Anders Bekeken

Nationale, Amsterdamse en Haagse Sloopregeling Afgesloten: Ruim 88.000 Oude Auto’s Gesloopt

Geschreven op 6-4-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Agenda, Vervoer en OV
Pin It

de-nationale-sloopregeling-2009.jpgUpdate 20 september 2010: Zo, de laatste, mij bekende sloopregeling staat ook op het punt officeel te worden afgesloten. Op donderdag 23 september 2010 wordt bij autosloperij WilkoHaag de Haagse sloopregeling voor oude auto’s officieel afgesloten door wethouder Rabin Baldewsingh van de gemeente DenHaag (duurzaamheid).

Uiteraard was ook deze sloopregeling een groot succes: meer dan 6.000 vieze auto’s rijden niet langer door de stad. Kosten 5,5 miljoen euro. Via de Amsterdamse sloopregeling werden nog geen  2000 gesloopt, kosten circa 2 miljoen euro. En via de landelijke sloopregeling werden circa 80.000 oudere auto’s van de weg gehaald. Samengevat: 92,5 miljoen euro om circa 88.000 oudere auto’s van de weg te halen. Zie ook: De Amsterdamse Sloopregeling Afgesloten: Nog geen 2000 auto’s gesloopt

Geweldig, lijkt mij tijd worden voor een volgende sloopregeling om oude, busjes van de weg te halen. Of wat dacht u van een sloopregeling voor oude vrachtauto’s? Ben bang dat het er niet in zit met het nieuwe PVC Kabinet op komst. Gek toch want je zou zo zeggen: een groot succes is bijna een garantie op herhaling en zoveel succesverhalen zijn er niet in ons land als het gaat om duurzaamheid.  

22 april 2010: Tijd om de balans op te maken van de Nationale Sloopregeling en zoals dat zo vaak gaat: me n is het niet echt met elkaar eens. Het ministerie van VROM spreekt van een succes en dat was te verwachten want het was een initiatief van VROM. Van de oh, zo enthousiaste partners van VROM in deze deal, RAI Vereniging, BOVAG en AutoRecycling Nederland (ARN), heb ik nog geen reacties gezien. Neem aan dat die het ook een succes vinden.

Anderen zijn wat minder enthousiast, vooral omdat er veel meer benzineauto’s dan dieselauto’s zijn gesloopt. Ook de sloopbranche is niet echt gelukkig met de regeling. Dat de milieuwinst maar marginaal zou zijn, was vooraf al bekend. Samengevat: 85 miljoen euro om circa 80.000 oudere auto’s van de weg te halen.

21 april: Zo, het de Nationale Sloopregeling is zo goed als afgesloten, nog een paar uur en dan is het voorbij. Al met al werden er zo’n 80.000 oude auto’s gesloopt, ondanks het feit dat er toen de regeling begon weinig vertrouwen in was. De slooppremie zou te laag zijn. Valt dus reuze mee en bewijst nog maar eens hoe eenvoudig het is om Nederlanders ergens warm voor te draaien. Dat zou de overheid vaker moeten doen. Minpuntje van de sloopregeling was de administratieve afhandeling. Dat kan een stuk eenvoudiger.

19 april 2010: Woensdag 21 april 2010 om 17.00 uur precies sluit het subsidieloket van De Nationale Sloopregeling. Tot dat moment van sluiting kunnen autobedrijven hun aanvraag nog indienen bij Agentschap NL; na deze deadline worden geen nieuwe aanvragen meer in behandeling genomen. Zorg dus dat al uw aanvragen op woensdag 21 april ruim voor 17.00 uur zijn ingediend bij Agentschap NL

Sloopregeling grafiek maart 201028 maart 2010: Het einde van De Nationale Sloopregeling is in zicht. In de weekrapportage is te zien dat er al meer dan 72.500 auto’s zijn aangemeld voor sloop. Voor 60.000 auto’s is daadwerkelijk subsidie aangevraagd bij Agentschap NL. Als deze trend zich voortzet, is over enkele maanden het budget op.

9 februari 2010: Zo, er zijn inmiddels ruim 60.000 auto’s aangemeld voor de Nationale Sloopregeling. Om precies te zijn, staat de teller op 62.234.

4 januari 2010: Er zijn tot nu toe ruim 50.000 auto’s aangemeld voor de Nationale Sloopregeling. Om precies te zijn, staat de teller op 53.200. De vreemde afvlakking in de grafiek is niet meer terug te vinden in de nieuwste weekrapportage. De gemeentes Amsterdam en Den Haag stellen extra slooppremies beschikbaar, bovenop die van De Nationale Sloopregeling. In Den Haag hebben ongeveer 400 autobezitters daarvan gebruik gemaakt en in Amsterdam zelfs al meer dan 700.

10 november 2009:  Nou dat pakt anders uit dan gedacht. Het tempo is er een beetje uit zonder dat ik daar een verklaring voor kan vinden. Vanaf half september vertoont de grafiek een zeer opvallende sterke afvlakking. Inmiddels zijn er 45.600 ingeleverd.

28 september 2009: Zo het gaat lekker. Er zijn inmiddels 36.400 auto’s ingeleverd en vanaf 1 oktober a.s. gaat dat aantal vast snel omhoog want dan gaat De Amsterdamse Sloopregeling van start

3 augustus 2009: Tot nu toe zijn bijna 24.000 auto’s ingeleverd en zijn er ruim 18.000 inmiddels gesloopt. Uit de cijfers op van Auto Recycling Nederland blijkt verder dat het in 89 procent van de gevallen gaat om een benzineauto, in 10 procent om een diesel en bij 1 procent om een auto die op gas rijdt. Een kwart van de aangeschafte auto’s is een nieuwe auto en de rest een occasion.

21 juni 2009: Drie weken na de start zijn al 10.000 auto’s in het kader van De Nationale Sloopregeling ingeleverd. Daarvan blijkt 90% een personenauto te zijn. Van de ingeleverde voertuigen hebben 96 % een benzinemotor. Het grootste gedeelte van de te demonteren auto’s – ongeveer 70% – zijn gebouwd in de periode 1992 tot en met 1995. Er worden relatief veel Fords, Opels en Peugeots ingeleverd, maar die merken zijn ook favoriet als aan te schaffen auto, net als Fiat. In ruim 80% van de gevallen wordt een gebruikte auto aangeschaft.

Dit beeld komt naar voren uit de cijfers die bekend zijn gemaakt door Auto Recycling Nederland (ARN). ARN is verantwoordelijk voor de uitvoering van De Nationale Sloopregeling. Om autobedrijven optimaal te ondersteunen is een speciaal systeem ontwikkeld met de naam WASA (WebApplicatie Sloopregeling Autobedrijven). Deze eerste cijfers zijn afkomstig uit WASA. Zo’n 5300 autobedrijven maken gebruik van dit systeem. Meer dan de helft van die autobedrijven heeft meer dan één transactie laten noteren. Bron: De Nationale Sloopregeling

sloopregelingstart.jpg21 mei 2009: De Nationale Sloopregeling gaat vrijdag 29 mei a.s. van start. Dat is vandaag bekend geworden na de ministerraad. Op voorstel van minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer stemde de ministerraad in met deze tijdelijke sloopregeling voor personen- en bestelauto’s.

Update 16 mei 2009: Zoals begin april werd aangekondigd komt er zo snel mogelijk een Nationale Sloopregeling. Daar blijkt toch nogal wat tijd voor nodig te zijn. Gezien de reacties op deze blogpost heeft dat voor heel veel mensen vervelende gevolgen. Men wordt soms zelfs op onkosten gejaagd omdat er nog steeds geen regeling is.

Vraag mij af waarom dit zo lang moet duren. In andere landen worden regelingen aangekondigd en ingevoerd en kan iedereen er direct gebruik van maken. Bovendien dacht ik dat er haast geboden is omdat de autosector het bijzonder zwaar heeft. Kan mij niet voorstellen dat het die sector is die vertragend werkt. De vraag blijft dus: wie heeft er zoveel tijd nodig om iets heel erg simpels te regelen en de tweede, meest belangrijke vraag is natuurlijk: wanneer gaat de Nationale Sloopregeling echt van start?

6 april 2009: Minister Jacqueline Cramer van VROM heeft met RAI Vereniging, BOVAG en AutoRecycling Nederland (ARN) een akkoord bereikt over een sloopregeling voor oude auto’s. Bezitters van een oude personenauto krijgen 750 of 1000 euro als zij hun oude auto laten slopen en inruilen voor een nieuwere. Voor oude bestelauto’s geldt een premie van 1000 of 1750 euro.

De regeling gaat zo snel mogelijk van start en eindigt als het budget op is. Minister Jacqueline Cramer is tevreden over de sloopregeling: ‘deze schone-luchtpremie is goed nieuws voor zowel de economie als het milieu. Mensen kunnen nu hun oude vervuilende auto’s met een extra vergoeding inruilen voor een schoner model. Dit zorgt voor gezondere lucht in ons land’.

‘De branche is verheugd dat het kabinet de sloopregeling zo snel heeft gerealiseerd’, reageert Peter Janssen, directeur RAI Vereniging, mede namens BOVAG en ARN. ‘Het is een goede regeling, waarvoor de beschikbare middelen weliswaar lager zijn dan door ons gevraagd, maar met de toezegging dat het bedrag bij succes zal worden verhoogd.’ Het Rijk stelt 65 miljoen euro beschikbaar voor de regeling. De autobranche draagt bij de start 20 miljoen euro bij uit het fonds van ARN. Daarnaast heeft de autobranche nog 10 miljoen euro gereserveerd. De verwachting is dat door de sloopregeling zo’n 100.000 oude vervuilende auto’s en bestelauto’s worden ingeruild voor een nieuwer en vooral schoner voertuig. De nadruk ligt daarbij op het terugdringen van de uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden, terugdringen van de uitstoot van het broeikasgas CO2 is hierbij niet aan de orde.

Bovenstaande subsidiebedragen gelden mits de auto wordt omgeruild tegen een nieuwere:  Benzine personenauto of bestelauto met bouwjaar vanaf 1 januari 2001; Diesel personen- of bestelauto die is voorzien van een af-fabriek roetfilter

Het is mogelijk dat bij inlevering van een diesel(bestel)auto een benzine(bestel)auto wordt teruggekocht en vice-versa.

De belangrijkste overige voorwaarden zijn: Datum laatste tenaamstelling vóór 1 maart 2008. Dit om te voorkomen dat auto’s worden opgekocht en geïmporteerd om de premie op te kunnen strijken. Minimaal 3 maanden APK resterend. Het moet gaan om nog rijdende auto’s en geen wrakken.

De exacte voorwaarden zullen zo snel mogelijk worden gepubliceerd in een ministeriele regeling waaraan nu gewerkt wordt. Bron: VROM. Uiteraard is er ook een nieuwe website De Nationale Sloopregeling waarop weer net iets andere, uitgebreidere informatie over de Nationale  Sloopregeling staat.

De regeling is gericht op particulieren zowel als op bedrijven, die hun oude personen- of bestelauto bij een autobedrijf willen omruilen tegen een jonger model. Auto’s (met een bruto voertuig gewicht (GVW) ?3500kg) die in aanmerking komen voor de sloopregeling zijn: personen-/bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar t/m 1989 – categorie 1: een slooppremie van € 750,- ; personen-/bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar 1990 t/m 1995 – categorie 2: een slooppremie van € 1.000,- ; personen/bestelauto’s met een dieselmotor, een leeggewicht <1800kg en van bouwjaar t/m 1999 – categorie 3: een slooppremie van € 1.000,- ; bestelauto’s met een dieselmotor, een leeggewicht ?1800kg en van bouwjaar t/m 1999 – categorie 4: een slooppremie van € 1.750,-

mits omgeruild tegen een nieuwere: personen-/bestelauto met benzinemotor vanaf bouwjaar 2001; personen-/bestelauto met dieselmotor met een gesloten roetfilter (af fabriek) én mits voldaan aan de volgende voorwaarden: de oude auto staat sinds 1 maart 2008 op naam van de laatste eigenaar; de oude auto is verzekerd; de oude auto en ook de jongere auto hebben een Nederlands kenteken; de APK van de oude auto is nog minimaal 3 maanden geldig op het moment van inleveren; de oude auto heeft geen “WOK-status” (Wachten Op Keuren); de oude auto heeft sinds 1 maart 2008 geen deel uitgemaakt van de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf. Bron: De Nationale Sloopregeling

Op de site van Postbus 51 kwam ik ook nog wat informatie tegen over de Nationale Sloopregeling. Wat is de sloopregeling en komt mijn auto hiervoor in aanmerking? De sloopregeling maakt het financieel aantrekkelijker om oudere personenauto’s en bestelauto’s versneld aan te bieden voor sloop en in te ruilen voor een schonere auto. Wanneer u aan alle voorwaarden voldoet, ontvangt u namelijk een slooppremie.

42 Reacties

  1. Imke zegt:

    8 april 2009 om 08:43 | Permalink

    Mijn auto is uit februari 1996.
    Houdt dat dan in dat ik totaal geen recht heb op een bepaald minimum bedrag voor mijn auto die ik ook liever zou inruilen voor een jongere variant?

  2. Michel zegt:

    8 april 2009 om 11:22 | Permalink

    @Imke: inderdaad, tenzij je nu een diesel hebt.

  3. wim zegt:

    8 april 2009 om 13:43 | Permalink

    ik wil m’n oude auto best inruilen voor 1000 euro en dan gebruik gaan maken van de fiets, het OV en een greenwheels-abonnement. Dat zou nog meer milieuwinst opleveren. Helaas is dat dan weer geen optie.

  4. Lies zegt:

    9 april 2009 om 11:21 | Permalink

    Hallo,

    Weet iemand of de regeling nu al van kracht is en hoe het dan vervolgens in zijn werk gaat?
    m.a.w. moet ik (na aankoop) zelf die premie aanvragen of gaat dat via de verkopende garage?
    En geldt de regeling ook als je een auto vanaf 2001 niet bij een garagebedrijf maar bij een particulier koop?

    ik hoor graag jullie reactie,
    dank je.

  5. M. Korstanje zegt:

    15 april 2009 om 10:33 | Permalink

    Hallo,

    Mijn auto voldoet aan alle hoofdvoorwaarden. Eergisteren is zijn echter de koppakkingen kapot gegaan. Reapratie is heel duur. Hij is dus op dit moment niet rijdend. Kan hij toch in aanmerking komen voor de sloopregeling?
    vriendelijke groet,
    M. Korstanje

  6. Erik van Erne zegt:

    19 april 2009 om 12:18 | Permalink

    Bereken uw slooppremie

    Bent u benieuwd naar wat u kunt ontvangen als slooppremie als u uw oude auto laat slopen?

    Vul uw kenteken in en u weet het. http://www.berekenjeslooppremie.nl/

  7. Gerard Swiers zegt:

    22 april 2009 om 15:43 | Permalink

    Als ik mijn auto naar de sloop breng en een veel jongere auto particulier koop is de regeling dan ook van kracht?

  8. Wim zegt:

    23 april 2009 om 10:42 | Permalink

    Mijn oude auto voldoet aan alle regels. Deze is uit 1993, alleen verloopt de APK op 5 augustus 2009. Ik heb een auto gekocht, alleen krijg ik deze pas mee als de sloopregeling daadwerkelijk van kracht is.

    Is er al bekend wanneer de sloopregeling van kracht gaat? Ik heb nog maar een paar dagen, en dan overschreid ik de grens van “3 maanden nog APK gekeurd”.
    Het zou natuurlijk vreemd zijn als ik de auto APK moeten laten keuren, en hij komt er niet doorheen.. Dan zou ik met extra kosten zitten, om vervolgens de auto meteen te laten slopen.

  9. Lorenzo zegt:

    24 april 2009 om 19:24 | Permalink

    Begin april gaf Jacqueline Cramer reeds te kennen dat de sloopregeling wat haar betreft in mei kon ingaan. We gaan de laatste week van april in en het blijft verder akelig stil aan het regeringsfront. Ook de pers en brancheorganisaties kunnen blijkbaar verder nog niets vertellen. Ik wil inruilen maar als het groen licht nog langer op zich laat wachten dan is mij APK termijn verlopen.
    Wanneer zal de kogel door de kerk zijn.
    Waarom moet deze molen nog zo langzaam draaien terwijl er overeenstemming tussen partijen is?

  10. Nico de Sloper zegt:

    24 april 2009 om 19:56 | Permalink

    Invoeringsdatum sloopregeling nog niet bekend

    Om de sloopregeling uit te kunnen voeren, worden nu afspraken gemaakt tussen alle betrokken partijen. Uitgangspunt daarbij is dat de juiste premie snel op de juiste plek terecht komt en dat een waterdichte controle op de uitkering van de premie mogelijk is. Het vergt tijd om dat goed te regelen. Op dit moment is daarom nog niet bekend wanneer de sloopregeling precies van start zal gaan.

    De Voorwaarden:
    Auto’s (met een bruto voertuig gewicht (GVW) ?3500kg) die in aanmerking komen voor de sloopregeling zijn:

    personen-/bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar t/m 1989 – categorie 1: een slooppremie van € 750,-
    personen-/bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar 1990 t/m 1995 – categorie 2: een slooppremie van € 1.000,-
    personen/bestelauto’s met een dieselmotor, een leeggewicht <1800kg en van bouwjaar t/m 1999 – categorie 3: een slooppremie van € 1.000,-
    bestelauto’s met een dieselmotor, een leeggewicht ?1800kg en van bouwjaar t/m 1999 – categorie 4: een slooppremie van € 1.750,-
    mits omgeruild tegen een nieuwere:

    personen-/bestelauto met benzinemotor vanaf bouwjaar 2001
    personen-/bestelauto met dieselmotor met een gesloten roetfilter (af fabriek)
    én mits voldaan aan de volgende voorwaarden:

    de oude auto staat sinds 1 maart 2008 op naam van de laatste eigenaar;
    de oude auto is verzekerd;
    de oude auto en ook de jongere auto hebben een Nederlands kenteken;
    de APK van de oude auto is nog minimaal 3 maanden geldig op het moment van inleveren;
    de oude auto heeft geen “WOK-status” (Wachten Op Keuren);
    de oude auto heeft sinds 1 maart 2008 geen deel uitgemaakt van de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf.

    Mocht u desondanks een dringende vraag hebben, dan kunt u die per e-mail stellen. Eventueel kunt u uw vraag ook doorgeven via 0800-8051. Er wordt dan later contact met u opgenomen.

  11. Eric Johan zegt:

    27 april 2009 om 10:48 | Permalink

    Typerend voor de NL-overheid: Keihard roepen dat de regeling snél wordt ingevoerd om daarna te lanterfanten! Nog steeds geen ingangsdatum bekend dus.

    Ik ben overigens benieuwd of de autohandel de prijzen niet zal verhogen als de regeling ingaat (of net daarvóór natuurlijk).

  12. Jan zegt:

    28 april 2009 om 13:01 | Permalink

    Mijn oude (privé) auto voldoet ook aan de voorwaarden. Ik krijg binnenkort echter een nieuwe lease auto (Civic Hybride), geldt de sloopregeling dan ook ?

  13. Elsemarijn zegt:

    29 april 2009 om 18:47 | Permalink

    Belachelijk dat de APK nog 3 maanden geldig moet zijn… dat betekent dus dat de APK nog maar 9 maanden geldig is! En om in aanmerking te komen moet je dus een maanden vervroegde APK laten verrichten, en kosten maken (er is altijd wel iets extra’s bij een auto van de doelgroep), om vervolgens de auto te laten slopen… En dat terwijl een wrak dat nog wel een geldige APK heeft en een (wel nog rijdbaar) ernstig gebrek heeft, waar hij bij APK op afgekeurd zou worden, nog wel mee mag doen…
    Moderne regeling hoor! Eentje met startonderbreking… Ja, mijn APK verloopt dus ook op 1 september…. shit dus, als ze in juni pas voor de dag komen met dir regeling… Mij lijkt het meer een dooie mus…

  14. jan zegt:

    2 mei 2009 om 11:09 | Permalink

    De APK van mijn diesel van 1998 verloopt op 23 juni 2009. Momenteel ben ik in onderhandeling met de garage voor een nieuwe auto met A label. Om voor de sloopregeling in aanmerking te komen, moet de APK nog 3 maanden geldig zijn. Na een voorinspectie blijkt dat mijn huidige auto zo niet door de APK komt en er een reparatie van ca € 500,– uitgegevoerd moet worden om weer een geldige APK te krijgen. Inruilen is ook geen optie omdat de dealer nog diverse kortingen gekoppeld heeft aan de sloopregeling. Nu moet ik dus eerst € 500,– uitgeven om vervolgens de auto te laten slopen.

  15. Elsemarijn zegt:

    4 mei 2009 om 16:35 | Permalink

    Tja Jan, dat is nou het idiote… en ik kan me in dat geval wel voorstellen dat er mwet verkopers onderhandeld gaat worden om tegen en kleine vergoeding toch een geldige APK af te geven voor een sloopauto, zonder dat er iets wordt gerepareerd… het werkt dus APK fraude in de hand!

  16. asmae zegt:

    6 mei 2009 om 16:38 | Permalink

    Ik heb een auto die nog goed is, alleen versnellingsbak is kapot
    is er geen enkele reden om daar mee in aanmerking te komen, zonder een nieuwere auto te kopen.

  17. vogelpoel zegt:

    7 mei 2009 om 16:30 | Permalink

    Ik wil graag weten of de sloopregeling ook van kracht is als ik particulier een andere auto koop.

  18. nachtegaal zegt:

    10 mei 2009 om 10:59 | Permalink

    waarom is die regeling van regering en handel zo karig in vergelijking met duitsland waar ze duidelijk wel het dubbele belang (economisch en milieu) inzien, heel europa heeft hier belang bij, of is alleen de miljardensteun aan de banken interessant ? 65 miljoen is weer eens super gierig, echt nederland op zijn smalst !

  19. Willem zegt:

    13 mei 2009 om 23:03 | Permalink

    We zijn inmiddels zo`n 6 weken verder, en niemand weet wanner deze regeling nu
    van kracht gaat.
    Het is toch belachelijk dat iets op 3 April aangekondigd word en op 13 mei
    we eigenlijk geen steek verder zijn
    Iedereen die nu een auto heeft die aan de voorwaarden voldoet en van wie de A.P.K. binnenkort verloopt, voelt zich nu bestolen.
    Zo werk je dus fraude zelf in de hand
    Je kunt nu al een auto kopen, de oude auto op je naam laten staan, de nieuwe alvast betalen maar de koopoverdracht pas schrijven op de dag dat de regeling van kracht is.
    Zo kan het ook

  20. Erik van Erne zegt:

    14 mei 2009 om 08:03 | Permalink

    @allen
    Tja, met deze regeling gaat het zoals met vele regelingen die men bij de overheid bedenkt. Niet goed doordacht, te vroeg aangekondigd of zijn het de juristen die zoveel tijd nodig hebben om alle gaatjes dicht te timmeren?

    Gevolg: een gedrocht van een regeling met tal van beperkingen, uitzonderingen en hobbels op de weg. Geen idee wie dit nu eigenlijk aan het organiseren is, maar het komt allemaal vrij amateuristisch over. Doet mij weer denken aan een andere regeling die ook al lang is aangekondigd, maar die in de praktijk nog bijna nergens werkt.

    Komt uw oude auto in aanmerking voor de slooppremie? Doe de kentekencheck!

    Vanaf vandaag kunt u eenvoudig checken of uw oude auto in aanmerking kan komen voor de sloopregeling. Ook ziet u direct de hoogte van de slooppremie voor die auto. Met die informatie kunt u starten met de zoektocht naar een nieuwe(re) auto.

    Vraag en antwoord
    De sloopregeling is nog volop in ontwikkeling. Dat betekent dat op dit moment nog niet alles exact bekend is. Antwoorden op veel vragen staan op onze website. Toch kan het zijn dat uw vraag daar niet onder staat. Daarom kunt u vanaf heden mailen of bellen met ons Contact Center, op werkdagen telefonisch bereikbaar van 8.00u tot 18.00u:

    Consumenten
    bellen met: 0900 380 380 7 (10 ct/minuut) of e-mailen naar: sloopregeling@arn.nl

    Bedrijven (auto-, autodemontage- en shredderbedrijven)
    bellen met: 0900 380 380 9 (10 ct/minuut) of e-mailen naar: sloopregeling@arn.nl

  21. Marcel zegt:

    20 mei 2009 om 14:19 | Permalink

    Sloopregeling wordt 1 juni a.s. van kracht!

  22. Weetje zegt:

    21 mei 2009 om 11:51 | Permalink

    De Ministerraad heeft op voorstel van minister Cramer (Ruimte en Milieu) ingestemd met de tijdelijke sloopregeling voor personen- en bestelauto’s. Naar verwachting gaat de regeling nog voor het Pinksterweekend van start. De precieze ingangsdatum is afhankelijk van het moment van plaatsing van de subsidieregeling in de Staatscourant.

    De regeling maakt onderdeel uit van het maatregelenpakket van het kabinet om de crisis het hoofd te bieden. De regeling is opgesteld in samenwerking met RAI Vereniging, BOVAG en Autorecycling Nederland (ARN). Het rijk stelt 65 miljoen euro beschikbaar voor de regeling, de autobranche draagt bij de start 20 miljoen euro bij.

    Bezitters van een oude personenauto krijgen 750 of 1000 euro als zij hun oude auto laten slopen en inruilen voor een nieuwere en schonere auto. Voor oude dieselbestelauto’s geldt een premie van 1000 of 1750 euro. De regeling eindigt als het budget op is.

    De verwachting is dat door de sloopregeling zo’n 80.000 oude vervuilende auto’s en bestelauto’s worden ingeruild voor een nieuwer en schoner voertuig. De nadruk ligt daarbij op het terugdringen van de uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden.

    http://www.vrom.nl/pagina.html?id=40178

  23. WASA zegt:

    21 mei 2009 om 12:24 | Permalink

    Gelijk met de start van De Nationale Sloopregeling wordt een geautomatiseerde systeem in gebruik genomen dat de deelnemende autobedrijven gaat ondersteunen bij het aanvragen van de slooppremie. Dat systeem heet WASA. WASA staat voor WebApplicatie Sloopregeling Autobedrijven.

    WASA is bedoeld voor autobedrijven, want alleen die kunnen binnenkort de slooppremie aanvragen. Om gebruik te kunnen maken van dit ondersteunende systeem is het noodzakelijk dat autobedrijven zich eerst aanmelden bij De Nationale Sloopregeling. Na het aanmelden ontvangt men een gebruikersaccount.

    Is uw autobedrijf erkend door de RDW en wilt u uw klanten laten profiteren van De Nationale Sloopregeling? Dan is het verstandig dat u nu een gebruikersaccount aanvraagt. U krijgt dan toegang tot WASA en daarmee:

    optimale ondersteuning bij het voldoen aan de voorwaarden;
    ondersteuning bij uw promotionele acties, indien gewenst;
    de verzekering dat u optimaal geïnformeerd wordt over relevante ontwikkelingen rondom de sloopregeling.
    Aan het aanmelden bij en het gebruik van WASA zijn geen kosten verbonden.

    Aanmelden in 6 stappen
    Stap 1: Voordat u met de aanmelding begint, verzamelt u de volgende gegevens:

    het KvK-nummer (het 12-cijferig nummer waarmee uw autobedrijf bekend is bij de Kamer van Koophandel);
    het kenteken en de meldcode van een (willekeurig gekozen) auto, die nu in uw bedrijfsvoorraad is opgenomen. (Uiteraard dienen kenteken en meldcode betrekking te hebben op dezelfde auto);
    de gegevens van de contactpersoon en het postadres van uw autobedrijf.
    Stap 2: Ga vervolgens naar de website http://www.nationalesloopregeling.nl

    Stap 3: U klikt op “inloggen”. Dat woord staat op de button rechtsboven op de site, in de blauwe balk.

    Stap 4: U klikt op “Registreren” en vervolgens doorloopt u een aantal schermen, waarin u achtereenvolgens

    instemt met de Gebruiksvoorwaarden,
    ter verificatie uw KvK-nummer en de gegevens van de auto uit uw bedrijfsvoorraad invult en
    uw bedrijfsprofiel aanmaakt en een wachtwoord kiest.
    Stap 5: U ontvangt een e-mail met een link. Klik op die link. Daarmee wordt uw gebruikersaccount geactiveerd en keert u automatisch terug naar het loginscherm.

    Stap 6: Vul de gebruikersnaam in (uw KvK-nummer) en het door uzelf gekozen wachtwoord.

    U bent nu ingelogd en kunt gebruikmaken van WASA. Op dit moment kunt u nog niet veel doen in WASA, maar dat gaat snel veranderen. Binnenkort is de nieuwe Kentekencheck beschikbaar, waarmee u kunt controleren of de oude, te slopen auto en de jongere auto, die wordt teruggekocht, aan de voorwaarden voldoen. Op de datum dat de sloopregeling start, is WASA uiteraard volledig operationeel.

    https://www.nationalesloopregeling.nl/autobedrijf/

  24. Adri zegt:

    21 mei 2009 om 23:24 | Permalink

    SLOOPREGELING = SUBSIDIE VOOR DE AUTOHANDEL
    Want je bent dus verplicht om een auto te kopen bij een aangesloten handelaar en daar jouw oude auto achter te laten. Je krijgt de premie dus zelf nooit in handen, die wordt zogenaamd van de aankooprekening van je aangekochte auto afgetrokken. Je kunt er dus de klok op gelijk zetten dat ze op de auto’s van na 2001 iets meer winst zetten, ze trekken de premie van de prijs af zodat het lijkt dat jij de korting krijgt, maar uiteindelijk stoppen ze die dus gewoon in eigen zak. Ook die verplichte 3 maanden APK slaat nergens op want als je eerst een hoop kosten moet maken voor de APK dan is die zogenaamde winst sowieso weg, dan kun je beter voor die kosten weer een jaartje blijven rijden en als je geen kosten hebt dan zul je waarschijnlijk ook denken ik kan er weer een jaartje tegen en blijf je ook rijden.
    En de mensen die echt een oud barrel hebben die zullen waarschijnlijk geen geld hebben voor een nieuwere auto en die blijven ook rijden of kopen weer een goedkoop oudje en als je toch al van plan was om een nieuwere auto te kopen dan zou ik zeggen verkoop je auto particulier, dan maak je de mensen met wat minder geld ook weer blij met een goedkoop autootje, waarschijnlijk krijg je zonder inruil net zoveel of meer korting, zeker bij een nieuwe auto.

  25. Peter, Delfgauw zegt:

    26 mei 2009 om 16:32 | Permalink

    Mijn auto is van bouwjaar 1995 (kentekenuitgifte c.q. aanvraag of melding RDW is van december 1995). De 1e tenaamstelling van kenteken is echter op 2 januari 1996 geschied. Val ik effe mooi buiten de sloopregeling. Zit hier een hiaat in de regeling, of heb ik gewoon pech. De auto is natuurlijk wel in 1995 besteld.

  26. Erik van Erne zegt:

    29 mei 2009 om 10:46 | Permalink

    Het doel van de sloopregeling is tweeledig. Enerzijds komt De Nationale Sloopregeling het milieu ten goede. Immers, moderne auto’s zijn minder belastend voor het milieu door lagere uitstoot van schadelijke stoffen. Anderzijds hoopt het kabinet de autobranche door de regeling een impuls te geven. Bijkomend voordeel is dat moderne auto’s veiliger zijn dan hun voorgangers.

    Bron: ANP

    Opvallend dat het milieu nu ineens als eerste doel wordt genoemd. Het is nog maar zeer de vraag of er echt heel veel milieuwinst wordt geboekt. Het gaat om maximaal 80.000 auto’s. Er staan in ons land een kleine 8 miljoen persenauto’s geregistreerd. Tel daar de berijfswagens nog even bij op.

  27. wim zegt:

    29 mei 2009 om 14:36 | Permalink

    de eerste premie is uitgekeerd!

  28. Erik van Erne zegt:

    30 mei 2009 om 12:31 | Permalink

    @wim

    Mooi, zal mij benieuwen hoe snel het geld op is. Ik schat in dat dat veel sneller zal zijn dan uit enquetes is gebleken. Nederlanders zouden niet warm lopen voor deze regeling.

  29. David zegt:

    30 mei 2009 om 15:17 | Permalink

    Inderdaad is de sloopregeling gisteren in werking getreden.
    Ik begrijp (zoals anderen) alleen helemaal niets van de voorwaarde dat je auto nog 3 maanden in de APK moet zitten. Kan iemand me uitleggen waar dat op slaat?
    Wat de ‘diepere’ bedoeling daarvan is?
    Voor de rest vind ik het idee goed om de autobranche weer een beetje op gang te helpen. Hoewel de autobranche ook best eens wat gesaneerd mag worden. Sorry voor de mensen die hun baan verliezen, maar er zijn wel erg veel dealers en sommige behoorlijk arrogant / klantonvriendelijk.
    Inderdaad wordt (ook) het milieu al reden genoemd, maar ik denk inderdaad dat dat effect meevalt. Dan hadden ze beter een sloopregeling voor oude vrachtwagen kunnen invoeren.

  30. Bram zegt:

    31 mei 2009 om 18:17 | Permalink

    Treurige regeling, goed voorbeeld van symboolpolitiek. Let op: via de zoekfunctie van Marktplaats.nl kun je uitvissen dat ruim 9% van het huidige aanbod van personenauto’s beneden de vraagprijs van 1.000 Euro ligt. Vraagprijs ligt altijd wat hoger dan de reële marktwaarde, dus gaan we uit van 1.200 Euro, dan komen we uit op 10.7%. Het percentage dat een bouwjaar heeft t/m 1999 bedraagt 8%. De APK periode dient nog 3 mnd geldig te zijn, dus kort door de bocht gezegd kan dan 94% van personenautorijdend Nederland niets met deze regeling (zonder erop te verliezen). Uitgaande van 6M auto’s, is de regeling potentieel interessant voor toch nog 360,000 bezitters. Als u daarbij hoort moet u snel zijn om tot de “gelukkige” 25% te behoren.

  31. Dealer zegt:

    2 juni 2009 om 10:15 | Permalink

    Waanzinnig stomme regeling is dit. Moet bedacht zijn door een stelletje idioten en boekhouders. Tuurlijk ben ik, als autodealer, wel blij met de regeling, maar niet met al het gedoe.

    Begint al bij alle administratieve zaken en als klap op de vuurpijl mag ik ook nog eens voor bankier spelen. Elke keer als iemand de slooppremie int, mag ik die heel fijn even voorschieten. Waarom mag ik pas begin augustus declareren? En hoe lang moet ik dan nog wachten voor ik mijn centjes krijg?

    Waaaardeloooos !!

  32. abdel bariq zegt:

    2 juni 2009 om 17:21 | Permalink

    ik wil graag mijn auto wegdoen, en een auto uit duitsland kopen,
    kom ik dan ook in aanmerking voor de sloopregeling,

  33. Erik van Erne zegt:

    3 juni 2009 om 12:39 | Permalink

    Na het eerste weekend hebben zich al 1350 bezitters van een oude auto gemeld voor Nationale Sloopregeling. Hiermee is een premiebedrag van 1,3 miljoen euro gemoeid.

    Voorgeschoten door de autodealers dus (zie reactie Dealer)

  34. Ron S. zegt:

    10 juni 2009 om 02:16 | Permalink

    Als ik al interesse had, waar vind ik dan de autodealers welke zich ‘WASA’ hebben aangesloten? Deze zijn zéér schaars! Niet zo heel vreemd…
    Want alléén daar kun je gebruik maken van de sloopregeling.
    Moet je wel even een auto uit minimaal het jaar 2001 terug kopen, welke doorgaans langs de weg wel voor 2000,- euro goedkoper staan dan bij de dealer!
    Die slooppremie krijgt zo een dealer (als ie deze al krijgt) pas achteraf.
    Ik begrijp dat de autodealers hier helemaal niet op zitten te wachten!
    Lijkt mij weer een door de overheid weldoordacht ‘betuttelings lokkertje’!

  35. engin zegt:

    30 juli 2009 om 11:26 | Permalink

    hoi

    mijn vraag is als ik een auto particulier koop is de sloopregeleing dan ook van toepassing zo ja hoe gaat het dan te werk

    alvast bedankt

  36. Rijn de Sloper zegt:

    11 augustus 2009 om 13:31 | Permalink

    SenterNovem is maandag 3 augustus begonnen met de verwerking van de aanvragen voor de Nationale Sloopregeling. Autobedrijven die auto’s met slooppremie hebben verkocht, kunnen vanaf deze week de claims voor de premie indienen.

    Naar verwachting komen deze week 25.000 aanvragen binnen voor de regeling die op 29 mei is ingegaan. Na een paar uur waren al tweeduizend aanvragen ontvangen. Voor de verwerking zet SenterNovem extra personeel in.

    De regeling stimuleert particulieren en bedrijven oudere auto’s in te ruilen voor jongere exemplaren die minder belastend zijn voor het milieu. Tegelijkertijd is het een maatregel die een impuls geeft aan de economie. Wie een nieuwere auto aanschaft en zijn oude auto inlevert, kan onder voorwaarden in aanmerking komen voor de slooppremie. Deze bedraagt 750 tot 1750 euro. De waarde van de aanvragen bedraagt tot nu toe zo’n 25 miljoen euro. Het beschikbare budget voor de Nationale Sloopregeling bedraagt 80 miljoen euro. SenterNovem voert de regeling uit voor het ministerie van VROM.

  37. Edwin zegt:

    7 september 2009 om 21:25 | Permalink

    eindelijk een mooie auto gevonden van jaar 2002. Kom ik bij de garage om te onderhandelen over de prijs doet hij niet mee met de sloopregeling. Kan ik als particulier ook de slooppremie voor mijn auto aanvragen??

  38. Erik van Erne zegt:

    8 september 2009 om 08:57 | Permalink

    @Edwin

    Volgens mij gaat het aanvragen van de slooppremie alleen via autobedrijven.

  39. Thomas zegt:

    22 september 2009 om 09:40 | Permalink

    “De te demonteren auto is vóór 1 maart 2008 op naam van de laatste eigenaar gezet en sindsdien is de tenaamstelling niet meer gewijzigd”
    Ik heb mijn autootje (bouwjaar ’94) gekocht op 01-06-2008. Wordt de datum 1 maart 2008 nog veranderd/opgehoogd?
    Als de overheid iets aan het milieu wilt doen en de autoverkoop wilt stimuleren dan lijkt me dat wel zo handig.
    Zoniet dan vervuil ik nog wel ff door

  40. Richard zegt:

    23 januari 2010 om 16:51 | Permalink

    Ik heb een ford mondeo (benzine) uit 1995, komt mijn auto in aanmerking voor een sloopregeling Het kenteken is uitgegeven op 9-2-95. Wie kan mijn dat vertellen. Ze willen toch graag van de oude auto af. Geld het niet voor mij dan blijf ik er toch mooi in rijden. Want niet iedereen heeft een hoop geld op de bank staan om een nieuwe auto te kopen. Dus als iemand het mij kan vertellen zou ik het zeer op prijs stellen.

  41. herman zegt:

    7 februari 2010 om 00:21 | Permalink

    ik heb een auto die in aanmerking komt voor de slooppremie maar helaas nog 2 maand apk , dus naar garage ,conclusie auto slecht kosten om een nieuwe apk te verkrijgen 900 a 1000 euro
    het is toch een rare regeling
    1 .ik doe mijn vervuilende auto weg
    2 .moet hem laten maken maar hij is nog 2 maand gekeurd
    3 .de auto met nieuwe onderdelen wordt gesloopt ( wel goed voor werkgelegenheid )
    4 .waarom laten maken en dan slopen

    dus nu moet ik mijn auto op de nieuwe inruilen ,maar zonder inruil had ik wel korting op de nieuwe auto gehad ………holland op zijn best

  42. Erik van Erne zegt:

    20 mei 2010 om 21:54 | Permalink

    Nieuwe Hightech Fabriek voor Recyling Autowrakken in Tiel

    ARN zet met de bouw van een hightech fabriek in Tiel een belangrijke stap op weg naar 95% recycling van autowrakken. Nu al wordt 85% van een auto via recycling hergebruikt. De bouw van ARN’s fabriek in Tiel, waar shredderafval afkomstig van autowrakken verwerkt gaat worden, is in een nieuwe fase terecht gekomen. Nu de gebouwen zijn opgeleverd wordt begonnen met de installatie van de proceslijn. Vandaag konden persrelaties en genodigden al rondkijken in de fabriek, die eind november operationeel zal zijn.

    Het ontwerp van deze fabriek is het resultaat van forse inspanningen: ARN steekt veel tijd, geld en energie in de zoektocht naar innovatieve technologie om afval zo efficiënt mogelijk, op een milieuverantwoorde manier te verwerken. Daarover is voortdurend overleg met de betrokken overheden, de industrie en brancheorganisaties.

    Met de fabriek komt een ambitieuze doelstelling van ARN binnen handbereik: in 2015 95% van elk autowrak recyclen. Onder de regie van ARN wordt nu al veel materiaal uit autowrakken gerecycled, ruim 85% van het gewicht van iedere auto. De stap naar 95% recycling is echter nog een grote. Deze fabriek zal ook dienen als platform voor de verdere ontwikkeling van technologie en materiaaltoepassingen. Daardoor blijft Nederland voorop lopen op het gebied van recycling van auto’s en andere mobiliteitsproducten.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (533)
  • Agenda (2.828)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (685)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle (424)
  • Design (226)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.120)
  • Educatie (340)
  • EEN-Armoede (250)
  • Energie en Besparing (2.831)
  • Europa (29)
  • Evenementen (121)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (296)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (288)
  • Iets anders (348)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.594)
  • Licht (366)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (165)
  • Milieu (734)
  • MVO (106)
  • Natuur (664)
  • Nederland (15)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (208)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (944)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (281)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • Video 200 Jaar Normaal Amsterdams Peil: 200 Jaar Nederlands Watermanagement
  • TED Talks: The Thrilling Potential For Off-Grid Solar Energy by Amar Inamdar
  • De Opmars Van De Elektrische Taxi in Amsterdam: 550 Elektrische Taxi’s in Amsterdam
  • De Prins Friso Ingenieursprijs: Wie Wordt De Ingenieur Van Het Jaar 2018 by KIVI
  • Rijkswaterstaat Neemt 100 Exemplaren Van De Elektrische Renault ZOE In Gebruik
  • Waste-to-Chemistry Installatie: Groene Methanol Uit Plastic en Gemengd Afval by AkzoNobel
  • Pathways To Sustainability: Creating A Sustainable Future by Utrecht University
  • TED Talks: The Surprising Solution To Ocean Plastic by David Katz
  • De Milieuvriendelijkste Zorgverzekeraars Van 2018
  • Statiegeld Op Kleine PET-Flessen En Blikjes by De Statiegeld Alliantie
  • Het Einde van Plastic Wattenstaafjes: Switch the Stick by City to Sea
  • Black Snake Killaz Documentary: The Fight Against The Dakota Access Pipeline
  • Chernobyl The Exclusion Zone: A Simple Harrowing Portrait
  • The Rise Of Vertical Farming by VPRO Backlight
  • The Dome At The Enewetak Atoll: This Concrete Dome Holds A Leaking Toxic Timebomb
  • BankGiro Loterij Goed Geld Gala 2018: Miljoenen Voor Cultuur en Cultureel Erfgoed in Nederland
  • VriendenLoterij Goed Geld Gala 2018: Bijna 59 Miljoen Euro Voor 50 Goede Doelen
  • Circulair Congres: Agrifood, Chemie en Energie Samen Naar Een Circulaire Biobased Economy
  • Virtual Reality: Virtueel Door Bouwprojecten Lopen in Avalon by Reynaers
  • Naar Een Aardgasvrije Stad Eindhoven: Buurtaanpak, Energiebesparingslening, Duurzame Energie
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com