Anders Bekeken

Energiebeheer Nederland (EBN) Presenteert Nieuwe Infographic Energie In Nederland by EBN

Geschreven op 20-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Energiebeheer Nederland (EBN) heeft dinsdag 15 januari tijdens haar jaarlijkse energieontbijt de nieuwe versie van de infographic Energie in Nederland gepresenteerd. De data van de infographic zijn afkomstig van het CBS.

De eerste exemplaren werden door Jan Willem van Hoogstraten (CEO EBN) overhandigd aan Maarten Camps (secretaris generaal van het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat) en Manon Janssen (voorzitter van de Industrietafel van het Klimaatakkoord).

Het is voor het derde jaar dat EBN de infographic uitbrengt. Het geeft in een oogopslag inzage in het Nederlandse energiesysteem en geeft antwoord op vragen als Hoe zit het met de energiewinning en het energieverbruik?, Welke bijdrage wordt door de verschillende sectoren geleverd? en ‘Hoe is de verhouding tussen gas- en elektriciteitsverbruik?.

Jan Willem van Hoogstraten: “Met de infographic denken we een bijdrage te kunnen leveren aan de zogeheten geïnformeerde dialoog over energie in Nederland. Weinig mensen weten hoe het precies zit en wat de feiten zijn. Met de feiten alleen ben je er natuurlijk niet, maar ze zijn van onschatbare waarde om duiding te geven en het gesprek op gang te brengen.

Nieuw in de versie van dit jaar is de klimaatthermometer. Deze geeft aan hoe Nederland scoort als het gaat om de uitstoot van broeikasgassen. De score over 2018 geeft aan dat we op een niveau zitten van 193 Mton Co2-equivalent. Ten opzichte van het ijkjaar 1990 is dat een verbetering van 30 Mton, en om de doelen van 2030 te halen is een verder daling van 79Mton noodzakelijk.

Nieuwe Elektrische Veerpont Nessersluis Bij Waverveen In Gemeente Ronde Venen

Geschreven op 20-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

In het gehucht Nessersluis bij Waverveen moet het veerpontje worden vervangen.

In het buurtschap in de nok van de provincie Utrecht wil de gemeente De Ronde Venen 650.000 euro steken in een gloednieuwe elektrische boot.

Veel geld dus, maar dat is het dan ook dubbel en dwars waard, aldus wethouder Kiki Hagen.

De investering volgt na een renovatie vorig jaar. Ook daarvoor moest de gemeente best diep in de buidel tasten. Desondanks moet er nu echt iets gebeuren volgens de wethouder. Volgens haar is er onderzoek gedaan naar wat beter is: renovatie of nieuwbouw, en was de uitslag duidelijk: “Daaruit blijkt dat we voor nieuwbouw van de pont moeten gaan.”

Eind deze maand stemt de gemeenteraad van De Ronde Venen over de 650.000 euro die in de nieuwe elektrische veerpont Nessersluis moet worden gestoken.

Nature Today Go: Natuurinformatie Platform Met Alle Data Over Nederlandse Natuur

Geschreven op 20-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Natuur Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Er komt een nieuw platform waarop alle beschikbare data van de natuur in Nederland gebundeld worden, meldt Nature Today.

Het is de bedoeling dat het platform, dat wordt ontwikkeld door de initiatiefnemers, begin 2020 in gebruik wordt genomen.

Als het platform Nature Today Go klaar is, kan de gebruiker op elke locatie in Nederland zien wat de natuur op die plek te bieden heeft.

Nederlanders realiseren zich niet welke schat aan natuurinformatie beschikbaar is voor elke locatie. Nature Today Go gaat deze rijkdom zo beschikbaar maken dat je altijd en overal ziet wat er in de natuur om je heen gebeurt, welke dieren en planten je tegen kunt komen en welke natuuractiviteiten je kunt doen. Iedereen kan zijn/haar favoriete informatie aangeven.

“We verwachten dat mensen veel meer interesse hebben in de natuur als ze ontdekken welke dieren en planten direct om hen heen leven”, vertelt Arnold van Vliet, bioloog aan de Wageningen University en een van de makers van Nature Today Go.

“Als je in het centrum van Amsterdam bent, is het bijvoorbeeld mogelijk om te kijken welke vogels je daar tegenkomt, of van welke insecten onlangs melding is gemaakt”, vertelt Van Vliet.

In totaal zijn er volgens Van Vliet meer dan veertig “lagen” met informatie over de natuur in Nederland. Die lagen zijn nu al vrijwel allemaal openbaar, maar worden op verschillende manieren aangeboden, waardoor het voor gebruikers lastig is om ze te vinden. “Met Nature Today Go willen we al die gegevens op één plek en op een interessante manier aanbieden”, aldus Van Vliet.

Het platform wordt gefinancierd met onder meer subsidie van de provincies Gelderland, Zuid-Holland en Noord-Brabant. Daarnaast hopen de initiatiefnemers met een crowdfundingsactie 25.000 euro op te halen. In april wordt gestart met de bouw van het platform, waarna het testen in het najaar start. Uiteindelijk kan iedereen begin 2020 Nature Today Go gebruiken.

Er is geen ander land in de wereld waar de natuur zo gedetailleerd en frequent in beeld is gebracht dan in ons land. Vele organisaties zijn samen met honderdduizenden natuurliefhebbers dag in dag uit bezig met het monitoren en analyseren van de natuur. Voor letterlijk elke locatie is bekend welke vogels, vlinders en zoogdieren je wanneer tegen kunt komen, welke dieren en planten gezien zijn, welke bodem er onder je voeten ligt, wat het risico op tekenbeten is en ga zo maar door. De meeste informatie is moeilijk of niet te verkrijgen.

Nature Today, het natuurinformatieplatform waar meer dan 20 natuurorganisaties, kennisinstellingen en overheden dagelijks actuele ontwikkelingen in de natuur publiceren, gaat deze rijkdom toegankelijk maken via Nature Today Go. Waarom? Omdat natuur onder zeer grote druk staat. Met Nature Today Go willen we nog veel meer mensen activeren om de natuur te steunen door ze te laten zien hoe mooi, interessant, divers en belangrijk onze directe omgeving eigenlijk is.

Zodra Nature Today Go beschikbaar is, kun je altijd eenvoudig zien welke (bijzondere en minder bijzondere) dieren en planten je tegen kunt komen, welke gezien zijn en welke de komende dagen te zien zijn. Nature Today Go zal niet alleen interessant zijn in natuurgebieden, maar ook in stad en dorp of in het agrarisch gebied. Mensen zullen verrast zijn op hoeveel plaatsen hard gewerkt wordt aan het versterken, beheren en monitoren van natuur. Ook maken we het veel makkelijker om hieraan zelf bij te dragen door middel van overzichten van natuuractiviteiten of (vrijwilligers)projecten die bij jou in de buurt uitgevoerd worden en hoe je mee kunt doen.

Zie ook: Global Biodiversity Information Facility (GBIF): Een Wereldwijde Natuur Databank – AskNature: World’s Most Comprehensive and Accessible Online Catalog of Nature’s Solutions

Amsterdams Klimaatfonds Van 150 Miljoen Euro: Amsterdam Klimaatakkoord – Energieneutraal

Geschreven op 18-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Amsterdam wil af van kolen, olie en gas. De doelen: 55% minder CO2 uitstoot in 2030 en 95% minder uitstoot in 2050 (ten opzichte van 1990). En: in 2040 wil Amsterdam aardgasvrij zijn. Wát men wil bereiken is dus wel duidelijk. Maar hóe Amsterdam dit gaan doen is nog niet in beton gegoten.

Om de doelen te bereiken moeten Amsterdam over op schone energie. In de Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050 staat hoe men dat op hoofdlijnen wil gaan doen. We weten al veel over wat er moet gebeuren, maar nog lang niet alles, en denken te kunnen leren van de collectieve kennis in de stad. Daarom willen we dit jaar graag in gesprek met maatschappelijke organisaties, en met u.

Mooi plan. Jammer dat Amsterdam nog steeds streeft naar iets wat niet mogelijk is. Klimaatneutraal bestaat niet en kan dus ook niet worden behaald. Ik neem aan dat men eigenlijk als doel heeft: Amsterdam energieneutraal. Dat doel kan wel worden bereikt. Zie: Wat is Energieneutraal, CO2-Neutraal of Klimaatneutraal? Het Einde van Klimaatneutraal !

Wat Amsterdam gaat doen: We bouwen zoveel mogelijk energieneutraal. Tot 2040 worden bestaande wijken één voor één van het aardgasnet gehaald. Deze collegeperiode starten we met de eerste drie wijken. We gaan meer energie op een duurzame manier opwekken. We willen bijvoorbeeld dat alle mensen met een dak inzicht krijgen in de mogelijkheden van zonnepanelen en een zogenaamd ‘zonaanbod’ krijgen. In 2030 willen we al het verkeer binnen de gemeentegrenzen uitstootvrij hebben. Daarom leggen we oplaadpalen aan en stimuleren we de overstap naar elektrisch vervoer. De komende jaren maken we verschillende gebieden in de stad autoluw en breiden we milieuzones uit. Met de haven en industrie werken we aan maatregelen om over te kunnen op schone energie.

Veel mensen maken zich zorgen dat zij de rekening gaan betalen voor de omslag naar schone energie. Ons uitgangspunt is dat iedereen mee moet kunnen doen en dat de kosten eerlijk worden verdeeld. Om dat te bewerkstelligen hebben we een klimaatfonds ingesteld van 150 miljoen euro.

De afspraken die voortkomen uit de gesprekken die we gaan voeren in de stad, worden halverwege 2019 gebundeld in het Amsterdams Klimaatakkoord. Ieder stadsdeel stelt een eigen klimaatakkoord op en er komt ook een stadsbreed akkoord, waarin afspraken met partners als de industrie en het bedrijfsleven worden opgenomen. Samen vormen ze het Amsterdams Klimaatakkoord. Dit akkoord maakt onderdeel uit van de definitieve Routekaart, die eind 2019 wordt gepresenteerd. Het akkoord wordt daarna jaarlijks geactualiseerd.

Daarover maken we meer bekend nadat de Routekaart is behandeld door de gemeenteraad. Dat gebeurt in de vergadering van 13/14 februari.

De Bio-Verkiezing: Het Biologisch Product Van 2019

Geschreven op 18-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Met de Bio-verkiezing op 24 januari om 15:00 uur bieden Bionext, BioNederland en de Bio-beurs een podium voor productinnovatie in de biologische sector.

De keuze voor het Biologisch product van 2019 wordt gemaakt door een jury. Op de Bio-beurs worden de nieuwe producten en productinnovaties gepresenteerd in een eregalerij.

Op 24 januari vindt om 15.00 uur de prijsuitreiking plaats bij deze nieuwe producten-galerij. De prijsuitreiking wordt voorafgegaan door pitches. Tijdens de prijsuitreiking en de pitches mag het product geproefd laten worden aan de jury en het aanwezige publiek.

In 2018 kwam het bananenbrood van Udea als winnaar uit de bus. Dit product mocht zich het Favoriete Bioproduct 2018 noemen.

Zie ook: Bio-Beurs 2019: De Biologische Vakbeurs Groen Natuurlijk met Pureness en BioMechaTech

Nationaal Testcentrum Circulair Plastics in Den Haag: Meer Mogelijkheden Tweede Leven Plastic

Geschreven op 18-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Nederland is behoorlijk goed in het inzamelen van plastic, maar zou net zo bedreven moeten worden in het maken van nieuwe spullen van dat oude plastic.

Dat zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag bij de presentatie van het Nationaal Testcentrum Circulair Plastics (NTCP) in Heerenveen.

Van Veldhoven trekt voor het nieuwe Testcentrum Circulair Plastics 1 miljoen uit. De overige 2 miljoen euro wordt opgebracht door de Provincie Friesland en het Afvalfonds. In het centrum zal onderzoek gedaan worden om het sorteren en recyclen van plastic verpakkingen te verbeteren.

Van Veldhoven: “De plasticsoep is een door ons veroorzaakt en dat we kunnen oplossen. Plastic hoort niet in het milieu, maar moeten we opnieuw gebruiken. Deze nieuwe testlocatie zal daarbij helpen. We moeten nog veel beter leren hoe we van ons oude, ingezamelde plastic nieuwe spullen kunnen maken. Beter omgaan met onze grondstoffen is essentieel voor het halen van onze klimaatdoelen en al het plastic dat we hergebruiken belandt niet in de berm, niet in de oceaan en niet in de buik van een walvis.”

De bewindsvrouw presenteert in dit kader in februari ook het Plastic Pact: een brede aanpak voor minder plastic en meer recycling.

Het NTCP in Heerenveen is een onafhankelijk testcentrum en werkt aan het verbeteren van de technieken voor sorteren en recyclen van kunststof verpakkingen. Het testcentrum is beschikbaar voor de hele markt. Het uiteindelijke doel is om het percentage gerecyclede plastics in bijvoorbeeld verpakkingen te vergroten. Het centrum zal nog dit jaar haar deuren openen.

De tijd van spullen maken, gebruiken en vervolgens achteloos weggooien of verbranden is voorbij. Nederland werkt hard om in 2050 een economie zonder afval te zijn en continu hergebruik van grondstoffen biedt grote kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Zie ook: Programma Nederland Circulair 2050: Biomassa, Kunststoffen, Maakindustrie, Bouw, Goederen – Programma Nederland Circulair 2050: 22,5 Miljoen Euro Voor Duurzame en Circulaire Initiatieven – Een Circulaire Economie in Nederland: Een Economie Zonder Afval In 2050 – Week van de Circulaire Economie 2019: Inschrijving Circular Award 2019 Is Geopend – KIDV Startup Challenge: De Zes Genomineerden Zijn Bekend by KIDV – Circular Award Public En Circulaire Award Business: De Transitie Naar Circulaire Economie

Groene Dromen: Cradle to Cradle – Een Circulaire Economie by VPRO Tegenlicht – BlueCity Surfing the New Economy in Tropicana Rotterdam: Bring Balance Back – De Blauwe Economie Versie 2.0 by Gunter Pauli – TEDxFlanders 2010: The Blue Economy System Design by Gunter Pauli – De BlueCity Circular Challenge: Uitvinders en Reststromen Gezocht –BouwCirculair Congres 2017: Van Netwerk Betonketen naar BouwCirculair – Programma Nederland Circulair 2050: 22,5 Miljoen Euro Voor Duurzame en Circulaire Initiatieven

De Haga Shuttle: Zelfrijdende Shuttle Tussen Leyweg En Haga Ziekenhuis by HTM

Geschreven op 18-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Den Haag krijgt vanaf de zomer een zelfrijdende shuttle tussen ov-halte Leyweg en het Haga Ziekenhuis, een traject van een paar honderd meter.

HTM heeft de ambitie om op meer locaties zelfrijdende shuttles in te zetten. Eind deze maand beslist de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag over een subsidie voor het project.

HTM wil ervoor zorgen dat reizigers met de zelfrijdende shuttle, die de naam Haga Shuttle krijgt, van deur tot deur kunnen reizen. “Het ov sluit vaak niet helemaal aan op het begin- en eindpunt van de reis. We zien de zelfrijdende shuttle dan ook niet als vervanging van het openbaar vervoer, maar als een verlenging”, zegt Ernst Moeksis van vervoerbedrijf HTM. De zelfrijdende shuttle gaat de komende vier jaar rijden als proef op het traject.

Als het aan HTM ligt, gaat de zelfrijdende shuttle op meer trajecten rijden. “Dat hangt wel af van een aantal factoren zoals financiering en reizigersvraag”, aldus Moeksis. De vervoerder hoopt op een financiële bijdrage van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. “Eind deze maand wordt hier een beslissing over genomen.”

De Haga Shuttle wordt nu mede gefinancierd door partners als het ziekenhuis, Rebel en The Future Mobility Network. De partijen hebben hiervoor een privaat initiatief opgericht onder de naam ‘Haagse Shuttle’. Het zelfrijdende elektrische busje is gratis te gebruiken voor reizigers.

HTM heeft het voertuig besteld bij de Franse fabrikant Navya, in het voorjaar wordt het geleverd. Dan begint een periode van testen. “We kijken onder meer naar hoe de shuttle reageert op weggebruikers en hoe het traject wordt afgelegd”, zegt Moeksis. Hij benadrukt dat het een geavanceerd voertuig is, dat al op verschillende plekken in de wereld rijdt. “En het unieke aan dit busje is dat het, in tegenstelling tot andere zelfrijdende voertuigen, gebruikmaakt van de openbare weg. Daarom hebben we de Rijksdienst voor Wegverkeer ook gevraagd om toestemming voor het veilig vervoeren van passagiers.” Moeksis refereert aan de Parkshuttle in Capelle die (nog) over een eigen baan rijdt en niet te maken heeft met andere weggebruikers.

In totaal kunnen acht personen plaatsnemen in de shuttle, waarvan één begeleider die zorgt voor service en veiligheid. De begeleider kan de shuttle stoppen als er gevaar dreigt. Het voertuig gebruikt sensortechnologie die continue de omgeving scant. Afgezien van de begeleider houdt ook de Haagse verkeersleiding de shuttle in de gaten. “De verkeersleiding kan op afstand ingrijpen, mocht dat nodig zijn.”

De Haga Shuttle gaat vanaf de zomer rijden, zo is de bedoeling. De zelfstandig rijdende bus kan 15 kilometer per uur en rijdt volledig elektrisch. “Op één acculading kan het voertuig negen uur lang ritjes maken. Op warme dagen zal dit, door het gebruik van airco, wat minder zijn. Tijdens de testperiode gaan we ook bekijken of tussentijds opladen nodig is en hoe lang dit gaat duren”, zegt Moeksis. De shuttle wordt ’s nachts volledig opgeladen in de parkeergarage van het ziekenhuis.

Zie ook: De Elektrische Capgemini Shuttle Service op Kantorenpark Papendorp in Utrecht – Group Rapid Transit (GRT) Voertuig by 2Getthere naar Singapore, Dubai en Brussel Zaventem – Brussels Airport Shuffle by 2getthere – Sneek Gaat Voor Elektrisch Vervoer van Toeristen Met Elektrische Shutlles – Parkshuttle in Capelle aan den IJssel

Samen Elektrisch: Vlaamse Overheid Lanceert Groepsaankoop Voor Elektrische Auto’s

Geschreven op 18-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Tot 15 mei kunt u (relatief) goedkoop een elektrische wagen kopen via een groepsaankoop, georganiseerd door de Vlaamse overheid. U gaat kunnen kiezen tussen vier modellen: Nissan Leaf, Hyundai Kona, Peugeot iON en Renault Zoe R90.

Minister van Energie Lydia Peeters heeft eerder al een campagne gelanceerd om aan te zetten een elektrische wagen te kopen. Maar dit, een groepsaankoop, is een stap verder.

De reden voor de campagne en deze actie is duidelijk. Peeters: ‘De verkoop van elektrische wagens is de laatste maanden toegenomen maar blijft op dit ogenblik nog steeds beperkt in vergelijking met de verkoop van conventionele wagens. In december 2018 bedroeg het marktaandeel 1,94% (ter vergelijking: in 2017 bedroeg het marktaandeel 0,6%). Om de klimaatdoelstelling van 2020 te halen, moeten er dus nog bijkomende inspanningen geleverd worden.’

Een Peugeot Ion zou nog 16.652 euro kosten na aftrek van de Vlaamse zero-emissiepremie en de groepsaankooppremie van bijna 10.000 euro. Bij de andere, nieuwere, modellen ligt de groepskorting lager (tussen 2250 en 350 euro) en gaan de prijzen van 16.450 euro voor de Renault (batterij niet inbegrepen evenwel) tot 32.133 voor een Nissan of 34.149 voor een Hyundai.

Bij Renault krijgt u overigens ook korting op de laadpaal. Hyundai geeft een gratis laadkaart. Op Samen Elektrisch kunt u tot 15 mei 2019 uw elektrische auto bestellen.

Een elektrische wagen is goed voor het milieu, stoot géén CO2 uit en is op termijn goedkoper dan een diesel- of benzinewagen. Zo zorgt u voor gezonde lucht en een sterke besparing. Om de keuze nog makkelijker te maken hebben wij voor u de beste aanbiedingen voor elektrische wagens in deze groepsaankoop gebundeld. U vindt dus snel uw elektrische wagen, inclusief een scherpe korting.

Door mee te doen aan deze groepsaankoop kunt u snel informatie krijgen over verschillende elektrische wagens én over elektrische laadpalen. Bovendien krijgt u steeds een aanlokkelijke groepskorting aangeboden. Dit zijn de voordelen van deze groepsaankoop: Voor deze groepsaankoop hebben wij alle autoconstructeurs van elektrische wagens met een dealernetwerk in Vlaanderen aangesproken. Zij konden een aantrekkelijk aanbod voor deze groepsaankoop insturen. Wij hebben voor u de beste inzendingen gekozen. Op deze website vindt u onze selectie wagens terug. U kan er nu meteen van genieten, maar haast u want de groepsaankoop is beperkt in tijd.

Met de vier wagens en één laadpaal hebt u een ruime keuze naargelang uw budget en uw verwachtingen. Kijk rustig rond en vraag een testrit voor de wagen van uw dromen. In de aanloop naar deze groepsaankoop hebben wij alle elektrische wagens vergeleken en zijn wij tot deze selectie gekomen. Wij hebben rekening gehouden met prijs, kwaliteit, garanties, duurzaamheid en referenties. Zo kunt u zonder zorgen een weloverwogen keuze maken. Elke inschrijving is steeds gratis en vrijblijvend. Na de inschrijving bevestigt Samen Elektrisch uw aanvraag en brengen ze u in contact met een garage uit uw buurt.

De Agri Duurzaamheidsdag 2019: Duurzamer Maken Van De Argrarische Onderneming

Geschreven op 18-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Ontdek tijdens de eerste Agri Duurzaamheidsdag hoe je geld kunt verdienen met het duurzamer maken van jouw agrarische onderneming.

Minister Carola Schouten zei: ‘Het voor de toekomst veiligstellen van de landbouw in Nederland lukt alleen als iedereen een aandeel neemt in de omslag naar kringlooplandbouw’.

Het is dus cruciaal om als boer/teler de stap naar duurzaamheid te zetten, maar hoe maak je de juiste keuzes?

Kom op donderdag 18 april naar de Agri Duurzaamheidsdag in Veerkracht, Klarenbeek en bekijk de duurzame innovaties voor de agrarische sector. Loop binnen bij workshops over subsidies en wet- & regelgeving. Schuif aan bij praktijkverhalen uit de sector. Kom netwerken, informatie opdoen en advies vragen. Je bent van 9.30 uur tot 17.00 uur van harte welkom op de Agri Duurzaamheidsdag. Naast het Innovatieplein met alle nieuwste innovaties in duurzaamheid voor de agrisector kun je diverse presentaties, workshops en sessies volgen.

The Electric Atlis XT Pick Up Truck

Geschreven op 18-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Atlis Motor Vehicles uit Arizona heeft de elektrische Atlis XT gepresenteerd.

Een pick-up die op het zogenoemde XP Platform is gebouwd, een basis waarmee het bedrijf naar eigen zeggen “alles kan elektrificeren”.

Atlis Motor Vehicles heeft nog niet alle specificaties vrijgegeven, maar de cijfers die wél bekend zijn, maken indruk. De pick-up komt beschikbaar met drie verschillende accupakketten, waarmee de XT 483, 644 of 805 kilometer ver komt op één lading. De capaciteit van de pakketten houdt het bedrijf nog even geheim. De topsnelheid van de snelste versie ligt op 193 km/h en dat een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 97 km/h (60 mph) in 5 tellen voorbij is. Het maximum trekgewicht van de krachtigste versie ligt op 15.875 kilo.

Atlis gaat de XT met zowel achter- als vierwielaandrijving leveren. Het maximum laadvermogen ligt voor de sterkste versie op 2.268 kilo. Atlis geeft verder aan dat de laadbak, naar wens van de klant, 2 meter óf 2,43 meter lang is. De pick-ups komen beschikbaar als Extended Cab en als Crew Cab.

Van binnen bepalen vooral digitale displays het beeld. We zien een fors display op de middenconsole en ook achter het stuur heeft een scherm een plek gekregen. Aan weerszijden van dat laatste display zijn de beelden te zien die gemaakt zijn door op stokjes geplaatste camera’s die als zijspiegels fungeren.

Zie ook: The Electric Ford F 150 Pick Up Truck – The Electric Rivian R1T: The First Electric Pick Up Truck In The World An Electric Adventure Vehicle

Categorieën

  • Afval (598)
  • Agenda (3.056)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (771)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (476)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.230)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.207)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (315)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.629)
  • Licht (372)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (714)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.196)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (296)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Energiebeheer Nederland (EBN) Presenteert Nieuwe Infographic Energie In Nederland by EBN
  • Nieuwe Elektrische Veerpont Nessersluis Bij Waverveen In Gemeente Ronde Venen
  • Nature Today Go: Natuurinformatie Platform Met Alle Data Over Nederlandse Natuur
  • Amsterdams Klimaatfonds Van 150 Miljoen Euro: Amsterdam Klimaatakkoord – Energieneutraal
  • De Bio-Verkiezing: Het Biologisch Product Van 2019
  • Nationaal Testcentrum Circulair Plastics in Den Haag: Meer Mogelijkheden Tweede Leven Plastic
  • De Haga Shuttle: Zelfrijdende Shuttle Tussen Leyweg En Haga Ziekenhuis by HTM
  • Samen Elektrisch: Vlaamse Overheid Lanceert Groepsaankoop Voor Elektrische Auto’s
  • De Agri Duurzaamheidsdag 2019: Duurzamer Maken Van De Argrarische Onderneming
  • The Electric Atlis XT Pick Up Truck
  • The Electric Ford F 150 Pick Up Truck
  • Belastingvoordelen 2019 Waterstof En Circulair Ondernemen
  • AVR Duiven Gaat CO2 Afvangen: Oproep Bedrijven Die CO2 Willen Gebruiken
  • Energiefonds Friesland: 750.000 Euro Voor Zonnepanelen Particuliere Woningeigenaren by Solease
  • Investeringen In Hernieuwbare Energie In 2018 Voor Vijfde Jaar Op Rij Meer Dan 300 Miljard Dollar
  • Our Oceans’ Last Chance: Protect the High Seas
  • Green Deal Sea Ranger Service: Life Below Water
  • Green Deal Natuurinclusieve Landbouw In Groen Onderwijs
  • Aldi Opent Duurzaamste Distributiecentrum Van België In Turnhout Met 4.000 Zonnepanelen
  • Grootste Windturbine Ter Wereld, De GE 12 Megawatt Haliade-X Wordt Getest in Rotterdam by SIF
  • Links

    Milieunet op..