
  • MVO (106)
  • Natuur (661)
  • Nederland (13)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (112)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (28)
  • Sport (207)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (918)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (278)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • De Waterinfodag 2018: Congres en Beurs Over Informatievoorziening in Watersector
  • Liedje Voor Als Ik Er Niet Meer Ben by Robert Long
  • Climate 101: Glaciers by National Geographic
  • Animatie Hybride Eenergiesysteem by Topsector Energie
  • Film Energiesector 3.0 by Nimeto: Weet Jij Wat Energietransitie Is?
  • Dutch Solar Energy Sector Movie: De Innovatieve Nederlandse Zonnestroomsector
  • Toward a New Language of Luxury by William McDonough
  • Tien Elektrische Bussen Op Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by Qbuzz
  • Reuzendak Stationsplein Utrecht Verlicht met LED-Verlichting
  • De Groene Club: Een Duurzame Sportaccommodatie bij 300 Sportverenigingen in 3 Jaar
  • Dynamische LED-Lichtzuilen Voor Wandelverbinding bij P15 Schiphol by Armada Janse
  • Groene Vliegtuigpioniers: Vliegen Wordt Elektrisch by VPRO Tegenlicht
  • Regenboogkleuren in Nieuwe LED-Straatverlichting in Uitgaansgebied Hengelo by DE NOOD
  • Energie-Eiland Voor Schaalvergroting Windenergie op Nederlandse Noordzee by TenneT
  • Op Energiemissie Met Energie-Commissaris Ruud Koornstra by VPRO Tegenlicht
  • FSC Event 2018: Kies voor Hout, Red Het Woud
  • De Keurmerkenwijzer Over Duurzaamheid by Milieu Centraal
  • EZK Evenement: Partners in Energieuitdagingen
  • The Greatest Showman met Kerst in de Bioscoop
  • Energielandschap Van De Toekomst: Energieprijsvraag Voor Gebied Rond A16
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com