Anders Bekeken

Eerste Hulp Bij Circulair Bouwen: Wat Betekent De Circulaire Economie Voor het Bouwproces

Geschreven op 27-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Bouwen-Klussen, Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De circulaire economie gaat in de versnelling! Wil je meer weten over wat de circulaire economie betekent voor het bouwproces?

De speedcourse Eerste Hulp Bij Circulair Bouwen neemt je in hoog tempo mee door de laatste ontwikkelingen, inspirerende voorbeelden en praktische handvatten.

De circulaire economie is steeds vaker onderwerp van gesprek. In deze nieuwe economie gaan we bewust om met grondstoffen & materialen en sluiten we kringlopen. Naast grootverbruiker van (hoofdzakelijke nieuwe) materialen is de bouwsector ook verantwoordelijk voor 40% van het totale afval in Nederland. Verder brengt de circulaire economie nieuwe rollen en verantwoordelijkheden met zich mee. Waar je in de lineaire economie een product (ver)kocht, gebruikt en weggooit, streven opdrachtgevers en opdrachtnemers nu voor het zo lang mogelijk in de kringloop houden van de producten.

In een dagdeel bijgepraat worden? Dat kan met de speedcourse Eerste Hulp bij Circulair Bouwen, die is opgebouwd in vier delen. De basis: allereerst nemen we je mee in de basisprincipes van de circulaire economie. Ook laten we je verschillende invalshoeken zien zoals nieuwe ontwerpprincipes, bespreken we hoe afval kan worden hergebruikt en krijg je diverse voorbeelden van deelplatforms en producten as a service.

Het bouwproces: na de introductie van de circulaire economie verdiepen we ons in het bouwproces. Het huidige lineaire bouwproces met bijbehorende waarden en rollen van de diverse partijen, die betrokken zijn in de totale levensduur van een gebouw, komen aan bod. Welke nieuwe marktvragen komen er en wat betekenen die voor jouw rol in de keten?

Vervolgens bespreken we het circulaire bouwproces aan de hand van de 3 assen: circulair ontwikkelen, circulair gebruiken en circulair herbestemmen. We geven je praktische handvatten om het denkproces rondom het daadwerkelijk circulair doen concreet te maken. Diverse circulair modellen, zoals de Value Hill, model van Steward Brand, 10R-ladder, circulaire ontwerpprincipes en de top 6 van Dr. SLIM komen aan bod.

De speedcourse Eerste Hulp bij Circulair Bouwen is waardevol voor iedereen die actief is in het bouwproces en kennis willen maken met de basisprincipes van de circulaire economie en circulair bouwen. Op dinsdag 5 juni van 13.00 tot 17.00 uur in CIRCL Amsterdam en op dinsdag 26 juni van 09.00 tot 13.00 uur in Hof van Cartesius in het Werkspoorkwartier in Utrecht.

Zie ook: Praktijkdag Cobouw Circulair: Geld Verdienen Met Circulair Bouwen – Paviljoen Circl aan de Zuidas in Amsterdam: Circulair Bouwen by ABN AMRO – The Circulair Design Award: Circulair Interieur & Product Design by Rabobank and Desko – The Circular Design Challenge by OpenIDEO – Groene Dromen: Cradle to Cradle – Een Circulaire Economie by VPRO Tegenlicht – BouwCirculair Congres: Van Netwerk Betonketen naar BouwCirculair – Animatie Circulaire Economie: Wat Is Circulaire Economie? by Provincie Noord-Brabant – De Transitieagenda Bouw: De Circulaire Bouw Economie is een Feit in 2050

Hof van Cartesius In Het Werkspoorkwartier in Utrecht: Een Circulaire Broedplaats – The Green House: Circulair Paviljoen, Duurzaam Restaurant en Urban Farm in Utrecht by Cepezed – BlueCity Surfing the New Blue Economy in Tropicana Rotterdam: Bring Balance Back – De Blauwe Economie Versie 2.0 by Gunter Pauli – TED Talks: The Blue Economy System Design by Gunter Pauli – De BlueCity Circular Challenge: Uitvinders en Reststromen Gezocht – Blauwe Economie in Almere: In Gesprek met Gunter Pauli, oprichter van de Blauwe Economie

Hof van Cartesius In Het Werkspoorkwartier in Utrecht: Een Circulair Bouwen Broedplaats

Geschreven op 27-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Hof van Cartesius is een nieuwe, groene werkplek waar creatieve, duurzame ondernemers zélf hun eigen werkruimte bouwen rondom een publieke binnentuin, in het Werkspoorkwartier in Utrecht.

Er wordt veel gebruik gemaakt van circulaire technieken en kleine ondernemers kunnen zelf hun werkplek afbouwen met hergebruikte en groene bouwmaterialen.

Energie, afval en de collectieve tuin worden duurzaam neergezet. In fases wordt het gebied organisch ontwikkeld. Samen de stad maken vanuit Het Hof van Cartesius.

Het Hof bestaat uit flexibele paviljoens rondom een collectieve, voor iedereen toegankelijke, binnentuin. Een wilde tuin die wordt gebruikt voor ontmoeting en stadslandbouw. Meer hofjes worden gecreëerd naarmate het project groeit. De paviljoens zijn aan de tuinzijde volledig transparant, waardoor je naar de tuin toe zal werken. Hierdoor wordt het werkproces van de maker zichtbaar. Een expositie van het maken.

Het Hof van Cartesius gaat ervan uit dat groen energie geeft en een positieve invloed op de kwaliteit van leven en werken heeft. De tuin is een belangrijk ontmoetingspunt in Het Hof. Tuinieren, stadslandbouw, buitenwerken, sporten, wandelen, onderzoeken, vieren. Het kan allemaal.

Zie ook: BlueCity Surfing the New Blue Economy in Tropicana Rotterdam: Bring Balance Back – De Blauwe Economie Versie 2.0 by Gunter Pauli – TED Talks: The Blue Economy System Design by Gunter Pauli – De BlueCity Circular Challenge: Uitvinders en Reststromen Gezocht – Paviljoen Circl aan de Zuidas in Amsterdam: Circulair Bouwen by ABN AMRO – The Green House: Circulair Paviljoen, Duurzaam Restaurant en Urban Farm in Utrecht by Cepezed – Blauwe Economie in Almere: In Gesprek met Gunter Pauli, oprichter van de Blauwe Economie

Ten Amazing Small Homes: Tiny Homes and Micro-Homes by Minds Eye Design

Geschreven op 26-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Small homes, tiny homes and micro-homes come in all shapes and sizes. Here is a nice list of 10 amazing small homes, tiny homes and micro-homes.

Featured Small Homes: #10 Honomobo Mstudio M.5 Tiny Home – #9 Nautilus Ei-Home – #8 Hex House – #7 The Retreat Small Home – #6 Nomad Micro-homes – #5 Nautino Mini Tiny Home – #4 Honomobo M1 Small Home – #3 ZeroSquared Aurora 26 FKS Tiny Home – #2 Steve’s Unity Wagon Small Home – #1 Steve’s Thailand Dome Home

See also: Tiny House van Mill Home en WikiHouse Met Dak en Wanden van Zonnepanelen by Loci – The Tesla Tiny House: To Feature Its Energy Products – Living Big in a Tiny House: Traveling Tiny Home In North America – Tiny House Limburg

See also: Ten Electric Vans That Redefine Performance 2018 by Minds Eye Design – Ten Incredible Wheel and Tyre Design Innovations by Minds Eye Design – Top 10 Electric Vans for Family and Business by Automotive Territory – The Future of Architecture: 10 Solar-Powered Homes by Minds Eye Design – Ten Small Electric Vehicles You Have to See by Minds Eye Design

Energieverbruik Rijksgebouwen Daalt Met 12 Procent: CO2-Uitstoot 9 Procent Lager

Geschreven op 25-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het energiegebruik van overheidsgebouwen is afgelopen jaar met 12 procent gedaald. Ook de CO2-uitstoot van de bedrijfsvoering van het Rijk ging met 9 procent omlaag. De gestelde doelen op het vlak van energiebesparing zijn daarmee gehaald.

Hergebruik van meubilair, papier en drukwerk, bedrijfskleding en ICT hardware zit in de lift. Dit staat in de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk.

In 2017 zijn opnieuw stappen gezet op weg naar een klimaatneutrale en circulaire bedrijfsvoering. De energiebesparing komt onder andere door minder vierkante meters aan kantoren, door het optimaliseren van klimaatinstallaties en isolatie en het gebruik van hernieuwbare warmte (warmte-koude-opslaginstallaties met de bodem als bron en warmtepompen met de buitenlucht als bron).

Het Rijk wil daarnaast bijdragen aan een economie waarin materialen en grondstoffen een langere levensduur hebben met een zo hoogwaardig mogelijk hergebruik. Circulaire projecten zijn er rond meubilair, papier en drukwerk, bedrijfskleding, ICT hardware, afval en grondstoffenmanagement, catering en gebouwen. Uit de rapportage blijkt dat verduurzaming en kostenbesparing hand in hand kunnen gaan. Zo is door meubilair opnieuw te gebruiken via de Rijksmarktplaats in 2017 minimaal 323 ton CO2 en 7,5 miljoen euro aan kosten bespaard.

Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken: “Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp. Het is niet voor niets een speerpunt van het regeerakkoord. Dat vraagt ook om duurzaam handelen van de overheid zelf. Met energiebesparing, hergebruik en een CO2-reductie van 9 procent zetten we mooie stappen vooruit. Maar het is vooral een motivatie om nóg meer stappen te zetten en de duurzame transitie van Nederland te versnellen.”

Duurzame Mobiliteitsdeal Noord-Nederland: Een Fossielvrije en Emissieloze Toekomst

Geschreven op 25-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Nederland heeft een grote klimaatopdracht, waarvan de mobiliteit een belangrijk onderdeel uitmaakt. Duurzame mobiliteit heeft de toekomst.

Daarom werkt Noord-Nederland (Fryslân, Groningen en Drenthe) samen om met bedrijven en gemeenten een versnelling door te voeren naar een fossielvrije en uiteindelijk emissieloze toekomst.

De Duurzame Mobiliteitsdeal Noord-Nederland is hier een concreet uitvloeisel van.

Noord-Nederland neemt al een koppositie in op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit en ziet de kans dit te versnellen en te versterken door een Duurzame Mobiliteitsdeal Noord-Nederland samen met het Rijk, de samenwerking tussen overheden, bedrijfsleven en onderwijs. Op woensdag 4 juli 2018 zijn de aangesloten bedrijven van Werk Slim, Reis Slim, de Elfwegentocht, VNO NCW – MKB Noord en Anders Reizen uitgenodigd voor de feestelijk ondertekening van de Duurzame Mobiliteitsdeal Noord-Nederland. De Duurzame Mobiliteitsdeal Noord-Nederland kent een looptijd van 4 juli 2018 tot en met 31 december 2021.

Deelnemers die de Duurzame Mobiliteitsdeal Noord-Nederland ondertekenen, verklaren dat zij uiterlijk in 2021 minimaal één van de onderstaande maatregelen treffen: minstens 25% van het aantal autokilometers hebben vervangen door minstens één concrete maatregel zoals stimulering OV, thuiswerken, carpoolen, fiets, tele-vergaderen, etc. Zorgen dat tenminste 25% van hun wagenpark bestaat uit voertuigen die niet op fossiele brandstoffen rijden zoals elektrisch, blauwe diesel, groengas, waterstof. Tenminste twee relaties – die diensten verlenen of producten leveren – selecteren op basis van hun prestaties op het gebied van schone mobiliteit.

De deelnemer kiest zelf de maatregel(en) om hier invulling aan te geven en streeft ernaar binnen 1 jaar te starten met de uitvoering van minimaal één maatregel. De gezamenlijke overheden werken aan de randvoorwaarden die nodig zijn om de transitie naar slimme en duurzame mobiliteit mogelijk te maken.

Zie ook: Friese Elfwegentocht 2018: Twee Weken Zonder een Druppel Benzine – It Giet Oan – Wereldrecord Grootste Parade van Duurzame Voertuigen by Elfwegentocht – Fossielvrij: De Invloed van de Divestment Beweging by Tegenlicht VPRO – De Worsteling van de Groenmens by VPRO Tegenlicht

Collectieve Inkoop Zonnepanelen, Zonneboilers en Warmtepompen by Energieloket Groningen

Geschreven op 25-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Energieloket Groningen organiseert samen met twaalf Groningse gemeenten en vereniging SLIM Wonen met energie een collectieve inkoop van duurzame installaties zoals zonnepanelen, een zonneboiler en/of een warmtepomp.

Deelname is vrijblijvend: u bepaalt aan de hand van het aanbod of u gaat verduurzamen. Uw energierekening daalt met duurzame installaties honderden euro’s per jaar.

Energieloket Groningen en het bedrijvenplatform SLIM wonen met energie hebben uitvoerders geselecteerd op basis van prijs, kwaliteit én ervaring. Hierdoor is het aanbod dat u ontvangt betrouwbaar én betaalbaar.

Heeft u interesse in zonnepanelen en/of een zonneboiler? Dan komt er een adviseur bij u thuis langs. De adviseur bekijkt de woning en het dak. Aan de hand van dit bezoek kan hij u precies vertellen wat de mogelijkheden zijn. Het advies voor warmtepompen wordt op afstand voor u opgesteld. U vult hiervoor samen met de adviseur alvast een formulier met enkele vragen in. Binnen enkele dagen na het adviesbezoek belt een expert op het gebied van warmtepompen u op om de mogelijkheden verder te bespreken. Voor het advies over zonnepanelen, zonneboilers en/of een warmtepomp wordt een eenmalige eigen bijdrage van 20 euro gevraagd.

Via Energieloket Groningen en SLIM Wonen bent u zeker van kwaliteit tegen een goede prijs. Via deze actie ontvangt u scherpe vrijblijvende offertes voor zonnepanelen, een zonneboiler en/of een warmtepomp. U kunt zich aanmelden voor de collectieve inkoopactie duurzame installaties tot en met vrijdag 29 juni 2018.

Elektrische Deelauto’s Voor Dienstreizen Provincie Noord-Brabant by Amber Mobility

Geschreven op 25-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Sinds 15 mei kunnen medewerkers van de provincie Noord-Brabant gebruik maken van twee elektrische BMW i3 deelauto’s voor hun afspraken.

Mooi initiatief. Dat zouden meer provincies en andere overheden ook moeten doen.

De provincie Noord-Brabant zet in samenwerking met Amber Mobility twee elektrische BMW i3 auto’s in als deelauto’s voor medewerkers. Het betreft een pilot van één jaar. De deelauto is handig voor medewerkers die liever met de fiets, trein of bus naar het werk komen, maar een auto nodig hebben voor afspraken op andere locaties. De provincie wil zo stimuleren dat meer medewerkers met het OV of de fiets naar het werk komen.

Het Eindhovense autodeelbedrijf Amber Mobility levert de BMW’s, met een actieradius van 200 tot 250 kilometer. Reserveren gaat via een app die medewerkers kunnen koppelen aan hun agenda. Als de proef slaagt wordt het experiment uitgebreid. Daarnaast bekijkt de provincie Noord-Brabant bekijkt of de huidige dienstauto’s op termijn vervangen kunnen worden door een duurzamer alternatief.

Mooi, alhoewel ik niet begrijp wat er moet worden bekeken. De voordelen van elektrische auto’s zijn overduidelijk. Gewoon zo snel mogelijk alle dienstauto’s van de provincie vervangen door elektrische dienstauto’s. Om duurzame mobiliteit in de provincie te bevorderen, lijkt het mij slim on alle gemeenten in de provincie te stimuleren om ook elektrische deelauto’s in te zetten en eveneens zo snel mogelijk alle dienstauto’s te vervangen door 100% elektrische dienstauto’s. Graag opladen met duurzame energie.

Zie ook: Buurauto: De Elektrische Auto Die Je Deelt Met Je Buren – De Eerste Elektrische Deelauto in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht – Steeds Meer Volledig Elektrische Auto’s in Nederland by CBS – Steeds Meer Duurzame Auto’s Op De Markt: Hybride en Elektrische Auto’s Leasen – Mountox: Hét Grootste Online Platform Voor Elektrische Auto’s in Nederland – NewMotion: Elektrisch Rijden in Nederland en Europa tot in de Puntjes Geregeld – Ik Wil Elektrisch Rijden: Elektrisch Rijden Overstapservices by NL Mobility – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport

Charity Mobility Challenge 2018: Elektrisch Rijden Voor Het Goede Doel by E-xpeditieNL

Geschreven op 25-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Elektrisch rijden is al lang geen uitdaging meer. Wat wél een uitdaging is? Je ritten goed plannen. Zeker als het gaat om een goed doel. Wie kan dat het beste?

E-xpeditie organiseert samen met Lammers Support Group een Charity Mobility Challenge. Rij in 12 uur zo veel mogelijk kilometers en haal daarmee zo veel mogelijk geld op voor de stichting Present.

Op dinsdag 5 juni 2018 klinkt om 06:00 uur het startschot op de startlocatie het Zwitsalterrein in Apeldoorn. De 25 equipes bepalen zélf hun route met hun elektrische auto. De opdracht: verdien zoveel mogelijk punten. Uiterlijk 18:00 uur moeten de EV’s weer terug zijn op het Zwitsalterrein.

Is efficiency een kwestie van zo hard mogelijk rijden? Tja. Harder rijden betekent een hoger verbruik. Dus langer laden. Het is ook iets anders dan zo zuinig mogelijk rijden, want dan maak je weer te weinig kilometers. Deze challenge draait om wie het slimst zijn routes plant, inspeelt op actuele verkeerssituaties (files!) en het meest efficiënt rijdt.

Kennisorganisatie E-xpeditie organiseert evenementen die de theoretische en praktische aspecten van duurzame mobiliteit bij elkaar brengen. Deze Charity Mobility Challenge is niet alleen spannend voor de deelnemers, maar ook voor het publiek. Via Elektrici Tijdrit  kun je de vorderingen van alle equipes live zien en volgen.

Het is niet alleen spannend wie de meeste punten verdient. Eigenlijk is het nog véél spannender welk team de meeste euro’s ophaalt voor stichting Present. Als makelaar in vrijwilligerswerk biedt stichting Present vrijwilligers de mogelijkheid om zich in de eigen woonplaats in te zetten voor mensen die te maken hebben met armoede, een slechte gezondheid of sociaal isolement.

Steeds Meer Volledig Elektrische Auto’s in Nederland by CBS

Geschreven op 25-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 22 duizend volledig elektrische personenauto’s, bijna 60 procent meer dan een jaar eerder.

De verkoop van volledig elektrische personenauto’s liet vorig jaar een sterke stijging zien.

Het totale park van elektrische en plug-in hybride voertuigen nam in 2017 met bijna 9 procent toe. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Op 1 januari 2018 stonden er in Nederland bijna 120 duizend stekkerauto’s geregistreerd. Het aantal volledig elektrisch aangedreven personenauto’s (FEV) groeide van bijna 14 duizend voertuigen op 1 januari 2017 naar bijna 22 duizend aan het begin van dit jaar. Het aantal plug-in hybride voertuigen (PHEV) nam in die periode met 1,6 procent toe naar 97 duizend personenauto’s.

Ondanks deze groeicijfers is slechts 1,4 procent van alle personenauto’s in het totale Nederlandse personenautopark een elektrisch of plug-in hybride voertuig. De groei van het totale park van stekkerauto’s was het laatste jaar minder sterk dan voorgaande jaren.

Van de gewone hybride personenauto’s zonder stekker (HEV) waren er op 1 januari 2018 ruim 150 duizend, een toename van 12 procent ten opzichte van een jaar eerder.

In 2017 werden 8,2 duizend nieuwe volledig elektrisch aangedreven personenauto’s verkocht, bijna twee keer zo veel als een jaar eerder. Het waren er voor het eerst ook meer dan het aantal nieuwe plug-in hybrides, waarvan er 1,8 duizend verkocht werden. Een jaar eerder was dat aantal nog tien keer zo hoog.

De sterk gedaalde verkoop van dit type auto’s hangt samen met de veranderde fiscale regelgeving voor emissieloze- of emissiearme auto’s, zoals de aanscherping van de bijtellingsregels. De aankondiging van de wijzigingen had in 2015 onder andere tot gevolg dat de aankoop van een nieuwe auto door de consument naar voren gehaald werd om optimaal van de (oudere) gunstige regeling te kunnen profiteren.

Voor elektrische auto’s (FEV) gold tot 2014 geen fiscale bijtelling, daarna werd deze 4 procent. De bijtelling voor de plug-in hybride (PHEV) steeg van 7 procent in 2015 naar 15 procent in 2016 en is vanaf 1 januari 2017 met 22 procent op gelijke hoogte als de bijtelling voor benzine- of dieselauto’s.

Van alle in 2017 nieuw verkochte personenauto’s in Nederland was 2,7 procent een stekkerauto (FEV of PHEV). Daarmee behoort ons land nog steeds tot de kopgroep in de EU. Alleen in Zweden is het aandeel hoger.

Nederland Toegetreden Tot Clean Energy Ministerial (CEM): Accelerating Clean Energy Transition

Geschreven op 24-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Nederland is vandaag toegetreden tot de Clean Energy Ministerial (CEM). Dit is een samenwerkingsverband van landen wereldwijd die inzetten op duurzame energietechnologieën om klimaatverandering tegen te gaan.

Nederland wisselt kennis en ervaring uit met de deelnemende landen, wat bijdraagt aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen van het kabinet. Daarnaast biedt de CEM een platform voor de kabinetsambitie om het Europese klimaatdoel voor 2030 te verhogen.

,,De Overeenkomst van Parijs stelt ons voor een enorme opgave. Om de doelstelling binnen handbereik te houden, zal de Europese Unie verder moeten gaan dan de huidige afspraak van 40 procent minder CO2-uitstoot in 2030,’’ aldus minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat. ,,Nederland werkt samen met andere Noordwest-Europese landen aan een kopgroep die zich sterk maakt voor verhoging van dit klimaatdoel. De Clean Energy Ministerial is een plek waar Europese landen met een ambitieuze klimaatagenda elkaar ontmoeten. Door samen te werken bereiken we meer en zorgen we bovendien voor een gelijk speelveld. Het internationale karakter van de Clean Energy Ministerial biedt daarnaast ook kansen voor de Nederlandse export.’’

Nederland zal dit jaar deelnemen aan een CEM-initiatief dat investeringen en financiering door de private sector van duurzame energietechnologieën bevordert, onder meer door de ontwikkeling van beleid en regulering. Daarnaast kijkt Nederland naar deelname aan een project voor afvang, gebruik en opslag van CO2. Het doel is om samen met de financiële sector investeringen in deze technologie, bekend als CCS, te bevorderen. Deze technologie ligt ook op tafel in de gesprekken over het Klimaatakkoord.

De Clean Energy Ministerial (CEM) is in 2009 opgericht op initiatief van de Verenigde Staten. Het samenwerkingsverband bestaat nu uit 25 landen, waaronder China, India, Rusland, Duitsland, Frankrijk en ook de Europese Commissie. Samen zijn deze landen goed voor 90 procent van de wereldwijde investeringen in duurzame energie. Via de CEM werken zij, samen met private partijen, aan een brede inzet van schone energietechnologieën.

Zie ook: Startschot Voor Klimaatakkoord Nederland: Uitstoot Van Broeikasgassen Met 49% Verminderen – De Klimaatenvelop: Kabinet Investeert 300 Miljoen Euro Per Jaar in CO2-Reductie – Het KlimaatAkkoord van Parijs – The Paris Agreement – Klimaatakkoord met Vereniging Nederlandse Gemeenten – Het Nationaal Klimaatakkoord: Hoe Ziet Jouw Klimaatakkoord Eruit? – Nederland haalt Kyoto doelstellingen – Open Brief 64 Hoogleraren: Oproep aan Kabinet om Alle Elf Kolencentrales in Nederland te Sluiten – De Klimaatwet van Jesse Klaver en Diederik Samson: Vermindering Broeikasgassen 95% in 2050 – De Klimaatzaak by VPRO Tegenlicht – Kabinet in Beroep Tegen Klimaatvonnis: Urgenda Ziet Uitspraak Beroep Met Vertrouwen Tegemoet – Nederland 100% Duurzame Energie in 2030: Samen Sneller Duurzaam – Nederland krijgt nieuwe energie: 100% Duurzame Energie – Nederland ver verwijderd van Europese duurzame energie doelstelling – Het Energieakkoord Voor Duurzame Groei: Slechts 14% Hernieuwbare Energie in 2020 – Nieuwe Energie: Nederland na het Fossiele Tijdperk by Anne-Marie Rakhorst – Prins van Oranje over duurzame energie op de World Future Energy Summit

Kabinet ziet CO2 Afvang en Opslag Zitten: Barendrecht en Noord-Nederland Gaat Niet Door – Petitie Ik Betaal Niet Mee Aan de Opslag van CO2 – CO2-opslag is geen alles-in-1-oplossing: Risico’s CCS Niet Nauwkeurig te Berekenen – Carbon Capture Is Essential To Limiting Global Warming, But No One Knows How To Do It Or How Much It Will Cost – Alles over CO2 afvang en opslag op één website – De CCS Parade: Promotie van CO2 afvang en -opslag

Categorieën

  • Afval (550)
  • Agenda (2.903)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (707)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (442)
  • Design (229)
  • Dieren (171)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.155)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.926)
  • Europa (29)
  • Evenementen (125)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (294)
  • Iets anders (350)
  • Int. Samenwerking (187)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.610)
  • Licht (367)
  • Lucht (29)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (739)
  • MVO (108)
  • Natuur (682)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (209)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (1.004)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (291)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • Eerste Hulp Bij Circulair Bouwen: Wat Betekent De Circulaire Economie Voor het Bouwproces
  • Hof van Cartesius In Het Werkspoorkwartier in Utrecht: Een Circulair Bouwen Broedplaats
  • Ten Amazing Small Homes: Tiny Homes and Micro-Homes by Minds Eye Design
  • Energieverbruik Rijksgebouwen Daalt Met 12 Procent: CO2-Uitstoot 9 Procent Lager
  • Duurzame Mobiliteitsdeal Noord-Nederland: Een Fossielvrije en Emissieloze Toekomst
  • Collectieve Inkoop Zonnepanelen, Zonneboilers en Warmtepompen by Energieloket Groningen
  • Elektrische Deelauto’s Voor Dienstreizen Provincie Noord-Brabant by Amber Mobility
  • Charity Mobility Challenge 2018: Elektrisch Rijden Voor Het Goede Doel by E-xpeditieNL
  • Steeds Meer Volledig Elektrische Auto’s in Nederland by CBS
  • Nederland Toegetreden Tot Clean Energy Ministerial (CEM): Accelerating Clean Energy Transition
  • Rotterdam Wil Mega-Windmolen op Tweede Maasvlakte: De Kracht Van Windenergie
  • Smart City Event 2018: The 8th Edition of Smart City in The Hague
  • Duurzaam Erfgoedprijs 2018 by Provincie Noord-Holland
  • The World In 2050: The Real Future Of Earth Documentary by BBC
  • Green Wildflower Roof For The Macallan Distillery in Speyside by Rogers Stirk Harbour + Partners
  • ZonHuur: Nederland Wek Op! Zonnepanelen Huren by Greenchoice
  • Keukenhof Lisse The Netherlands: A Grand Gatehouse by Mecanoo
  • StukjeZon: Iedereen Aan De Zonne-Energie by Eneco
  • Op Een Mooie Pinksterdag by Leen Jongewaard en André van den Heuvel
  • Slechts 9 Procent van Materialen Komt Via Recycling Weer Terug in de Nederlandse Economie
  • Links

    Milieunet op..