Anders Bekeken

Wat Je Moet Weten Over Een Groene Autoverzekering

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
Pin It

Een groene autoverzekering is dé manier om de uitstoot van uitlaatgassen te compenseren terwijl je auto rijdt. Ideaal wanneer je duurzaam bezig wil zijn. Maar wanneer is een autoverzekering ‘groen’ en ben je vervolgens ook duurder uit met je verzekeringspremie?

Dat autorijden niet bepaald goed is voor het milieu is bekend. Er zijn natuurlijk tal van manieren om zelf duurzaam bezig te zijn en die belasting voor het milieu deels te compenseren. Bijvoorbeeld door vaker de trein te pakken of met iemand mee te rijden. Je kunt in overleg ook vaker thuis werken en op zo’n manier de auto laten staan.

De jaarlijkse CO2-uitstoot van een auto moet ongeveer gecompenseerd worden met zo’n 85 vierkante meter aan tropisch regenwoud. Dit is circa 7 inheemse bomen per autoverzekering per jaar, volgens Ideële Verzekeringen, een financieel adviesbureau dat zich richt op duurzame oplossingen. Hier heb je de mogelijkheid om een autoverzekering aan te vragen waarvan je zeker weet dat die groen is. Dat doe je door een offerte aan te vragen bij Ideële Verzekeringen.

Bij autoverzekering vergelijken kun je het duurzame karakter van de verzekering op twee manieren beoordelen: De verzekeraar heeft zelf duurzaamheidsprojecten lopen en daar investeer jij in wanneer je een autoverzekering afsluit. De premie op de verzekering wordt door de verzekeraar (deels) geïnvesteerd in een extern duurzaamheidsproject.

Qua premie kost dit je meestal niks extra’s. Ook in de dekking van de verzekering merk je er niks van. Je bent, afhankelijk van die dekking: WA, WA met beperkt casco of allrisk, verzekerd voor schade aan de auto van een ander, schade aan je eigen auto en/of andere oorzaken van schade, zoals storm, brand of diefstal.

Er zijn ook groene verzekeringen die jou als klant voordeel bieden. Wanneer je een duurzame auto rijdt zoals een elektrische of hybride voertuig, dan krijg je bij Groene Verzekeringen een lagere premie. Ook grote verzekeraars als Allianz, Allsecur en Delta Lloyd hebben verzekeringen voor elektrische voertuigen. Door online een vergelijking te maken, kun je de premies van deze verzekeraars naast elkaar leggen en weet je waar je het gunstigst uit bent.

Wil je in het algemeen meer weten over hoe verzekeraars scoren op het gebied van klimaat en duurzaamheid? Raadpleeg dan de Eerlijke Verzekeringswijzer. Die zet precies op een rijtje wat grote verzekeraars in Nederland investeren in een duurzame wereld.

How to Beat Your Meat by Amanda Cerny

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam
Pin It

Studium Generale Universiteit Utrecht: Redden We de Aarde Met een Vegetarisch Dieet?

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam
Pin It

Minder of geen vlees eten is ‘in’, maar de Nederlandse veeteeltsector exporteert veel vlees en zuivel naar het buitenland.

Milieukundige dr. Sanderine Nonhebel (RUG) schetst hoe een duurzame voedingsketen eruit ziet. Als iedereen vegetariër wordt, lossen we dan het voedselprobleem op en redden we de aarde?

Deze lezing is onderdeel van de serie ‘Groene bedoelingen‘. In deze reeks onderzoeken we groene keuzes en hun impact. Helpen alle kleine beetjes of zijn het slechts druppels op een gloeiende plaat? Een steeds grotere groep mensen laat trots het vlees in hun maaltijd achterwege. In hoeverre verklein je daarmee je eigen ecologische voetafdruk?

Het is een heerlijke dag, je voelt de zon branden op je rug terwijl je zacht kracht zet op de trappers van je fiets. Je beweegt je geruisloos tussen de groene weilanden door, en terwijl je je blik richt op een kudde gelukkig grazende koeien, denk je: “Wat lekker groen en natuurlijk!” Maar niets is minder waar. Ondertussen ben je aan het kijken naar de grootste vervuilers in de wereld. Een kudde ronkende auto’s. “Ons eetgedrag is dé grote ellende in het klimaatprobleem”, zegt milieuonderzoeker dr. Sanderine Nonhebel (RUG).

Een aantal cijfers op een rij. De voedselindustrie in Nederland gebruikt 30% van het land, 70% van al het zoet water en 20% van de energie. Twee derde van onze vleesproductie en 70% van alle melk wordt nu vanuit Nederland geëxporteerd naar andere landen, terwijl bossen worden gekapt omdat we voer, zoals soja importeren. Voor elke kilo vlees blijven we met zo’n 30 kilo mest achter. De grote veestapel leidt ondertussen tot een verlies aan biodiversiteit en is verantwoordelijk voor 5% van de broeikasgasemissies. Dit is drie keer zoveel als alle windmolens in Nederland proberen te besparen. Doordat we daarbovenop nog eens enorm veel water uit het veenland pompen, wordt voor 2050 een bodemdaling van 60 cm voorspeld, terwijl ondertussen de zeespiegel stijgt. We denken altijd dat de auto de grootste vervuiler is, maar het is dus de koe.

Zie ook: VeggieWorld 2018 in Jaarbeurs Utrecht: Sportief, Gezond en Actief Leven –Veggie Love: PeTA’s Banned Super Bowl Ad – Lara Dutta is a Natural Beauty in Dress Made of Veggies by PeTA India – Sir Paul McCartney: Meat Free Monday – TED Talks: Why I’m a weekday vegetarian by Graham Hill – Leona Lewis en Anthony Kiedis zijn de Sexiest Vegetarians 2008 – The World’s Sexiest Celebrities 2010: Olivia Wilde en Bob Harper

Studium Generale Universiteit Utrecht: Hacking Global Warming by Frank van Rijnsoever – Studium Generale Universiteit Utrecht: De Urgentie van Duurzaamheid by Jacqueline Cramer en Klaas van Egmond – Studium Generale Universiteit Utrecht: Superfood by Ronnie de Jonge –Studium Generale Universiteit Utrecht: Mens, Milieu en Meerwaarde – Herman Wijffels tijdens de lezing Mens, Milieu en Meerwaarde – Studium Generale Universiteit Utrecht: feminisme 3.0 by Maaike Meijer en Justine van de Beek

De Zevende Editie van de ABN AMRO Duurzame 50: Nomineer Uw Favoriet

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Bouwen-Klussen
Pin It

De ABN AMRO Duurzame 50 is de jaarlijkse thermometer betreffende duurzaamheid in de bouw en vastgoed in Nederland. De lijst weerspiegelt wat er het afgelopen jaar is gebeurd op het gebied van duurzaamheid in de bouw en vastgoedsector.

Ieder jaar vraagt de vakjury, ditmaal onder leiding van 2017-winnares Claudia Reiner, zich af wat de belangrijkste vraagstukken en trends zijn en welke mensen daar het meest aan bijdragen.

Wie zijn de koplopers, maken meters, zetten de agenda, werken samen en brengen creativiteit en vernieuwing in? Wie zijn die mensen die over genoeg daadkracht, charisma, contacten, kennis en visie beschikken om de gebouwde omgeving ook echt duurzamer te maken?

Nomineer een collega, klant, opdrachtgever of bekende uit uw netwerk om mee te dingen naar de winst van de ABN AMRO Duurzame 50. Wie maakt er volgens u de meeste impact bij de verduurzaming van de gebouwde omgeving? Nomineer tot 1 maart 2018 uw favoriet. Daarna zal de jury een ranglijst samenstellen en de winnaar bekend maken tijdens het Green Tie Gala op woensdag 18 april 2018 tijdens Building Holland in de RAI Amsterdam.

Zie ook: Building Holland 2018: (Re)Building the Future – Building Holland Xperience Tour Zien en Beleven – Paviljoen Circl aan de Zuidas in Amsterdam: Circulair Bouwen by ABN AMRO – Hoofdkantoor ABN AMRO Bank Ontvangt BREEAM Excellenct Certificaat In-Use: Gebouw, Gebruik en Beheer – HSBC en ABN AMRO scoren hoog bij klimaataanpak – ABN AMRO gaat elektrische Mini inzetten als poolauto voor personeel

Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
Pin It

Alle partijen in de maritieme sector gaan nog meer samenwerken om innovatiever te worden en sneller over te schakelen naar schonere brandstoffen. Hiervoor tekenden minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en vertegenwoordigers uit de sector vandaag het Werkprogramma Maritieme Strategie.

Deze strategie vormt de blauwdruk waarmee rederijen, zee- en binnenvaartschippers, havens, en betrokken overheden de komende drie jaar de uitdagingen voor verduurzaming, innovatie en cybersecurity gaan oppakken.

Minister Van Nieuwenhuizen:  “De sector is sterk. Mede door onze historie, maar vooral ook door ons innovatief vermogen staan we bovenin alle internationale lijstjes. We waren één van de eersten, we zijn één van de grootsten, we zijn zeker één van de besten. De maritieme sector is onderweg naar een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin schepen op schone energie varen, autonoom en digitaal. Een tijdperk waarin fossiele brand- en grondstoffen verleden tijd zijn.”

De vaart is een belangrijk alternatief voor vervoer over de weg, want schepen stoten per ton vracht veel minder CO2, stikstof en fijnstof uit dan vrachtwagens. Zo kan het een belangrijke bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen. In het vandaag verschenen rapport De feiten op een Rij van CE Delft, staat dat de vaart nog steeds één van de duurzaamste vrachtvervoersopties is. Het vervoeren van een ton vracht per binnenschip kan wel twee tot ruim twaalf keer minder CO2 uitstoten dan vervoer van hetzelfde gewicht per vrachtwagen. Het verschil met bestelbusjes is zelfs nog groter.

Om de klimaatdoelen te halen, zal de maritieme sector nog meer moeten gaan inzetten op schonere scheepsmotoren en duurzamere brandstoffen. De binnenvaart moet in 2030 een CO2-besparing van 49 procent laten zien. Ook de zeehavens staan voor een uitdaging, omdat alleen al de haven van Rotterdam verantwoordelijk is voor een kleine twintig procent van de Nederlandse CO2-uitstoot. Het werkprogramma wordt de komende maanden uitgewerkt tot bijna 30 concrete projecten die de sector gaan vergroenen.

De sector gaat het emissievoordeel ten opzichte van het wegvervoer verder uitbouwen door te investeren in nieuwe scheepsmotoren en nieuwe technieken om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Dit kan variëren van reiniging en reductie van uitlaatgassen tot aan het installeren van elektromotoren op de schroefas van schepen. Het meest innovatief zijn de autonoom varende schepen, en volledig elektrisch aangedreven schepen. Door het Nederlandse Port Liner project zal in augustus 2018 het eerste volledig elektrische binnenvaartschip te water gaan. De zeehavens gaan werken aan CO2-afvang en -opslag en ze gaan restwarmte van industriële processen beter benutten.

Zie ook: CO2-opslag is geen alles-in-1-oplossing: Risico’s CCS Niet Nauwkeurig te Berekenen – Carbon Capture Is Essential To Limiting Global Warming, But No One Knows How To Do It Or How Much It Will Cost – Alles over CO2 afvang en opslag op één website: co2afvangenopslag.nl – De CCS Parade: Promotie van CO2 afvang en -opslag

De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen

CarbonKiller: Website Voor Het Kopen en Vernietigen van CO2-Rechten by WISE

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat
Pin It

Milieuorganisatie WISE en duurzame energieleverancier Greenchoice lanceren een online platform waar burgers CO2-rechten kunnen kopen en vernietigen.

Die CO2 kan dan niet meer door de industrie worden uitgestoten. De organisaties vragen hiermee aandacht voor het falen van het Europese emissiehandelssysteem en willen samen met het publiek de kosten voor CO2-uitstoot opdrijven en daarmee de grote klimaatvervuilers aanpakken.

Carbonkiller maakt het voor iedereen mogelijk om CO2-rechten te kopen. Deze worden bij aankoop door Carbonkiller vernietigd. Die CO2 kan dan niet meer door de industrie worden uitgestoten. Hoe meer mensen, bedrijven en organisaties CO2-rechten opkopen, hoe moeilijker het wordt voor de mega-vervuilers om nog CO2 uit te stoten.

Om de uitstoot van broeikasgassen te beperken, bestaat er in Europa een systeem om de industrie en energiebedrijven schoner te laten produceren. Dit zogenoemde Emissions Trading System (ETS) is goed bedoeld, maar wordt slecht uitgevoerd. Het zit zo: De Europese Unie verdeelt vanaf 2005 zogenaamde emissierechten (ofwel CO2-rechten) onder bedrijven in Europa. Eén emissierecht geeft het recht om 1 ton CO2 uit te stoten. Als een bedrijf meer wil uitstoten dan het aan emissierechten krijgt, moet het rechten bijkopen. Maar er zijn zoveel emissierechten in omloop dat er een overschot is ontstaan. Vervuilen is hierdoor veel te goedkoop, want extra rechten bijkopen kost bijna niks. Met als gevolg dat de grote vervuilers CO2 blijven uitstoten in plaats van te verduurzamen.

Door het mogelijk te maken dat óók burgers, organisaties en kleine bedrijven tegen kostprijs emissierechten kunnen kopen en deze direct te vernietigen, stoken WISE en Greenchoice in de CO2-handel. Bij elke aankoop zijn minder emissierechten op de markt beschikbaar voor de grote vervuilers. Het initiatief is een manier om ervoor te zorgen dat meer mensen zich met het systeem gaan bemoeien.

Peer de Rijk, directeur WISE: “De handel in CO2 is een belangrijk instrument om gezamenlijk de uitstoot van broeikasgassen omlaag te krijgen en de opwarming van de aarde tegen te gaan, maar de meeste mensen vinden het maar ingewikkeld. Met als gevolg dat de politiek te makkelijk zwicht voor de sterke lobby van grote vervuilers. Daar moet verandering in komen. Het wordt tijd dat meer mensen, bedrijven en organisaties zich gaan bemoeien met het emissiehandelssysteem.”

Zie ook: It’s an Illusion: Klimaatneutraal en CO2-Compensatie Volksverlakkerij. Klimaatneutraal een Trend? – Dossier Duurzaam: Duurzaamheidclaim moet Geloofwaardiger, Consument Argwanend – Wat is Energieneutraal, CO2-Neutraal of Klimaatneutraal? Het Einde van Klimaatneutraal – Het Nationale CO2-Platform 2011: Over CCS, Emissiehandel en CO2-Reductie – Groene Stroom of Sjoemelstroom: Is Het Nou Groene Stroom of Niet?

De Elektrische Mercedes eActros Vrachtwagen by Mercedes-Benz Trucks

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
Pin It

Mercedes-Benz heeft gisteren in Stuttgart de eActros gepresenteerd, de opvolger van de Urban e-Truck uit 2016. Deze elektrische vrachtwagen wordt vanaf de zomer getest in een tweejarig proefproject. Serieproductie staat op zijn vroegst op de agenda voor 2021.

De eActros is een doorontwikkeling van de Urban e-Truck. Mercedes-Benz wilde een elektrische vrachtwagen creëren die direct in de praktijk getest kon worden. Dat gaat gebeuren in tien versies van de eActros: een twee-assige 18 tons en een drie-assige 25 tons versie. De elektrische vrachtwagen zal worden ingezet bij de Duitse bedrijven Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel en de Zwitserse firma’s Camion Transport en Migros. Ieder transportbedrijf voert de vrachtwagen uit naar de eigen wensen, dat betekent dat er koelwagens, tankers en bakwagens gaan rondrijden.

De actieradius van de Mercedes eAtros is 200 km en opladen van de 240 kWh batterijen is in minimaal drie uur mogelijk. Mercedes-Benz geeft overigens aan dat het laden van de accu’s maximaal 11 uur gaat duren. De accupakketten wegen bij elkaar 2,2 ton. Drie van de accupakketten zitten vrij zichtbaar aan het chassis, de rest zit onder de auto weggestopt. De batterijen leveren overigens niet alleen power aan de aandrijflijn, maar ook aan bijvoorbeeld de luchtcompressor, airconditioning en indien nodig de koelmotor.

Zie ook: De Elektrische Mercedes eSprinter Bestelbus by Mercedes-Benz Vans – De Elektrische e-Vito Bestelbus by Mercedes-Benz Vans – The Vision Van Research Vehicle by Mercedes-Benz – The Battery-Powered Zero Emissions Mercedes-Benz Vito – The Vision Van Research Vehicle by Mercedes-Benz – The Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: Full Electric Ultimate Luxury of the Future – Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell Prototype Video

Nederlandse Natuur by Vroege Vogels

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Natuur
Pin It

Vrijdag 9 maart is Vroege Vogels TV terug voor een nieuw seizoen Nederlandse natuur, gepresenteerd door Menno Bentveld en Milouska Meulens. Het programma duurt straks veertig minuten per aflevering. Ook nieuw dit jaar is dat één natuurgebied wekelijks centraal staat.

Elke aflevering dompelen Menno Bentveld en Milouska Meulens zich een paar dagen en nachten onder in een Nederlands natuurgebied. Ze slapen in het gebied, gaan ’s nachts op ontdekkingstocht en maken overdag mooie natuurverhalen. 

In de eerste aflevering van Vroege Vogels TV staat de omgeving van het Fort Pannerden in Doornenburg centraal. Deze grens-plek in Oost Nederland is al honderden jaren alles bepalend in onze Hollandse delta. Hier dendert het rivierwater uit de Alpen ons land in en wordt het verdeeld tussen de Rijn en de Waal. De afgelopen weken heeft het hoge water in dit rivierlandschap vrij spel gehad. Hoe gaat het met de bevers en otters, waarvan de burchten onder water liepen? Rondom het fort is het een paradijs voor putters en fazanten. Spectaculaire ochtendbeelden van kol- en brandganzen. Ondertussen tonen de camera’s ook bijzondere beelden van een dood ree. Dag en nacht wordt gevolgd welke beesten naar het ree gaan. Wie likt eraan, wie at ervan en het grote mysterie: wie ging er met de kop van het beest vandoor? Ook uitgebreid aandacht voor de bijzondere kevers dat het Alpenwater met zich mee brengt.

Milouska: “Ik ontdekte al banjerend in het donker dat de duisternis niet stil is in de natuur. Duizenden ganzen gakken, in de struiken ritselen muizen en konijnen en continu kabbelt er water op de achtergrond. En dat is dan nog maar één gebied. We gaan naar heel veel meer en minder bekende plekken, allemaal even iconisch. Ik ben benieuwd welke nachtelijke geluiden we rondom het Naardermeer gaan horen of op de Hoge Veluwe. Heel spannend!”

Menno: “Alles wat we tijdens de 2 dagen en nachten tegenkomen in de wilde natuur filmen we: van het kleinste insect in onze slaapzak, tot de grootste zeearend. En ook krijg je een beeld van wat een geklooi het soms is om dit programma te maken. Soms doodstil wachten in de donkere kou en dan plotseling improviseren en reageren op iedere snuif en elk getrappel dat je tussen de struiken hoort. Heerlijk!!”

Vroege Vogels TV is vanaf 9 maart wekelijks op vrijdag om 19.40 uur bij BNNVARA op NPO 2 te zien. In aflevering 2 staat het Naardermeer in Noord-Holland centraal. In aflevering 3 doen Menno en Milouska verslag vanuit natuurgebied Hollands Duin in Zuid-Holland.

Zie ook: Levende Rivier: Een Natuurdocumentaire van Ruben Smit by Vroege Vogels – De Film De Nieuwe Wildernis: Grote Natuur in een Klein Land – De Film HOLLAND, Natuur in de Delta in Nederlandse Bioscopen – Delta in de Klas: Doe Mee met de Delta Challenge en Maak Jouw Eigen Natuurfilm  – Conservation Specials by Discovery: Racing Extinction – Conservation Specials by Discovery: Ivory Wars – Conservation Specials by Discovery: Whale Wars – Conservation Specials by Discovery: Years of Living Dangerously – De Terugkeer Van: De Nieuwe Drie-Delige Natuurserie by Cees van Kempen bij de VARA

Smeltend Zwitserleven by VPRO Tegenlicht

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Klimaat
Pin It

Klimaatverandering zorgt voor smeltende gletsjers in Zwitserland. We moeten snel grip krijgen op de opwarming van de aarde. Volgens de Indiase schrijver Amitav Ghosh komt dit omdat we het ons niet kunnen voorstellen dat onze kinderen in een onleefbare wereld zullen leven.

Ons eindeloos verlangen naar zaken als auto’s, vlees en luxegoederen vormen de grote veroorzakers van de klimaatcrisis. ‘Iedereen wil deel uitmaken van het goede leven’, zegt Ghosh. ‘We zijn als een kalkoen voor Thanksgiving. We worden lekker volgestopt maar op een dag gaat de kop eraf.’

De slachtoffers vallen steeds dichter bij huis. Een modderstroom van een smeltende gletsjer bedolf afgelopen zomer het Zwitserse dorp Bondo. Acht mensen stierven en het dorp was maandenlang onbewoonbaar. Toch willen velen de gevolgen van de klimaatcrisis niet inzien. Volgens Ghosh is geen vlees eten of niet autorijden niet genoeg om de vicieuze cirkel te doorbreken. Hij vindt het van het grootste belang dat wij onze overheden verplichten om draconische maatregelen te nemen en desnoods af te dwingen. Het is kwalijk om alle verantwoordelijkheid bij het individu te leggen.

Een voorbeeld van het afdwingen van overheidsverantwoordelijkheid is de beroemde ‘Klimaatzaak’ die milieuorganisatie Urgenda met advocaat Roger Cox tegen de Nederlandse Staat aanspande. Inmiddels vinden er wereldwijd vele rechtsprocedures plaats. Zo heeft een Peruaanse berggids Saul Luciano Lliuya, wiens dorp ook bedreigd wordt door een smeltende gletsjer, een rechtszaak aangespannen tegen het Duitse RWE. De energiegigant met haar vele steenkolencentrales is voor 0,5% verantwoordelijk voor de wereldwijde CO2-uitstoot. De Peruaan Lliuya stelt dat RWE daarmee ook voor 0,5% verantwoordelijk is voor de schade die zijn dorp ondervindt. Een Duitse rechter stelde hem in het gelijk en verklaart zijn verzoek rechtsgeldig. Een klimaatsprookje over hoe we het tij misschien nog net op tijd kunnen keren.

VPRO Tegenlicht Smeltend Zwitserleven wordt uitgezonden op zondag 11 maart 2018 om 21:05 op NPO2.

Zie ook: Groene Vliegtuigpioniers: Vliegen Wordt Elektrisch by VPRO Tegenlicht –Tegenlicht Kort: Breekt Duurzame Energie Definitief Door? De Doorbraak van Duurzaam – Paar Graden Minder: Haalbare Scenario’s voor Halveren CO2-uitstoot bij VPRO Tegenlicht – De Klimaatzaak by VPRO Tegenlicht – Tegenlicht Talk over de Kantelperiode in Nederland en de Kantelaars by Jan Rotmans – Fossielvrij: De Invloed van de Divestment Beweging bij VPRO Tegenlicht – Tegenlicht Thema: De Groene Transitie Reeks – Tegenlicht: Afval = voedsel – Tegenlicht Lab: Het Einde van Bezit – The Next Economy by Thomas Rau – The Rise Of Vertical Farming by VPRO Backlight

Spectaculaire Afvalvermindering Bevrijdingsfestival Flevoland in Almere Door Statiegeldbekers

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval
Pin It

Zo langzaam maar zeker wordt het weer tijd voor het evenementen seizoen in Nederland. Helaas ook een periode dat er bij heel veel evenementen nog steeds gebruik wordt gemaakt van wegwerpplastic bekers. Met een enorme berg plastic afval als gevolg, die dan door een reinigingsdienst moet worden opgeruimd. 

Dat er sinds 2010 al sprake is van een verplichting voor evenementen, bedrijven en instellingen die meer dan 500 éénmalige kunststof drinkbekers per week gebruiken om die bekers gescheiden in te zamelen en te recyclen lijkt iedereen helemaal vergeten te zijn.

Maar het kan ook anders. Dat is op vele festivals, zoals de Parade, al heel vaak bewezen. Een mooi voorbeeld is het Bevrijdingsfestival in Almere. Daar werden vorig jaar herbruikbare statiegeldbekers gebruikt. Voor een muntje konden bezoekers een beker kopen die ze de hele dag konden gebruiken. De bekers zijn van goede kwaliteit, met mooie opdrukken van de optredende artiesten. Daardoor werden het hebbedingetjes die de mensen vaak als souvenir mee naar huis hebben genomen om ze daar opnieuw te gebruiken.

Andre Rusch, regisseur van Team Schoon van de gemeente Almere was aan het eind van het festival stomverbaasd. “Ik zag nauwelijks afval op straat liggen. Daardoor hadden we maar één veegwagentje nodig om het terrein schoon te maken.” De proef met de statiegeldbekers dus bijzonder goed geslaagd voor de gemeente. “We hebben er meteen staand beleid van gemaakt voor de komende festivals”, zegt Rusch. Belangrijk daarbij is dat de uitbaters op de Esplanade volop hebben meegewerkt. “Zij moesten extra spoelmachines aanschaffen en bakken. Met als resultaat dat het milieu veel minder belast is.”

De hoeveelheid afval die de bezoekers hebben achter gelaten op het festivalterrein op de Esplanade tijdens het 5 mei-festival is spectaculair gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. Dit jaar hoefde de reiniging slechts 6 kuub plastic op de ruimen tegen 40 á 50 kuub vorig jaar.

Het plastic dat tijdens het festival toch nog van de Esplanade kwam, wordt gerecycled. Almere heeft geen eigen afvalverwerkingsindustrie. Het plastic van het festival gaat naar Rotterdam en Alkmaar om verwerkt te worden tot grondstoffen waar nieuwe plastic verpakkingen van worden gemaakt. En zo is het cirkeltje weer rond. Met het statiegeldproject hebben de inwoners van Almere dus een wezenlijke bijdrage geleverd aan een beter milieu.

Zie ook: Schone Evenementen: Gebruik Herbruikbare Ecoglazen om Afval te Voorkomen – Food and Biobased Research: Duurzaam Verpakkingsmateriaal van Hernieuwbare Grondstoffen – Het Rapport Bioplastics by OVAM: Bioplastics Zijn Niet Automatisch Milieuvriendelijker – Veel Milieuwinst door Eco-glazen – Afvalmanagement bij evenementen steeds belangrijker – Afvalarme evenementen – Bioplastic PLA bekers geen zegen voor het milieu ! – UNEP Green Meeting Guide 2009 and UNEP Sustainable Events Guide 2012 – Herbruikbare Eco-glazen beter voor het milieu – Evenementen, Bedrijven en Instellingen: Eénmalige Kunststof Bekers Gescheiden Inzamelen – Geen Wegwerpplastic Meer Op Glastonbury MuziekFestival 2019

Het Limburgs Energie Akkoord: Energieslurpende Bedrijven Gaan Uitstoot Verminderen

Geschreven op 22-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders
Pin It

Energieslurpende bedrijven in Limburg slaan de handen ineen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Dat doen ze om te voldoen aan het klimaatakkoord van Parijs. Daartoe is vandaag het Limburgs Energie Akkoord ondertekend.

Twaalf bedrijven hebben hun handtekening gezet, evenals werkgeversvereniging LWV, de Provincie Limburg en de gemeente Maastricht namens enkele tientallen industriebedrijven in de Limburgse hoofdstad. 

Gedeputeerde Daan Prevoo (energie) is blij met het akkoord omdat het partijen bij elkaar brengt om samen op te trekken.  “Individuele bedrijven kijken nu over hun eigen fabriekshekken heen en wisselen kennis uit. Zonder deze structuur is het voor afzonderlijke bedrijven toch moeilijk om hier aan toe te komen,” zegt Prevoo.

De industrie is verantwoordelijk voor bijna de helft van alle energieverbruik in Limburg. Een derde alleen al komt op het conto van de 60 bedrijven op het industriecluster Chemelot in Sittard-Geleen. Ook landelijk is Chemelot een van de grootverbruikers. Het Limburgs Energie Akkoord is vandaag dan ook getekend op Chemelot, dat sowieso de ambitie heeft de beste en groenste chemie- en materialenbedrijventerrein van West-Europa te worden.

Behalve de gemeente Maastricht, Provincie Limburg en LWV zijn de ondertekenaars: Chemelot in Sittard-Geleen – E-MAX COMPANY in Kerkrade – Royal Mosa te Maastricht – Océ-Technologies B.V. te Venlo – O-I Manufacturing Netherlands B.V. te Maastricht – ROCKWOOL B.V. te Roermond – Sappi Maastricht B.V. te Maastricht – Smurfit Kappa Roermond Papier – Tredegar Film Products B.V. te Kerkrade – Trespa International B.V. te Weert – VDL Nedcar B.V. te Born – WEPA Nederland B.V. te Swalmen

Zie ook: Het Groene Net: Lokaal Duurzaam Energiebedrijf i.o. Sittard-Geleen, Beek en Stein

Categorieën

  • Afval (535)
  • Agenda (2.833)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (688)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle (424)
  • Design (226)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.124)
  • Educatie (340)
  • EEN-Armoede (250)
  • Energie en Besparing (2.836)
  • Europa (29)
  • Evenementen (121)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (297)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (288)
  • Iets anders (350)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.596)
  • Licht (366)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (165)
  • Milieu (734)
  • MVO (106)
  • Natuur (667)
  • Nederland (15)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (208)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (947)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (282)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • How to Beat Your Meat by Amanda Cerny
  • Studium Generale Universiteit Utrecht: Redden We de Aarde Met een Vegetarisch Dieet?
  • De Zevende Editie van de ABN AMRO Duurzame 50: Nomineer Uw Favoriet
  • Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst
  • CarbonKiller: Website Voor Het Kopen en Vernietigen van CO2-Rechten by WISE
  • De Elektrische Mercedes eActros Vrachtwagen by Mercedes-Benz Trucks
  • Nederlandse Natuur by Vroege Vogels
  • Smeltend Zwitserleven by VPRO Tegenlicht
  • Spectaculaire Afvalvermindering Bevrijdingsfestival Flevoland in Almere Door Statiegeldbekers
  • Het Limburgs Energie Akkoord: Energieslurpende Bedrijven Gaan Uitstoot Verminderen
  • Geen Wegwerpplastic Meer Op Glastonbury MuziekFestival 2019
  • Lectoraat Energietransitie by Hanzehogeschool Groningen
  • Biomimicry Fall 2018 Youth Design Challenge by Biomimicry Institute
  • Project to Map Ocean Floor: GEBCO Seabed 2030 Project by The Nippon Foundation
  • Steenkolenoverslag Rotterdamse Haven: EMO Verlengt Contract Met 25 jaar
  • Het Nieuwe Telen: Minder Gasverbruik En Meer Komkommers by Kas als Energiebron
  • Gasloze Kassen in het PrimA4a-Gebied in 2019 by Greenport Aalsmeer
  • Wat Je Moet Weten Over Een Groene Autoverzekering
  • Groen Licht Voor Windpark De Drentse Monden en Oostermoer Met 45 Windmolens
  • Edge Olympic: Smart Building aan Amsterdamse Zuidas Met Well Gold Certificering by OVG
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com