Anders Bekeken

Met Stroom Van Nuon Altijd Het Licht Aan: Kies Voor Groene, Hernieuwbare Stroom

Geschreven op 14-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De stroom die uit een stopcontact komt is bij iedereen hetzelfde. Stroom is ten slotte stroom.

Toch kunt u wel kiezen hoe uw stroom is opgewekt. Nuon zorgt ervoor dat u er zeker van bent dat uw licht thuis aangaat.

U kunt kiezen voor gewone stroom of voor groene, hernieuwbare stroom. 

Nuon wekt groene stroom op uit wind, water en zon én in Nederland. Wind en water zijn natuurlijke energiebronnen, die nooit uitgeput raken. Bij het opwekken van groene stroom komt er geen CO2 vrij.

Nuon is van mening dat de energietransitie het meest gebaat is bij uitbreiding van de hoeveelheid duurzame opwekking van stroom en kiest er dan ook al jaren voor om fors te investeren in eigen duurzame energieproductie. Samen met partners wekt Nuon ruim 20% van alle windenergie in Nederland op, en dat wordt alleen maar meer.

Groene stroom komt van energiebronnen die nooit op raken. Bijvoorbeeld zonne-energie, windenergie, en waterenergie. Als we deze energiebronnen gebruiken komt er bovendien geen CO2 of ander gas vrij.

Grijze stroom is stroom opgewekt met fossiele brandstoffen zoals gas, aardolie en kolen. Bij de verbranding daarvan komen gassen vrij, zoals CO2. Deze gassen zorgen voor een stijging van de temperatuur op aarde die slecht is voor de mens en de natuur. De fossiele brandstoffen raken ook op binnen enkele tientallen jaren. En wat doen we dan? We moeten snel minder fossiele brandstoffen gaan gebruiken. Dat kan door met elkaar energie te besparen en door over te stappen op groene stroom: elektriciteit van duurzame energiebronnen.

Energieprestaties Van Uw Bedrijfspand Verbeteren

Geschreven op 11-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het is van groot belang voor de samenleving om toe te werken naar een energieneutrale samenleving, waarbij gebouwen zelfvoorzienend zullen zijn.

Vanaf 2050 is dit zelfs verplicht voor bedrijfspand van een minimale grote van 100m2.

Om dit te realiseren, zal geïnvesteerd moeten worden in energiebesparende maatregelen die ervoor zorgen dat de maandelijkse kosten op energie uitgaven zullen afnemen.

Zo kun je er als eigenaar van een pand voor kiezen om zonnepanelen aan te leggen, een warmtepomp te installeren of je vloer, dak of muur goed te isoleren of LED verlichting aan te schaffen. Investeringen die zichzelf uiteindelijk meer  dan terug zullen verdienen. Tevens kun je in sommige gevallen ook subsidies krijgen voor het doorvoeren van enkele van deze maatregelen. De RVO biedt verschillende subsidies hiervoor aan.

Een belangrijk onderdeel om de energieprestaties van uw pand onder de aandacht te brengen is het pand voorzien van een energielabel. Een energielabel voor een bedrijfspand is naast dat het verplicht is bij oplevering, verkoop of verhuur van een pand ook een goede graadmeter om te zien hoe energiezuinig jouw bedrijfspand is. Het energielabel voor bedrijfspanden werkt anders dan voor woningen, waarbij iedere woning al een voorlopig energielabel heeft. Bij een bedrijfspand dient er een gecertificeerde inspecteur op locatie het pand de energieprestaties op te nemen en te registreren in het systeem van de overheid.

Vanaf 2023 is het verplicht om een energielabel C voor een pand te realiseren. Zit je momenteel op een G Label, dan zul je zeker meerdere investeringen moeten doen om dit voor deze tijd geregeld te krijgen. Uiteindelijk leidt deze tussenstap tot de ambitie van een energie neutrale samenleving. Zorg er dus voor dat je niet te laat begint met het investeren in deze maatregelen, want dit kan leiden tot een sluiting van het pand.

Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM

Geschreven op 20-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Stijgt het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent, dan neemt daardoor naar verwachting het aantal gereisde kilometers met de trein af met 1,3 procent.

Voor bus, tram en metro is dat 1 procent, verwacht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie ‘Prijsgevoeligheid diensten personenvervoer’.

Het KiM onderzocht het effect van BTW-verhogingen op de te verwachten vervoersstromen in het personenvervoer, op verzoek van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De voorgenomen BTW-maatregel is onderdeel van een totaalpakket aan maatregelen voor hervorming van het belastingstelsel van het kabinet-Rutte III.

Het KiM onderzocht de effecten van een BTW-verhoging van 6 naar 9 procent voor diverse vormen van vervoer. De verhoging van het lage BTW-tarief van 6 naar 9 procent komt neer op 2,8 procent hogere gebruikskosten voor de trein. De prijselasticiteit voor de vraag naar treinvervoer in Nederland (in reizigerskilometers) is -0,45. De verwachting is dat de prijsverhoging ertoe leidt dat reizigers 1,3 procent minder treinkilometers gaan reizen.
De prijselasticiteit voor trein, bus, tram en metrovervoer is -0,36 procent. Hier neemt het aantal reizigerskilometers naar verwachting met 1 procent af. Uiteraard zijn deze elasticiteiten omgeven met onzekerheden.

De genoemde percentages betreffen het te verwachten geïsoleerde effect van de BTW-maatregel op de verandering in het aantal reizigerskilometers. In de praktijk is de ontwikkeling van het ov-gebruik afhankelijk van tal van factoren, waaronder de snelheid waarmee verschillende groepen reizigers hun gedrag kunnen aanpassen.

De KiM-publicatie Prijsgevoeligheid diensten personenvervoer gaat ook in op de effecten op andere personenvervoerdiensten: de vraag naar straattaxivervoer en de Waddenveren. Een kwalitatieve analyse duidt erop dat voor deze typen vervoer de vraag beduidend minder dan evenredig afneemt met de stijging van de kosten voor het gebruik ervan (sterk prijsinelastisch). Redenen zijn dat voor dit vervoer minder alternatieven voor handen zijn, een groot deel van reizigers dit vervoer incidenteel gebruikt en de kosten dan een marginaal aandeel vormen in de totale kosten van de activiteit.

Zie ook: Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM – Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM –Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM

SolarImpact: Solar And Battery Powered Yacht

Geschreven op 20-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het SolarImpact-jacht is een 24 meter lang schip met zonnepanelen op het dak die maar liefst 300 vierkante meter beslaan.

Aan boord van dit elektrische schip is een 800 kWh-batterij waarmee de boot tot 10 uur kan varen.

Maar wanneer de zon op een dag goed schijnt, kunnen de panelen tot 320 kWh per dag extra energie genereren.

De maximumsnelheid van het jacht ligt op 22 knopen, ruim 40 kilometer per uur. De batterij gaat alleen op zo’n hoog tempo natuurlijk sneller leeg.

De makers van het jacht beweren dat wanneer de boot enkel op de energie vaart die door de zonnepanelen is gegenereerd, het jacht eindeloos kan blijven door kabbelen, maar dan wel met een snelheid van maximaal 9 kilometer per uur.

Zie ook: The Energy Observer: The Solar, Wind and Hydrogen Powered Catamaran Sets Sail to 50 Countries –  The World’s Biggest Solar Powered Zero Emission Boat: PlanetSolar Around The World With Solar – The SoelCat 12 Electric Catamaran with Solar Panels by Soel Yachts – The WWF Solar Boat: Campaña Embárcate by WWF Spain – Solar Impulse HB-SIA Flying on Solar: International Flight Le Bourget Paris – Payerne Switzerland

De Elektrische Volkswagen Cargo e-bike by Volkswagen Bedrijfswagens

Geschreven op 20-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Tijdens de IAA In Hannover presenteert Volkswagens Bedrijfswagens zijn eerste last mile deliverer: de Cargo e-bike.

Deze driewielige pedelec (pedal electric cycle) is speciaal ontworpen voor pakketbezorging in drukke binnensteden. 

Niet alleen Gazelle, ook Volkswagen komt met een elektrische superbakfiets om de befaamde last mile in stadsdistributie te overbruggen. De Cargo e-bike heeft een centraal geplaatste elektromotor (250 W, 48V) die wordt gevoed door een lithium-ion batterij. Hij ondersteunt de trapbewegingen van de berijder en maakt zo een topsnelheid van 25 km/h mogelijk.

De Volkswagen Cargo e-bike is ontworpen voor een maximaal laadvermogen van 210 kg (inclusief berijder). Het kleinste model ooit van Volkswagen Bedrijfswagens heeft twee voorwielen met daartussen een laadplatform. Hierop is een vrachtbox met een laadvolume van 0,5 m3 geplaatst. De kinematica van de vooras zorgt ervoor dat goederen niet kantelen bij het nemen van bochten. Productie van de Volkswagen Cargo e-bike zal gebeuren in Hannover.

Zie ook: De Elektrische Cargobike D10 e-cargo by Gazelle

Gazelle Gaat 6.000 Zonnepanelen Plaatsen Op Dak Gazelle-Fabriek In Dieren

Geschreven op 20-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Gazelle gaat verduurzamen. Op het dak van de fabriek worden vanaf volgend jaar maar liefst 6.000 zonnepanelen geïnstalleerd.

Huishoudens met interesse investeren in zonnepanelen, zonder dat zij er zelf ook maar eentje op hun huis hebben liggen.

Zij krijgen groene energie via de panelen op het 20.000 vierkante meter grote dak van de Gazelle-fabriek.

Vanuit de fabriek in Dieren worden al meer dan 100 jaar hoogwaardige Gazelle fietsen ontwikkeld. De fabriek is door de jaren heen diverse keren uitgebreid en verbouwd om zo ruimte te scheppen voor de verdere groei en ontwikkeling van Gazelle. Anno 2014 was het tijd voor een nieuwe stap! Op 3 september 2015 werd onze geheel vernieuwde fabriek geopend door Zijne Majesteit de Koning Willem-Alexander.

De verbouwing en nieuwbouw van ons Innovation & Production Center heeft plaatsgevonden op de bestaande locatie in Dieren. Tussen de gehandhaafde fabrieksgebouwen en het monumentale hoofdgebouw is een nieuwe, meer dan 7.000 m2 grote montagehal gebouwd. Daarin bevinden zich onder andere de montagelijnen en een geautomatiseerde lakkerij waar fietsen en e-bikes worden geassembleerd.

Zie ook: De Elektrische Cargobike D10 e-cargo by Gazelle

De Elektrische Cargobike D10 e-cargo by Gazelle

Geschreven op 20-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Tijdens de IAA in Hannover presenteert Gazelle met de D10 e-cargo de ideale pakketbezorger. Met de D10 springt Gazelle in op de vraag naar slimme, snelle, groene en (kosten)efficiënte transportoplossingen voor binnenstedelijke gebieden.

De IAA staat bekend als ‘s werelds meest vooraanstaande internationale transportbeurs.

De D10 maakt deel uit van een bredere visie van de ontwikkelingspartners in het kader van MaaS (Mobility As A Service) en zero emission stadslogistiek. Gazelle werkt hierin samen met DOCKR en Aluca. Met als doel het schoner, veiliger, bereikbaarder en duurzamer maken van steden.

De Gazelle D10 e-cargo is bij uitstek geschikt voor de last mile aflevering van onder meer pakketten en (gekoelde) etenswaren in verstedelijkte gebieden. Dankzij de wendbaarheid heeft de D10 geen last heeft van opstoppingen. Het LEVV (lichte elektrische vrachtvoertuig) is toegelaten op fietspaden en kan zelfs op stoepen komen. En is dus overal te parkeren. Bovendien is de e-cargobike welkom in elke milieuzone.

De Gazelle D10 is een e-cargo fiets met elektrische trapondersteuning. Hij biedt plaats aan maximaal twee standaard bagageboxen met Euro Pallet-afmetingen (1.200 x 800 x 1.100 mm), een inhoud van 1 m3 en een laadvermogen van 100 kg. De trapondersteuning van de D10 is elektrisch en lokaal emissievrij door middel van een 250W Bosch Performance CX-motor in combinatie met een batterij met een capaciteit van 1.000Wh. Met de ondersteuning is een maximumsnelheid van 25 km/u te halen. De ondersteuning zorgt ervoor dat de D10 zelfs met zware belading eenvoudig en vlot door het verkeer beweegt. Ook dit draagt bij aan de snelheid van de transportdienst. Voor de D10 is geen kenteken vereist.

Zie ook: Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM – LEVV-LOGIC: De Inzet Van Lichte Elektrische Vrachtvoertuigen (LEVV’s) In Stadslogistiek

EV Boost 2000: 900 Elektrische Voertuigen Vervangen Diesel Bedijfswagens by ENGIE

Geschreven op 20-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Naar aanleiding van de Europese Week van de Mobiliteit lanceert ENGIE zijn project “EV Boost 2020”.

Het doel van dit project is om tegen 2020 in België 700 bedrijfswagens en 200 lichte dieselbestelwagens te vervangen door elektrische voertuigen. 

Tegen het einde van het jaar worden de eerste 40 elektrische lichte bestelwagens geleverd.

ENGIE werkt actief aan duurzame mobiliteitsoplossingen inzake stadsplanning, de elektrificatie en signalisatie van het openbaar vervoer, een betere doorstroming van het verkeer, laadsystemen voor bedrijven en particulieren, aangepaste elektriciteitscontracten voor gebruikers van elektrische voertuigen, et cetera. In het eigen bedrijf heeft ENGIE een mobiliteitsbeleid ingevoerd en al zijn activiteiten in Brussel ondergebracht op één locatie, vlakbij het Noordstation en het openbaar vervoer, met als resultaat dat 75 procent van het personeel heden ten dage komt werken met het openbaar vervoer, tegenover 25 procent in 2010.

Met het programma EV Boost 2020 neemt ENGIE een extra stap om de impact van de verplaatsingen van zijn medewerkers verder te verminderen.

Philippe Van Troeye, CEO van ENGIE Benelux: “De nieuwe impuls die wij geven met “EV Boost 2020? sluit aan bij de inspanningen die wij al hebben geleverd op het vlak van groene mobiliteit, zoals de overname van EVBox, de oplossingen voor verkeersbeheer die wij voorstellen aan lokale overheden en de Smart Charging-oplossingen die wij aanbieden aan bedrijven. Door ons eigen wagenpark elektrischer te maken willen wij bijdragen aan het streven om van België een kampioen van de energie-efficiëntie te maken met een steeds groener en doeltreffender energieverbruik.”

Zie ook: Gigantisch Zonnepark Rond Voormalige KerncentraleTsjernobyl in de Oekraïne by ENGIE –ENGIE Stopt met Kolencentrales Bouwen en Gaat Investeren in Duurzame Energie – Zonnepark Flevokust Haven in Lelystad Met 74.000 Zonnepanelen by ENGIE – Regio Noord-Veluwe: 100% Duurzame Energie voor Gemeentelijke Gebouwen in 13 Gemeenten by ENGIE – Renovatie IJsbaan De Meent Bauerfeind in Alkmaar: Een Duurzame Koelinstallatie by ENGIE

 

Plastic Soupterrine 2018: De Genomineerden Zijn Bekend by Plastic Soup Foundation

Geschreven op 20-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Elk jaar reikt de Plastic Soup Foundation in september de Plastic Soupterrine uit. De bokaal gaat naar een persoon uit het bedrijfsleven of organisatie die op bijzondere wijze bijdraagt aan de strijd tegen de plastic soup.

Vorig jaar werd de Plastic Soupterrine uitgereikt aan de bedenkers van The Great Bubble Barrier, Anne Marieke Eveleens, Francis Zoet en Saskia Studer.

The Great Bubble barrier werd dit jaar uitgeroepen tot winnaar van de Postcode Loterij Green Challenge 2018 en werd vorig tweede in Our Ocean Challenge 2016-2017.

Zie: Postcode Lottery Green Challenge 2018: Great Bubble Barrier Is The Winner – Wave Parasite Winnaar Our Oceans Challenge 2016-2017: The Great Bubble Barrier Tweede

Voor 2018 heeft de Plastic Soup Foundation de volgende inspirerende personen genomineerd voor de Plastic Soepterrine 2018: Ir Annemiek Nijhof, Shoreliner. Het water in zeehavens is vaak sterk vervuild. Drijfvuil hoopt zich op langs de oevers. De Shoreliner, ontwikkeld door Tauw, is een drijvende geleider met een filterdoek die tot een halve meter in het water reikt. Deze drijver vangt het (plastic) drijfvuil (groter dan 5 mm) af en geleidt het naar een opvangunit. Tauw heeft met de ontwikkeling van de Shoreliner aangetoond dat er met een relatief simpel systeem voorkomen kan worden dat drijfvuil de zee bereikt. De Plastic Soup Foundation waardeert de sterke focus op doorontwikkeling van het concept.

Evelien Zonneveld, Werfzeep. Werfzeep is een ambachtelijke biologische zeepziederij waarbij alleen zepen worden vervaardigd op basis van uitsluitend duurzame materialen. Handgemaakt “zonder synthetische toevoegingen, plastics, palmolie of dierlijke vetten”. Veel van de regulier verkrijgbare zeepproducten zitten vol dubieuze ingrediënten, inclusief microplastics, die een schadelijk effect hebben op ons milieu. Werfzeep maakt hier sinds 2009 een vuist tegen. Zelfs de verpakkingen zijn plastic vrij.

Emily-Jane Townley, Levenzonderafval. Levenzonderafval van Emily-Jane Townley is een bijzondere website met één doel: laten zien dat leven zonder afval niet alleen kan, maar ook nog eens gemakkelijk te realiseren is. Iedere vorm van plasticreductie, en zeker van single use plastics en verpakkingen, is meegenomen in de strijd tegen de plasticsoep. Emily, die met haar gezin al jaren vrijwel zonder afval leeft, heeft veel aansprekende voorbeelden en mogelijkheden bij elkaar gebracht.

Jaarlijks reikt de Plastic Soup Foundation vier prijzen uit: de Plastic Soupterrine, de Politieke Pluim, de Plastic Tasjesaward en de Supermarktaward.

De winnaars van de Plastic Soup Terrine tot nu toe:
2017: Anne Marieke Eveleens, Francis Zoet en Saskia Studer, bedenkers en ontwikkelaars van The Great Bubble Barrier
2016
: Marc van Boven, algemeen directeur van Weleda Benelux
2015: Erik Does, algemeen directeur Ekoplaza
2014: Colinda Hoegee, algemeen directeur van De Tuinen (nu Holland & Barret)
2013: Andreas Drenthen, CEO van de Nature Group

De winnaars van de Politieke Pluim:
2017: Agnes Mulder, Tweede Kamerlid voor het CDA
2016: Mary Creagh, Britse Labour Party
2015: Liesbeth van Tongeren, Tweede Kamerlid voor GroenLinks
2014: Carla Dik-Faber, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie
2013: Manon Fokke, Tweede Kamerlid voor de Partij van de Arbeid

De winnaars van de Plastic Tasjesaward
2017: Meesterbakker Roodenrijs
2016: Meesterbakker Roodenrijs

De winnaars van de Supermarkt Award:
2017: Jumbo Oostelijke Handelskade,  Amsterdam (Voorheen C1000 ’t IJ)
2016: Albert Heijn Sprengenpark, Apeldoorn
2015: Jumbo Oostelijke Handelskade,  Amsterdam (Voorheen C1000 ’t IJ)
2014: Jumbo Oostelijke Handelskade,  Amsterdam (Voorheen C1000 ’t IJ)

Zie ook: Plastic Soup Foundation – No Plastic Waste in Our Water: Be Aware, Get Educated, Find Solutions – World Cleanup Day: Grootste Opruimactie van Nederland by Plastic Soup Foundation en Nudge – De National Geographic Beach Cleanup 2018 in Nederland: #StopMetPlastic – The Ocean Cleanup: How We Showed the Oceans Could Clean Themselves

Plastic Soep by Jesse Goossens – Great Pacific Garbage Patch: Plastic Soup and Plastic Planet – The Throwaway Mentality and The 5 Oceanic Gyres – TEDxGreatPacificGarbagePatch: Living a Sustainable Life by Ed Begley Jr – TEDxGreatPacificGarbagePatch: The Economic Injustice of Plastic by Van Jones – TEDxGreatPacificGarbagePatch: The Ocean is Connected to Everything by Dr. Sylvia Earle –TEDxGreatPacificGarbagePatch: Tackling Our Nature Deficiency Disorder by David deRotschild – Plastic Planet – Plastic Whale – Recycled Island: Cleaning our Oceans and Creating a Floating City – The Plastiki Expedition by David de Rothschild sets Sail – Tackling Our Nature Deficiency Disorder by David deRotschild – The House of Plastic: Prefab Homes made of Plastic Garbage – Recycled Island: Cleaning our Oceans and Creating a Floating City – Drastic Plastic: Can You Solve This Challenge? – Can We Save Our Oceans from Plastic and Remove the Great Pacific Garbage Patch by CNN Eco Solutions

Statiegeld op Kleine Plastic Flesjes in 2021 Nog Lang Niet Zeker: Nieuwe Doelstelling Bedrijfsleven – Statiegeld Op Kleine PET-Flessen En Blikjes by De Statiegeld Alliantie – I Love Statiegeld: Teken de Petitie Statiegeld op Kleine PET-Flesjes en Blikjes – Spectaculaire Afvalvermindering Bevrijdingsfestival Flevoland in Almere Door Statiegeldbekers – Schone Evenementen: Gebruik Herbruikbare Ecoglazen om Afval te Voorkomen – Veel Milieuwinst door Eco-glazen – Afvalmanagement bij evenementen steeds belangrijker – Afvalarme evenementen – Herbruikbare Eco-glazen beter voor het milieu – Evenementen, Bedrijven en Instellingen: Eénmalige Kunststof Bekers Gescheiden Inzamelen

Aan Sjuuteeänjd in Schinnen: Het Duurzaamste Restaurant Van Nederland By Gaia Green Awards

Geschreven op 20-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Biologisch restaurant Aan Sjuuteeänjd is uitgeroepen tot duurzaamste restaurant van Nederland.

Tijdens de Gaia Green Awards in Ahoy Rotterdam mocht de bevlogen eigenaar en zijn medewerkers de award voor het duurzaamste restaurant van Nederland in ontvangst nemen.

Het Schinnense restaurant viel eerder ook al in de prijzen. In 2017 werd het al door Gault Millau uitgeroepen tot het duurzaamste restaurant van 2017. Het restaurant maakt voornamelijk gebruik van biologische, streek- en dagverse producten.

De Gaia Green Awards worden uitgereikt aan horecalocaties die zich het afgelopen jaar aantoonbaar hebben ingespannen om hun organisatie in de volle breedte te verduurzamen. Alle horecabedrijven in Nederland en België die vallen binnen de 3 categorieën kunnen zich gratis aanmelden voor deelname.

Daarmee is de Gaia Green Award dé MVO Award voor strandpaviljoens, hotels en restaurants. De awards zijn in 2016 gelanceerd en gaan in 2018 zijn derde editie in. De focus op duurzaam ondernemen maakt de Gaia Green Award tot een unieke award waarmee een groeiende groep vooruitstrevende ondernemers een podium wordt geboden.

De award verkiezing is een product van een brede coalitie van organisaties en partijen actief in de horecasector. De Gaia Green Awards is beschikbaar voor de volgende drie soorten horeca bedrijven: Hotels, Restaurants en Strandpaviljoens. De genomineerden waren dit jaar: Strandpaviljoens Club Zand (Castricum), Surfclub Windekind (Koksijde) en Qi (Breskens). Hotels Court Garden Hotel (Den Haag), Villa Magnolia (Oostkapelle) en StayOkay (Den Haag). Restaurants Meatless District (Amsterdam), Pllek (Amsterdam) en De Sjuut (Schinnen).

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de categorieën Hotels, Restaurants en Strandpaviljoens de volgende winnaars bekendgemaakt: Hotels – Court Garden Hotel (Den Haag), Restaurants – Restaurant Sjuut (Schinnen) en Strandpaviljoens – centrum Qi (Breskens).

Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace

Geschreven op 19-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Milieu Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Alle beloftes ten spijt, grootgebruikers van palmolie zoals Unilever, Nestlé en Mondelez, zijn nog steeds betrokken bij de verwoesting van tropisch regenwoud.

Uit het vandaag gepubliceerde rapport van Greenpeace International blijkt dat ‘s werelds grootste merken de afgelopen drie jaar 130.000 hectare aan regenwoud hebben verwoest in Indonesië.

Dat zijn meer dan 260.000 voetbalvelden, waarvan 40% plaats vond op Papoea, het volgende doelwit van de palmolie-industrie? Hierdoor komt dit intacte regenwoud met haar bijzondere biodiversiteit in gevaar.

Dat klinkt misschien als een ver-van-ons-bed-show, maar Nederland is no. 4 op de ranglijst van grootste palmolie-importeurs ter wereld. Via de Rotterdamse havens wordt palmolie verhandeld waarvoor regenwoud is gekapt en mensenrechten zijn geschonden. 

Het rapport Final Countdown van Greenpeace International is glashelder: de palmolie die bedrijven als Unilever, Nestlé, Mondelez, PepsiCo en Colgate-Palmolive gebruiken voor hun koekjes, margarine en tandpasta, wordt gelinkt aan de kap van regenwouden. Benieuwd wat palmolie precies is? En welke van jouw boodschappen palmolie bevatten?

Palmolie is een goedkoop middeltje dat in talloze voedsel- en cosmeticaproducten zit. De verwoesting van de laatste regenwouden op aarde is de hoge prijs die daarvoor wordt betaald. Palmolie is een van de meest gebruikte plantaardige oliën ter wereld. Het is een belangrijke grondstof die structuur geeft aan allerlei producten: van margarines, koekjes en ijs tot lippenstift en zeep. Ongeveer 85 procent van de wereldwijde palmolie wordt geteeld in Indonesië en Maleisië.

Voor de aanleg van oliepalmplantages worden grote stukken regenwoud gekapt, met alle gevolgen van dien: De lokale bevolking en bedreigde dieren zoals de orang-oetan verliezen hun leefgebied. Door de vernietiging van bossen en drooglegging van veengronden ontstaan licht ontvlambare gebieden. Indonesië staat hierdoor elk jaar letterlijk in vuur en vlam. De verstikkende rook veroorzaakt ernstige gezondheidsproblemen bij honderdduizenden mensen. Bij ontbossing, die vaak gepaard gaat met hevige bosbranden, komt veel CO2 vrij. Hierdoor verandert het klimaat op aarde nog sneller. Het gebruik van pesticiden op de plantages put de grond volledig uit en zorgt voor onherstelbare schade.

Palmolie is in potentie relatief duurzaam omdat de opbrengst per hectare veel hoger is dan die van andere plantaardige oliën. Het is de ontbossing en het teeltproces die zoveel schade aanrichten. Er zijn veel verschillende standaarden voor duurzaam geteelde palmolie. Voor Greenpeace is het meest belangrijke dat er geen bos meer wordt gekapt voor de aanleg van oliepalmplantages, dat mensenrechten worden gerespecteerd en dat er verantwoord wordt geteeld. Helaas voldoen de huidige standaarden niet of worden deze niet goed in de praktijk gebracht.

Je denkt nu misschien: ‘Ik wil geen producten meer waar palmolie in verwerkt zit.’ Dat is bijna onmogelijk want palmolie zit in 60 procent van de producten in je supermarkt. Palmolie vervangen door bijvoorbeeld kokosolie, is ook niet de oplossing want ook daar kleven problemen aan. Je kunt wel kiezen voor meer lokale en onbewerkte producten, want daar zit geen palmolie in. En vergeet niet: de klant is koning. Vraag merken om duurzaam geproduceerde palmolie te gebruiken die gegarandeerd ontbossingsvrij is.

Een groot aantal internationale consumentenbedrijven, palmolieproducenten en -handelaren heeft inmiddels een No Deforestation-beleid afgekondigd: geen palmolie kopen waar regenwoud voor is gekapt. Toch gaat de ontbossing in Indonesië sneller dan ooit. Bedrijven komen hun beloftes niet na en consequenties blijven uit. Wat ook niet helpt, is het gebrek aan transparantie. De sector is erg schimmig en veel handelaren en bedrijven weten vaak niet waar de palmolie die zij kopen precies vandaan komt. Greenpeace wil daarom dat de productieketen helder wordt gemaakt en sancties worden opgelegd zodra regenwoud wordt verwoest.

Het rapport Final Countdown bewijst zelfs dat er in 25 afzonderlijke gevallen sprake is van (illegale) ontbossing en de aanleg van plantages zonder vergunning en in beschermde gebieden. Met sociale conflicten, bosbranden en uitbuiting van de lokale bevolking als gevolg.

In de havens van Rotterdam is palmolie-handelaar Wilmar gevestigd. Net als Nestlé en Unilever heeft Wilmar een overeenkomst ondertekend om banden met vernietigers van regenwoud te verbreken. Zo hebben zij beloofd om in 2020 alleen nog duurzame palmolie in te kopen. Met nog 500 dagen te gaan om deze afspraak na te komen, lijkt niets er op te wijzen dat ze hun belofte gaan houden. Uit rapport Final Countdown blijkt dat Wilmar nog steeds ‘foute’ palmolie koopt van groepen die regenwoud vernietigen en land stelen van de oorspronkelijke bewoners.

De regenwouden van de eilanden Sumatra en Kalimantan zijn intussen al onomkeerbaar aangetast. Zo heeft de palmolie-industrie het leefgebied van de orang-oetans verwoest. De afgelopen zestien jaar is met name daardoor de helft van de populatie uitgestorven. Na Sumatra en Kalimantan is Papoea, met één van de laatste intacte regenwouden van de wereld, het volgende doelwit. Dat brengt vele paradijsvogels die daar leven in direct gevaar.

Zie ook: Omdat We Palmolie Willen voor Bio-Diesel – Een vreemd pleidooi voor Palmolie – KitKat: Give the Orang-Oetan a Break – Public Eye Award 2011: People’s Award for Neste Oil Green Diesel –Palmolieleverancier betrokken bij illegale ontbossing – Palm oil: how our consumer choices affect wildlife – De CramerCriteria werken nog niet – doelstelling biobrandstof omlaag – Waar Trek Jij De Grens? Stop de Ontbossing voor Palmolie Plantages by Mileudefensie – Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace

De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+

Geschreven op 19-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

In een wereld waar verstedelijking zich snel ontwikkelt en 60 tot 70% van de bevolking rond 2030 in steden woont, wordt het niet alleen een grote uitdaging om mensen te vervoeren.

We staan ook aan het begin van een nieuw tijdperk voor het transport van goederen.

Snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid zijn essentieel om te voldoen aan de wensen van consumenten, vooral in een tijd waarin het aantal online bestellingen sterk toeneemt.

Dit gaat gepaard met steeds snellere en nauwkeurigere levertijden, terwijl de regelgeving voor toegang tot steden en stadscentra alsmaar strenger worden.

Het bieden van duurzame mobiliteit voor iedereen, vandaag en morgen, is het credo van Groupe Renault. Om dit te bereiken, streeft de groep naar mobiliteitsoplossingen die voldoen aan de behoeften van een breed uiteenlopend publiek, maar ook trouw blijven aan het kenmerkende DNA. De mobiliteit van de toekomst is elektrisch, connected, autonoom en deelbaar met anderen. Dat geldt ook voor de toekomstige levering van goederen, met name de ‘last mile delivery’ – de laatste rit voor de levering van goederen aan de eindgebruiker.

De toekomstvisie van Renault Pro+ op het gebied van ‘last mile delivery’ bouwt voort op de ervaring van bijna 120 jaar op het gebied van bedrijfsvoertuigen en de passie voor innovatie om het leven van klanten gemakkelijker te maken. Dit wordt niet alleen gevoed door het kenmerkende DNA van Renault Pro+ waarbij de mens centraal staat bij het ontwerpen van voertuigen, maar ook door de openheid tegenover partners, met wie samengewerkt wordt in een open innovatiecultuur. Dit maakt het mogelijk om verder te gaan en grenzen te verleggen.

De EZ-PRO is de tweede robo-auto concept uit van de trilogie uit 2018 waarin Renault moderne mobiliteit services verkent. De EZ-GO onthuld in Geneve, EZ-PRO en tenslotte een premium robo-auto concept die zijn debuut maakt op de Autoshow van Parijs 2018.

Dit maakt deze visie uniek. Het is gebaseerd op vier overtuigingen van Renault Pro+: ‘Last mile delivery’ is een van de belangrijkste sectoren om aan te pakken, om een schone en efficiënte toekomst te creëren zonder onnodige verkeersopstoppingen. Commerciële levering moet flexibel zijn, waarbij hetzelfde voertuigplatform voor zowel B2B- als B2C-werkzaamheden ingezet moeten kunnen worden. Bezorging van pakketten moet naadloos verlopen en eindgebruikers kunnen kiezen waar, wanneer en hoe de goederen exact geleverd moeten worden. Het laatste en misschien wel het belangrijkste is dat de mens een essentiële schakel blijft ten aanzien van ‘last mile delivery’. De visie van Renault Pro+ wordt nu geïllustreerd met de Renault EZ-PRO: een concept van een robo-voertuig voor ‘last mile delivery’ in stedelijk gebied, inclusief een medewerker voor de afhandeling van de levering, waarmee het menselijke aspect behouden blijft.

Zie ook: De Elektrische Renault EZ-GO: Driverless, Electric Urban Mobility by Renault – De Elektrische Renault SYMBIOZ: De Toekomstvisie tot 2030 by Renault – The Float: The Autonomous Car of The Future Concept by Renault and Central Saint Martins – Renault Falcon Truck: Een Laboratorium op Wielen by Renault – R*Generation, a new design center by Renault – Renault Full Electric Kangoo, Fluence, Zoe en Twizy Zero-Emission – De 100% elektrische Renault Kangoo Be Bop – Renault kiest voor de 100% elektrische auto en stopt met hybride auto’s – De Elektrische Renault Master Z.E. Bestelbus in Meerdere Varianten by Renault Pro+

Categorieën

  • Afval (579)
  • Agenda (3.020)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (752)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (460)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.207)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.108)
  • Europa (29)
  • Evenementen (135)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (18)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (308)
  • Iets anders (361)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.621)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (107)
  • Natuur (697)
  • Nederland (19)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (212)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.119)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
  • SolarImpact: Solar And Battery Powered Yacht
  • De Elektrische Volkswagen Cargo e-bike by Volkswagen Bedrijfswagens
  • Gazelle Gaat 6.000 Zonnepanelen Plaatsen Op Dak Gazelle-Fabriek In Dieren
  • De Elektrische Cargobike D10 e-cargo by Gazelle
  • EV Boost 2000: 900 Elektrische Voertuigen Vervangen Diesel Bedijfswagens by ENGIE
  • Plastic Soupterrine 2018: De Genomineerden Zijn Bekend by Plastic Soup Foundation
  • Aan Sjuuteeänjd in Schinnen: Het Duurzaamste Restaurant Van Nederland By Gaia Green Awards
  • Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace
  • De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+
  • Dutch Agri Food Week 2018 #DAFW: Wat Eten We Nu En In 2050?
  • Negen Offshore Windparken Voor De Belgische Kust In 2020 Goed Voor 2,2 Gigawatt
  • Van Reenen Transport In Barneveld Plaatst 1.50 Zonnepanelen op Het Dak by Beter Duurzaam
  • Symposium Duizend Duurzame Daden: De Gemeentelijke Duurzaamheidsindex (GDI) 2018
  • BouwCirculair Congres: Beweging In Ketens En Samenwerken
  • De Duurzame Betoncentrale In Almere: Groen Beton by Theo Pouw Groep
  • Prinsjesdag 2018: De Troonrede 2018 en de Miljoenennota 2019
  • Online Course Waste Management and Critical Raw Materials by TU Delft
  • Grote Zorgverzekeraars CZ, Menzis en VGZ Beleggen Niet Duurzaam by Eerlijke Verzekeringswijzer
  • SBIR-Traject Energietransitie Vaarwegen: Competitie Energietransitie Vaarwegen In Zuid-Holland
  • Links

    Milieunet op..