Anders Bekeken

Wakker Dier Liegebeestverkiezing 2017: Albert Heijn is Het Grootste Liegebeest van 2017

Geschreven op 22-8-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Dieren, Greenwashing
Pin It

liegebeest-verkiezing23 augustus 2017: Albert Heijn is door 7.500 stemmers verkozen tot het grootste Liegebeest van 2017.

De supermarktketen suggereerde in de Allerhande dat serranoham-varkens buiten in de wei lopen. In werkelijkheid zitten de dieren hun leven lang binnen in een krap hok in hun eigen poep.

De Liegebeest is een prijs die Wakker Dier toekent aan bedrijven die consumenten misleiden met valse claims over dierenwelzijn. Dit jaar is een recordaantal van 19.000 stemmen uitgebracht.

In de Allerhande van afgelopen april plaatste Albert Heijn een artikel over serranoham van het eigen huismerk. Er stond een afbeelding bij van varkens die vrij rondlopen in de Spaanse wei. Hiermee verborg de supermarkt dat deze varkens in werkelijkheid binnen opgesloten zitten. Ze leven in een dichte stal zonder stro en hebben nog minder ruimte dan Nederlandse varkens. Albert Heijn gaf in een uitzending van Jinek toe dat de foto met varkens in de wei misleidend is, maar de supermarkt wil dat niet in haar magazine rectificeren.

Naast de serranoham was Albert Heijn ook genomineerd voor kweekzalm, die ze in een tv-reclame ‘very happy fish’ noemt. Dit terwijl de vissen met duizenden opgepropt in grote kweeknetten leven en hierdoor depressief kunnen worden. Zuivelbedrijf Almhof was genomineerd omdat ze in bijna al haar tv-reclames koeien laat zien die vrij grazen in de wei. ‘Schone schijn’, vindt Wakker Dier. Almhof houdt een groot deel van haar koeien binnen.

7 augustus 2017: Rio Mare gaat de verpakking aanpassen van haar ingeblikte vis en is hierdoor geen kandidaat meer in de Liegebeestverkiezing 2017. Het bedrijf was genomineerd omdat ze op de verpakking van haar ingeblikte tonijn spreekt over welzijn, maar de tonijnen levend invriest.

Er zijn nog drie kandidaten over: Almhof en twee uitingen van Albert Heijn. Wakker Dier hoopt dat zij het goede voorbeeld van Rio Mare en Friesche Vlag volgen. Stemmen kan tot en met 20 augustus op

4 augustus 2017: Friesche Vlag gaat de verpakking aanpassen van haar koffieverrijker Halfvol Plantaardig. De koffieverrijker was genomineerd in de Liegebeestverkiezing 2017 omdat dit ‘plantaardige’ product voor 96 procent uit koemelk bestaat.

Het zuivelbedrijf zegt te begrijpen dat de naam Halfvol Plantaardig voor verwarring kan zorgen en gaat een naam bedenken die deze verwarring wegneemt. Wakker Dier haalt Friesche Vlag daarom uit de verkiezing.

1 augustus 2017: Wakker Dier nomineert vandaag vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2017: serranoham van Albert Heijn, Albert Heijn’s tv-reclame over ‘happy fish’, zuivelmerk Almhof, tonijn van Rio Mare en ‘plantaardige’ koffiemelk van Friesche vlag.

Wakker Dier brengt met de Liegebeestverkiezing dieroneerlijke aanprijzingen aan het licht. Want merken die liegen of misleiden over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument.

Albert Heijn is dit jaar twee keer genomineerd. De eerste nominatie is voor hun tv-commercial waarin de supermarktketen haar kweekzalm presenteert als ‘very happy fish’. In werkelijkheid leven de kweekzalmen met vijf vissen in één kubieke meter water, in een groot kweeknet met duizenden soortgenoten. De zalmen kunnen zelfs depressief worden in deze leefomstandigheden.

De tweede nominatie is voor de serranoham van Albert Heijn. In de Allerhande staat een artikel over deze ham, met een foto van varkens in een Spaanse wei. Maar deze varkens komen nooit buiten. En in de stal krijgen ze zelfs nog minder ruimte dan in Nederland.

Almhof verdient een nominatie vanwege de vele reclames waarin koeien lekker grazen in een alpenwei. Dit levert natuurlijk een prachtig plaatje op, maar consumenten worden zo op het verkeerde been gezet. Almhof houdt namelijk een groot deel van haar koeien binnen.

Ook Friesche Vlag, een merk van FrieslandCampina, is één van de kandidaten. Ze verkoopt koffiemelk met de naam Halfvol Plantaardig, terwijl er 96 procent koemelk in zit. Het is absurd dat Friesche Vlag mensen die minder melk willen drinken, zo om de tuin leidt. En dan zit er ook nog voor een deel stalmelk in.

De laatst genomineerde is de visgigant Rio Mare. Op haar tonijn in blik staat het Responsible Quality-logo: een “keurmerk” dat ze zelf hebben opgesteld. Op de verpakking leggen ze uit dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Maar hiermee bedoelen ze alleen het welzijn van mensen. De vissen laten ze stikken: de tonijnen worden namelijk levend ingevroren, waardoor ze sterven door verstikking of bevriezing.

Consumenten kunnen tot en met 20 augustus stemmen op het grootste Liegebeest van 2017.

Zie ook: Wakker Dier Foldermonitor: Supermarkten Stunten Vaker met Vlees – Kiloknallers – Plofkip –  Nederlander Eet Minder Vlees: 76,3 kilo per persoon in 2014 – Video: Ancilla Tilia strips for Wakker Dier – Het Gouden Windei 2016: Healthy People Blauwe Bosbes en Framboos Meest Misleidende Product

De winnaar van de Liegebeestverkiezing 2016 was kalfsvlees van het merk VITEL-oké. Ze noemde dit vlees ‘uiterst diervriendelijk geproduceerd’, terwijl de kalfjes hun hele leven in een dichte stal zonder stro leven.

KFC Grootste Liegebeest 201524 november 2015: KFC (Kentucky Fried Chicken) is gekozen door het Nederlands publiek tot Liegebeest van 2015. Dit is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn.

KFC krijgt de prijs omdat zij op haar websitepagina Don’t worry, Eat Happy kakelt dat je je geen zorgen hoeft te maken, omdat zij zorgen voor goede kwaliteit kip. Maar KFC gebruikt gewoon plofkip en daar maken veel consumenten zich juist wel zorgen over.

KFC kreeg dan ook verreweg de meeste stemmen van de zes genomineerden. Nummer twee en drie in de verkiezing zijn de varkensconcepten Duroc d’Olives en Friberne – beide te koop bij (Keur)slagers. Beide hebben aangegeven het gewraakte promotiemateriaal aan te passen.

Zie ook: Het Gouden Windei 2015: U kunt weer Stemmen op de Zeven Genomineerden

Van de zes kandidaten hebben er vier toegezegd om de reclame aan te passen. De kandidaten gaven toe dat zij mogelijk misleidend waren.

Duroc d’Olives, genomineerd vanwege een foto van een big in het gras, heeft alle promomateriaal met deze foto teruggetrokken en ontwerpt een nieuwe folder. De varkens komen namelijk niet buiten.

Ook Frievar gaat aanpassingen doen aan de folder over het vlees van het Friberne Gaasterland kruidenvarken: zo verdwijnt bijvoorbeeld het weiland van de folder, net als de woorden ‘vrolijke’ en ‘blije varkens’ en ‘stressvrije omgeving’.

Danone meldde aan Wakker Dier dat zij niet 100% kunnen garanderen dat alle koeien buiten komen, en zal het plaatje van koeien in de wei daarom van de Danone Nature yoghurt verwijderen.

Melkunie is de enige producent die niet alleen de verpakking aanpast, maar ook aangeeft te gaan onderzoeken of zij het welzijn van de dieren kunnen verbeteren. Op de geitenmelk verpakking prijkt nu een geit in de wei, terwijl de geiten niet buiten komen. Melkunie past de verpakking aan en geeft aan op zoek te gaan naar geitenmelk met weidegarantie.

Het Gouda Holland Keurmerk dat op haar website en tv-spot suggereert dat zij uitsluitend weidemelk gebruiken, doet naar aanleiding van de verkiezing wat aanpassingen aan de website. De tv spot blijft hetzelfde, maar er zijn geen plannen om deze opnieuw uit te zenden.

KFC heeft niet gereageerd op de nominatie.

liegebeest-verkiezing8 november 2015: Wie is het grootste Liegebeest van 2015? Voor de Liegebeest-verkiezing 2015 nomineert Wakker Dier dit jaar: tweemaal misleiding bij (Keur)slagers door de varkensconcepten ‘Friberne kruidenvarken’ en ‘Duroc d’Olives varken’,  plofkip van KFC, ‘yoghurt Nature’ van Danone, ‘Holland Gouda keurmerk’ van drie grote zuivelproducenten en geitenmelk van Melkunie.

De kandidaten doen zich diervriendelijker voor dan ze zijn met mooie plaatjes of leuzen, bijvoorbeeld over koeien en varkens in de wei.

Iedereen kan weer stemmen op één van de zes Liegebeesten stemmen. De stembus is tot 23 november geopend. De kandidaat met de meeste stemmen wordt het grootste Liegebeest van 2015!

18 september 2014: De Goudse kaas van supermarkt Plus is het grootste Liegebeest van 2014. En ook het enige, want de vijf andere kandidaten buitelden de afgelopen paar dagen over elkaar heen om van de nominatie af te komen. De Liegebeest Trofee is de ‘prijs’ die Wakker Dier ieder jaar toedeelt aan het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Plus verdient de prijs omdat hun Goudse Kaas doet vermoeden dat de melk afkomstig is van een koe die in de wei loopt met haar kalf. Maar de kaas heeft geen weideganggarantie en de kalfjes worden direct na geboorte bij de koe weggehaald.

De andere kandidaten voor de Liegebeest-verkiezing 2014 beloven goede stappen voor de dieren: Jan Pannenkoek, Valess en John West verklaren bijvoorbeeld om te schakelen naar vrije uitloopeieren. Bij alleen Jan Pannenkoek gaat dit al om 8 miljoen eieren per jaar. Door hun omschakeling mogen dus ruim 25.000 kippen de wei in! Wakker Dier: Dit is de meest succesvolle Liegebeestverkiezing ooit. Niet alleen stopten vier fabrikanten met jokken, ze geven ook daadwerkelijk de dieren een beter leven!

15 september 2013: McDonald’s is door het Nederlands publiek gekozen tot Liegebeest van 2013. Dit is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. McDonald’s krijgt de prijs omdat McDonald’s ontkent plofkip te gebruiken. Ook in een recente tv-campagne waarin McDonald’s ‘eerlijk’ vertelt over de achtergrond van haar rundvlees, tomaten, friet en sla, wordt de plofkip doodgezwegen. Wakker Dier: “McDonald’s is een echte ‘greenwash kampioen’: mooie sier maken met sla van het land, maar ondertussen gewoon blijven kiloknallen met plofkipnuggets”.

De tweede en derde prijs gaan respectievelijk naar FrieslandCampina en het Duurzaam Paling Fonds. Arla Natura werd vierde. Er werd ruim 14.000 keer gestemd op de Liegebeesten.

11 september 2013: Albert Heijn vervangt de plofkip in ‘AH Excellent ovenschotel Kip met Pesto’ voor kip met een Beter Leven ster. Dit laat Albert Heijn weten aan Wakker Dier. De ‘Excellent plofkip met Pesto’ was genomineerd voor de Liegebeest 2013 verkiezing omdat AH communiceert over het eigen merk Excellent dat dit ‘het beste is wat er te koop is in de culinaire wereld’.

Voor dit jaar trekt Wakker Dier de Liegebeest nominatie in. Wakker Dier gaat er vanuit dat volgend jaar alle AH Excellent producten zijn voorzien van het Beter Leven kenmerk om een nieuwe Liegebeest nominatie te voorkomen.

28 augustus 2013: Wie wordt het Liegebeest van 2013? Dit jaar zijn genomineerd: de reclames van FrieslandCampina en McDonald’s, de verpakkingen van AH Excellent, Arla Natura en het Duurzaam Paling Fonds.

Laat weten wie volgens u het grootste Liegebeest van 2013 is en stem nu op uw Top 3! Stemmen kan tot 12 september 2013. De winnaar van het Liegebeest 2013 wordt op zaterdag avond 14 september bekend gemaakt in het tv programma Kassa.

20 oktober 2012: Iglo is winnaar van de Liegebeest-verkiezing 2012. De chickensticks van Iglo zijn gekozen door het Nederlands publiek tot Liegebeest van 2012. Dit is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Iglo wint de prijs, vanwege de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit.

De tweede prijs is voor het nieuwe Keurmerk Duurzaam Rundvlees. Zij geven hun duurzame stempel ook aan vlees van dikbilkoeien, maar deze koeien hebben vanwege een genetische afwijking zulke enorme biefstukbillen, dat natuurlijk bevallen in 90% van de gevallen onmogelijk is.

De bitterballen van Herman den Blijker die zogenaamd ‘louter ingrediënten van topkwaliteit’ bevatten, krijgen de derde prijs in de verkiezing. Hermans ballen bevatten in werkelijkheid kip, kalf, varken en rund uit de vee-industrie. De topkwaliteit slaat op de verse kruiden in de bal, aldus de consumentenservice van Herman.

13 oktober 2011: Het CDA is de winnaar van de Liegebeest-verkiezing 2011 die jaarlijks door stichting Wakker Dier wordt georganiseerd. In totaal brachten meer dan 8.000 mensen online hun stem uit, op een negental kandidaten die door oplettende consumenten waren voorgedragen.

Kamerlid Ger Koopmans nam de Liegebeest-trofee namens het CDA in ontvangst. Koopmans zelf deed uitspraken als: “foie gras is verantwoord geproduceerd[i]” en “het CDA is beter voor de dieren dan de Partij voor de Dieren[ii]”. Het CDA claimt op haar website zorgvuldig met dieren te willen omgaan, maar stemt bij moties voor dierenwelzijn in driekwart van de gevallen tegen.

De Liegebeest-trofee is dé prijs voor producten, reclames en uitspraken die zich diervriendelijker voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. 30% van de stemmers vond de leugens van het CDA het grootst. Liegebeest nummer 2 en 3 zijn de verpakkingen voor gangbaar vlees van Albert Heijn en legbatterijeiproducent Dijverhof.

22 oktober 2010: De overheid heeft de Liegebeest verkiezing 2010 van Wakker Dier gewonnen. De afgelopen weken konden consumenten bij Wakker Dier stemmen op de meest misleidende voedselreclames en campagnes. De overheid wint de trofee omdat ze het ‘scharrelei’ promoot als een ei dat komt van een kip die buiten rondscharrelt. In werkelijkheid ziet deze kip nooit het daglicht.

De overheid verplicht boeren die kippen in schuren houden, hun eieren ‘scharreleieren’ te noemen. De kippen van deze boeren leven samen met negen anderen op een vierkante meter in een schuur. Op de verpakkingen schittert echter in de meeste gevallen een kip die buiten op het maïsveld of in de weide rondscharrelt. Bron: Joop

2 oktober 2009: Wakker Dier heeft de reclame ‘kalfsvlees, daar worden we allemaal vrolijk van’ uitgeroepen tot meest misleidende reclame van Nederland. De kalfsreclame kwam met stip op de eerste plaats. In totaal reageerden ruim zevenduizend mensen op de oproep. In de reclame wordt het beeld geschetst dat kalfjes een goed leven hebben. Wakker Dier betwist dat. De beesten komen volgens de organisatie nooit buiten en hebben in veel gevallen bloedarmoede omdat ze aangepast voer eten. Dat aangepaste voedsel dient om hun vlees wit te houden. De reclame leidde tot ophef, omdat de Europese Commissie er 3 miljoen euro subsidie voor had gegeven.

22 augustus 2009: Op milieugebied staan de media bol van het fenomeen Greenwashing, maar ook als het gaat om dierenwelzijn worden er te pas en te onpas de meest onzinnge claims gelegd. Tijd om ook dat eens goed onder de aandacht te brengen met een heuse verkiezing.

Wakker Dier is gestart met Liegebeest verkiezing: de verkiezing van het meest misleidende product of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Vaak doen verpakkingen geloven dat dieren een goed leven hebben gehad, terwijl de waarheid heel anders is. Wakker Dier vindt dit liegen. Denk aan plaatjes van koeien in de wei op een pak melk waarvan niet gegarandeerd is dat de koeien in de wei liepen. Of van een varken buiten op goedkope worst die is gemaakt van varkens die nooit buiten kwamen. Consumenten stuurden afgelopen maand tientallen producten in. Wakker Dier maakte een selectie en daaruit kan iedereen zijn eigen Top 3  kiezen. Het product met de meeste stemmen ontvangt de Liegebeest Trofee. Onder de producten bevinden zich grote merken als Albert Heijn, Unox en Hertog IJs.

Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat zij vindt dat de consument recht heeft om te weten wat ze eet. Op verpakkingen staat over het algemeen niets vermeld over het welzijn van de dieren. Supermarkten en reclamemakers houden de werkelijkheid liefst ver van de consument vandaan. Vage woorden als ‘vers-  en herkomstgarantie’, en bijvoorbeeld het keurmerk IKB dat veel zegt over hygiëne maar niks over dierenwelzijn, moeten de consument geruststellen. “Als op een worst eerlijk vermeld werd wat voor een leven het varken had, liefst met plaatjes erbij, at iedereen allang biologisch’, aldus de woordvoerder van Wakker Dier. “De harde werkelijkheid zullen we met deze campagne niet op de verpakking krijgen. Maar wat we wel kunnen bereiken is dat er geen sprookjes meer op de verpakkingen staan.”

Wakker Dier ontvangt veel reacties van donateurs, over irritante of misleidende reclames. De reclames van ‘Kip, ’t meest veelzijdige stukje vlees’ en ‘Kalfsvlees, daar word ik vrolijk van’ die allebei mede betaald worden door belastinggeld, zijn typische voorbeelden van reclames waar Wakker Dier veel klachten over krijgt. Maar ook over scharreleieren. Die term wekt bij de meeste consumenten de suggestie dat de kippen buiten scharrelen. Zeker als er op de doos ook nog zonnebloemvelden en korenvelden staan afgebeeld. Ook dat vinden donateurs van Wakker Dier misleidend, want in werkelijkheid zitten de kippen binnen, in donkere stoffige schuren, met z’n negenen op een vierkante meter.

De genomineerden voor de Liegebeestprijs 2009 zijn: Het Graanei – Visproducten van Albert Heijn – Groninger Metworst van Huls (AH/C1000) – Dagverse halfvolle melk van Dreefsigt (Dekamarkt) – Biggetjes van Katja – Baktat halalworstjes – Kalfsvlees ‘daar word ik vrolijk van’ – Boerenham van Hofstee de Drie Eiken (Aldi) – Dulano salami van de Lidl – Golden Seafood kabeljauw (Aldi) – Unox rookworst – Hertog ijs. U kunt hier kiezen.

Zie ook: Greenwashing

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (519)
  • Agenda (2.790)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (679)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle (419)
  • Design (225)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.114)
  • Educatie (340)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.800)
  • Europa (29)
  • Evenementen (121)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (293)
  • Goed Doel (113)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (287)
  • Iets anders (346)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (150)
  • Klimaat (1.594)
  • Licht (363)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (164)
  • Milieu (734)
  • MVO (106)
  • Natuur (661)
  • Nederland (12)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (112)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (28)
  • Sport (207)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (918)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (277)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • Toward a New Language of Luxury by William McDonough
  • Tien Elektrische Bussen Op Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by Qbuzz
  • Reuzendak Stationsplein Utrecht Verlicht met LED-Verlichting
  • De Groene Club: Een Duurzame Sportaccommodatie bij 300 Sportverenigingen in 3 Jaar
  • Dynamische LED-Lichtzuilen Voor Wandelverbinding bij P15 Schiphol by Armada Janse
  • Groene Vliegtuigpioniers: Vliegen Wordt Elektrisch by VPRO Tegenlicht
  • Regenboogkleuren in Nieuwe LED-Straatverlichting in Uitgaansgebied Hengelo by DE NOOD
  • Energie-Eiland Voor Schaalvergroting Windenergie op Nederlandse Noordzee by TenneT
  • Op Energiemissie Met Energie-Commissaris Ruud Koornstra by VPRO Tegenlicht
  • FSC Event 2018: Kies voor Hout, Red Het Woud
  • De Keurmerkenwijzer Over Duurzaamheid by Milieu Centraal
  • EZK Evenement: Partners in Energieuitdagingen
  • The Greatest Showman met Kerst in de Bioscoop
  • Energielandschap Van De Toekomst: Energieprijsvraag Voor Gebied Rond A16
  • Maand van de LED-Verlichting: New LED Illumination of the Citadel of Namur in Belgium
  • Maand van de LED-Verlichting: LED Eyelash
  • Elektrische MidiBussen Voor Concessie Connexxion Noord-Holland Noord by VDL en BYD
  • Energiebesparen Doe Je Nu Campagne 2018 by EZK en BZK
  • Global Warning: Arctic Melt by CNN
  • De Energieneutrale Rijksweg N33 Midden tussen Zuidbroek en Appingedam
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com