Anders Bekeken

GRASSA!: Bioraffinage Van Gras Tot Nieuwe Productstromen Uit Gras

Geschreven op 20-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Na twintig jaar van ontwikkelingen en voerproeven is grasraffinage onder de naam GRASSA! nu praktijkrijp.

Veeteelt Gras TV maakte onlangs een filmpje, over hoe het bewerken van gras zorgt voor diverse productstromen die gezamenlijk meer waard zijn dan enkel gras.

GRASSA! wil dat de wereld overgaat op een duurzamer voedingsconcept, voor dier en mens. Voeding die gezond is, maar waarvan de ingrediënten niet van ver aangevoerd hoeven te worden.

Dat kan met bioraffinage, door méér te halen uit gras en gewas. Zo kunnen met dezelfde hoeveelheid gras en gewas meer monden gevoed worden: niet alleen die van koeien, maar ook kippen, varkens en zelfs mensen.

Bij bioraffinage worden groene grondstoffen verwerkt tot nieuwe, hoogwaardige producten: verschillende componenten worden gescheiden die apart meer waard zijn. Zo maakt bioraffinage het mogelijk om eiwitten uit onder meer gras beschikbaar te maken voor verschillende doeleinden. En dat biedt  veel voordelen voor het milieu, voor de agrarische sector en voor de lokale economie.

Een belangrijk deel van het Nederlandse landbouwareaal bestaat uit grasland. Dat gras is grotendeels bestemd voor koeien, de enigen die dit gras met hun meerdere magen kunnen verteren. Dieren met één maag, zoals varkens, kippen en mensen, kunnen dat niet en zij moeten hun behoefte aan eiwitten op een andere manier invullen. Varkens bijvoorbeeld krijgen hoogwaardige eiwitten vooral binnen in de vorm van sojaschroot, dat  geïmporteerd wordt uit Latijns-Amerika. Graseiwit heeft een vergelijkbare samenstelling als sojaschroot en is dus een prima sojavervanger áls het op een goede manier verwerkt wordt: met bioraffinage.

GRASSA! ontwikkelt en verkoopt (mobiele) raffinagemachines waarmee eigenaren van graslanden of andere groene reststromen het gewas kunnen raffineren en verwerken tot een lokaal inzetbaar product. Zo draagt GRASSA! bij aan de opwaardering van groene grondstoffen, aan een robuuster inkomen voor de agrarische sector en aan een oplossing voor de toenemende voedselschaarste.

Zie ook: Groen Strooizout: Grassap, Het Groene Alternatief Voor Strooizout by Grass2Grit – Gronings Bermgras Geeft Energie: Een Schone Berm Geeft Energie by Provincie Groningen – Duurzaamheidsprogramma Amsterdam ArenA: Van Gras naar Kaas – Graskracht: Maaigras als Duurzame Energie – Indugras: Veluws Gras als Grondstof voor Eiwitten, Vezels, Vitamines, Polymeren en Groen Gas – Besparen op Energiekosten met Olifantengras – Olifantgras in Omgeving Schiphol Als Biomassa Grondstof Voor Duurzame Energie

Groen Strooizout: Grassap, Het Groene Alternatief Voor Strooizout by Grass2Grit

Geschreven op 20-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

In een gemiddelde winter strooit de provincie Noord Holland zo’n 4500 ton strooizout op de wegen en fietspaden. Dat zout is slecht voor bloemen en planten die langs de weg groeien.

Ook belandt het in het grondwater. Pas in het najaar is het zout door de neerslag uit de bodem gespoeld. Er is hiervoor nu een groen alternatief: grassap.

In de nabije toekomst zal er in Noord-Holland bij gladheid getest worden met groen strooizout, gemaakt van sap uit bermgras. Het project, dat twee jaar geleden als idee bij de provincie Noord-Holland begon, kan dankzij een Europese subsidie van 2,2 miljoen euro gaan proefdraaien op de N504 bij Alkmaar.

Het grassapproject heeft de naam Grass2Grit gekregen. Grass2Grit is een dooimiddel gemaakt van het sap van bermgras en een groen alternatief voor strooizout. Het is milieuvriendelijker en bovendien ruim voorhanden, want 3 procent van Nederland bestaat uit bermen. Het grassap uit bermgras wordt opgewerkt tot een zeer geconcentreerde zoutoplossing die ingezet wordt als basis voor pekelwater, waarmee bij dreigende gladheid de wegen gestrooid worden.

Om de bermen aantrekkelijk te maken voor bloemen en kruiden (wat goed is voor bestuivende insecten) moet het gras een of twee keer per jaar gemaaid en afgevoerd worden. Dit bermgras is geen afval maar kan een grondstof- en inkomstenbron zijn. Het gras kan gebruikt worden voor gladheidsbestrijding maar ook als grondstof voor biogranulaat dat verwerkt kan worden tot bijvoorbeeld verkeersborden en paaltjes.

Het idee van gladheidsbestrijding met grassap komt van Hillebrand Breuker, beleidsadviseur bij de provincie Noord-Holland. “Met gras kun je meer dan je denkt”, zegt hij. “Je kunt het uitpersen, dan krijg je sap en vezels. De vezels kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt in de papierindustrie. Dat is al langer bekend. Bij toeval ontdekte ik dat het sap uit het gras behoorlijk zout is. Ik dacht: daar moet ik wat mee. ”

Er werd door TNO, Tauw, TU Delft en Universiteit Twente onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van het grassap. De conclusie was dat het als middel voor gladheidsbestrijding bruikbaar is.

Inmiddels heeft een aantal enthousiaste partners zich bij het project aangesloten waardoor het idee in de praktijk kan worden gebracht. Samen met deze partners J. van Bodegom & zn, Van Gelder, Natural Tree Systems en Schuitemaker, heeft de provincie in 2017 een Europese LIFE subsidie aangevraagd. Deze subsidie is onlangs toegekend.

Zie ook: Gronings Bermgras Geeft Energie: Een Schone Berm Geeft Energie by Provincie Groningen – Duurzaamheidsprogramma Amsterdam ArenA: Van Gras naar Kaas – Graskracht: Maaigras als Duurzame Energie – Indugras: Veluws Gras als Grondstof voor Eiwitten, Vezels, Vitamines, Polymeren en Groen Gas – Besparen op Energiekosten met Olifantengras – Olifantgras in Omgeving Schiphol Als Biomassa Grondstof Voor Duurzame Energie – GRASSA!: Bioraffinage Van Gras Tot Nieuwe Productstromen Uit Gras

EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Energie-Efficiëntie: 32,5 Procent In 2030

Geschreven op 20-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt om de energie-efficiëntie te verhogen naar tenminste 32,5 procent tegen 2030.

Mogelijk wordt dit doel na een herziening in 2023 nog hoger bijgesteld. Voor 2020 is het doel een energie-efficiëntie van 20 procent.

Als onderdeel van de nieuwe afspraken moet het aantrekkelijker worden voor bedrijven en consumenten om hun energieverbruik te verlagen. Zo moeten bijvoorbeeld mensen die in een flat wonen beter inzicht krijgen in hun warmteverbruik.

Vorige week werd al een nieuw doel voor hernieuwbare energie afgesproken. Tegen 2030 moet 32 procent van alle verbruikte energie uit hernieuwbare bronnen komen. Al deze nieuwe afspraken moeten ervoor zorgen dat de EU kan voldoen aan de afspraken die in 2015 in Parijs zijn gemaakt.

Europa definieert energie-efficiëntie als de verhouding tussen de verkregen prestatie, dienst, goederen of energie, en de hiertoe gebruikte input van energie. Energie-efficiëntie staat centraal in de Europa 2020-strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei van de EU en de overgang naar een hulpbronnenefficiënte economie. Dat is de reden waarom de EU zich als doel heeft gesteld om in 2020 20% te besparen op haar primaire energieverbruik.

Zie ook: EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Duurzame Energie: 32 Procent In 2030 – Nederland Ver Verwijderd van Europese Duurzame Energie Doelstelling by PwC – Het Energieakkoord Voor Duurzame Groei: Slechts 14% Duurzame Energie in 2020 en 16% in 2023 – Aandeel Hernieuwbare Energie Stijgt Naar 6,6 Procent in 2017 by CBS – Nieuwste Cijfers Duurzame Energie in Nederland: 9% geproduceerd, 4% verbruik – Uitvoeringsagenda Energieakkoord Voor Duurzame Groei 2018: 6 of 7 Zonneparken by Het Rijk – Energiebesparing in de Nieuwbouw: Het Lente-Akkoord voor Energiezuinige Nieuwbouw – Energieakkoord Niet voldoende Blijkt uit Nationale Energieverkenning 2017 – Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst: Klimaat- en Energieparagraaf by NVDE

Energie Bespaartips – Energy Saving Tips – Energiesparen Tipps

Wind2Heat: Van Windpark Tot Electrode Boilers, Warmtepompen en Electrolysers by Eneco

Geschreven op 19-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Grootverbruikers zoals industrie, agrarische sector en stadsverwarming moeten verduurzamen; van gas af en CO2 uitstoot drastisch verlagen.

Eneco wil haar bijdragen leveren aan de energietransitie door duurzame energie opwekking te realiseren en grootverbruikers te helpen hun CO2 uitstoot te reduceren.

Met windparken op zee is er een groot potentieel om grote volumes duurzame opwek te behalen. Daarnaast is electrificatie, waar wind als input dient een grote kans.

Eneco kan met Wind2Heat oplossingen de gehele keten organiseren. Van windparken realiseren tot en met de wind omzetten naar warmte/water met behulp van electrode boilers,  warmtepompen en electrolysers.

Zie ook: Zullen We Samen Eneco Kopen? Word Lid van EneCoöperatie en Houd Eneco in Publieke Handen – Royal Schiphol Group Kiest voor 100% Duurzame Windenergie uit Nederland by Eneco – Treinen NS Rijden vanaf 2018 voor 100% op Duurzame Energie van Nieuwe Windparken by Eneco – Eneco Windpark Delfzijl Noord: Duurzame Stroom voor Nieuw Datacenter van Google – Windpark Slufterdam by Nuon en Eneco bij Rotterdam Krijgt Nieuwe Grotere Windmolens: 50 MW –  Het Eneco Windpark Luchterduinen: 56% meer Nederlandse Windenergie op Zee – Het Prinses Amalia Windpark levert Topprestaties – Gemini Offshore Windpark in Gebruik Genomen: 600 MW Duurzame Wind Energie –Nieuwe Hoofdkantoor Eneco in Rotterdam Alexanderpolder met Energielabel A+ – Eneco kiest voor 100% elektrische auto’s – Eneco plaatst hoog rendement zonne-energie-installatie in Medemblik – Eneco Biomassa Energiecentrale Bio Golden Raand Gaat Stoom Leveren aan AkzoNobel –Van Not In My Back Yard naar Wind In My Back Yard by Eneco – Stad van de Zon –  – Windpark Nijmegen-Betuwe: Vijf Windturbines op Bedrijventerrein De Grift in Nijmegen – Windpark Westermeerwind – Eneco Zonnepark Ameland: Het Grootste Zonnepark van Nederland met 23000 Zonnepanelen – Eneco Gaat 50 Slimme, Semipublieke Laadpalen voor Elektrische Auto’s Plaatsen in Noord-Brabant – De NRGSPOT by Eneco voor Opladen van Elektrische Voertuigen in Rotterdam – Onze Clubkracht by Eneco Helpt Sportclubs bij Aanvraag Subsidie: De Energie van Pure Winst – 18% Nederlanders over Tien Jaar Zelfvoorzienend: De Intelligente Thermostaat Toon by Eneco – Jedlix SlimLaden-App by Eneco: The Smartest and Cheapest Way to Charge Your Electric Car – Tesla Powerwall voor Huishoudens by Eneco: Zelf Opgewekte Duurzame Zonne-Energie Opslaan – EnspireME: The Largest Battery System in Europe by Eneco and Mitsubishi Corporation – Eerste Eneco ZonneHub van Start: 170 Zonnepanelen op Dak Rabobank in Etten-Leur by Eneco – BioWarmte Installatie Lage Weide in Utrecht: Duurzame Stadswarmte by Eneco – Energiepark Rijnenburg in Utrecht: Windmolens en Zonneparken by Rijne Energie en Eneco – Windpark Spuisluis Met 6 Windmolens in IJmuiden by Eneco en Windpark IJmond – StukjeZon: Iedereen Aan De Zonne-Energie by Eneco – DSM Nederland Kiest Voor 100 Procent Duurzame Energie by Eneco – Groninger Overheden Gaan Gezamenlijk Duurzame Energie Inkopen by Eneco en Energie VanOns

European Sustainability Award: Empowering People And Ensuring Inclusiveness And Equality

Geschreven op 18-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi hoor, we hebben er een nieuwe award bij. De Europese Commissie gaat voor het eerst een European Sustainability Award uitreiken om de inspanningen en creativiteit te belonen van Europese individuen, bedrijven en organisaties die zich inzetten voor de Sustainable Development Goals (SDG’s).

De ambitie is inspirerende initiatieven promoten die de SDG’s omzetten in concrete oplossingen en kansen, rond het thema dat door de Verenigde Naties werd vastgelegd: mensen mondig maken en zorgen voor inclusie en gelijkheid.

Er zijn vier categorieën van deelnemers: jeugd, overheidsinstellingen, bedrijven en NGO’s.

De winnaars worden bekendgemaakt in het voorjaar van 2019 bekend gemaakt. Inschrijven kan tot 14 september 2018. Kijkt u hier (PDF) even voor uitgebreide informatie.

Zie ook: The 2030 Agenda for Sustainable Development: The Sustainable Development Goals The SDG’s –The United Nations Sustainable Development Summit: 17 Sustainable Development Goals with 169 Targets – Open Brief CEO’s 79 Internationale Bedrijven: Oproep Tot Concrete Actie Tegen Klimaatverandering – Bedrijven Nemen SDG Doelstellingen Verenigde Naties Weinig Serieus by KPMG – Sustainable Development Goals (SDG’s): Nederland Slecht op Milieu, Klimaat, Energie SDG’s

In 2018 the European Commission launched for the first time ever a European Sustainability Award to reward the efforts and creativity of European people, businesses and organisations. The ambition of this award is clear: championing inspiring cases of initiatives that are turning the global Sustainable Development Goals into concrete solutions and opportunities.

Given the cross-cutting nature of the Sustainable Development Goals, the Sustainability Award focuses on a specific theme, linked to the annual theme chosen by the High Level Political Forum of the United Nations. For this year’s edition, the theme of the award is “Empowering people and ensuring inclusiveness and equality”.

The competition is open to 4 stakeholder categories: Youth; Public bodies; Private bodies; Civil society. The winners will be announced by the European Commission First-Vice President Frans Timmermans and Vice-President Jyrki Katainen during a high-level ceremony in spring 2019. The award is immaterial and brings high visibility in the form of renewed public interest and increased media coverage.

Interested? Then don’t wait any longer and find out how to enter the competition here. The deadline for applications is 14 September 2018. You may be the next European Champion of Sustainable Development!

Terugleversubsidieregeling Vervangt in 2020 De Salderingsregeling Voor Duurzame Energie

Geschreven op 16-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

euro-stapel.jpgMinister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat werkt aan een nieuwe subsidieregeling voor huishoudens en bedrijven die zelf duurzame elektriciteit opwekken.

De nieuwe regeling richt zich behalve op de stimulering van zonne-energie, ook op andere hernieuwbare energiebronnen zoals windenergie.

Het uitgangspunt bij de nieuwe regeling is een gemiddelde terugverdientijd van circa zeven jaar.

De terugleversubsidie is een vergoeding voor de stroom die aan het elektriciteitsnet is teruggeleverd. De opgewekte stroom zelf verbruiken blijft aantrekkelijk, omdat huishoudens en bedrijven hierover ook na 2020 geen energiebelasting en geen ODE betalen. In 2020 vervangt de terugleversubsidieregeling de huidige salderingsregeling, waarbij jaarlijks van tevoren een subsidieplafond wordt vastgesteld. Voor gebruikers van de salderingsregeling komt er een soepele overgang.

Minister Eric Wiebes onderzoekt nog of ook grotere gebouwen, zoals scholen en kantoren, in de regeling kunnen worden opgenomen. Deze gebouwen verschillen in de omvang van hun opweksystemen, maar ook in hun energie-verbruikstarieven. De minister kijkt hoe de regeling deze groep goed kan bedienen zonder dat de regeling te ingewikkeld wordt. Verder onderzoekt hij of de Postcoderoosregeling voor ondersteuning van energiecoöperaties kan overgaan in een terugleversubsidie.

Minister Eric Wiebes schrijft in de kamerbrief te verwachten dat er naar verwachting in 2030 meer dan 6 gigawattpiek aan zonnepanelen bij huishoudens zal worden gerealiseerd. Dat betekent dat volgens de minister te zijner tijd zo’n 1,5 tot 2 miljoen huishoudens zelf elektriciteit opwekken met behulp van zonnepanelen.

Wiebes meldt dat er drie overwegingen zijn waarom hij de voorkeur geeft aan een terugleversubsidie boven een investeringssubsidie. De terugleversubsidie geeft de beste stimulans om te zorgen dat de zonnepanelen optimaal (blijven) produceren.

In tegenstelling tot een investeringssubsidie kan bij een terugleversubsidie een soepele overgang worden vormgegeven voor burgers en bedrijven die al geïnvesteerd hebben in zonnepanelen. De investeringskosten voor zonnepanelen waren in het verleden aanzienlijk hoger dan nu. Daardoor zijn sommige bestaande productie-installaties nog niet terugverdiend.

Uit gesprekken met partijen en 2 brede stakeholdersbijeenkomsten blijkt dat de terugleversubsidie het grootste draagvlak geniet bij de betrokken partijen waaronder de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE), Holland Solar, de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis onder andere omdat deze variant zorgt voor een geleidelijke overgang vanuit salderen en de vermeende nadelige effecten van een  investeringssubsidie op de markt zoals stop-en-go-effecten beter kunnen worden voorkomen.

Omdat de terugleversubsidie is bedoeld om opwekkers van duurzame energie optimaal te faciliteren, komt er één loket bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) waar kleinverbruikers (huishoudens en bedrijven) een beschikking voor een terugleversubsidie kunnen aanvragen. De uitbetaling van de terugleversubsidie vindt plaats door de energieleveranciers via de energienota om de verrekening zo eenvoudig mogelijk te maken voor consumenten. Hoe de hoeveelheid teruggeleverde stroom gemeten wordt, en welke rol de slimme meter hierin heeft, wordt nog bekeken. De minister wil het voorstel voor de nieuwe terugleversubsidie deze zomer gereed hebben.

De belangrijkste punten nog even op een rij:
De nieuwe subsidieregeling start in 2020 en zal jaarlijks worden opengesteld voor nieuwe aanvragen zolang de terugverdientijd voor zonnepanelen zonder stimulering nog ruim boven de 7 jaar ligt. De subsidieregeling staat open voor burgers en bedrijven met een kleinverbruikersaansluiting die zelf geproduceerde hernieuwbare elektriciteit invoeden op het elektriciteitsnet. De regeling geldt dus ook voor andere hernieuwbare energiebronnen dan zonne-energie, bijvoorbeeld windenergie.

De terugleversubsidie geldt vanaf 2020 ook voor burgers en bedrijven die al geïnvesteerd hebben in zonnepanelen en nu gebruikmaken van de salderingsregeling. Voor deze groep kan een soepele overgang worden vormgegeven. De terugleversubsidie geldt uitsluitend voor de op het elektriciteitsnet ingevoerde hernieuwbare elektriciteit en dus niet op het directe eigen verbruik achter de aansluiting. Over de zelf opgewekte hernieuwbare elektriciteit die burgers en bedrijven zelf direct verbruiken of opslaan achter de  aansluiting, betalen kleinverbruikers ook na 2020 geen energiebelasting en ODE.

Bij het vaststellen van de hoogte van de subsidie wordt uitgegaan van een terugverdientijd van gemiddeld circa 7 jaar voor een representatieve referentiecasus en de meest kostenefficiënte zonnepanelen die op de markt verkrijgbaar zijn. Het kabinet stelt de hoogte van de subsidie vast na consultatie met de markt.

Jaarlijks wordt van tevoren een subsidieplafond vastgesteld en van dekking voorzien binnen de begroting van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Hierbij wil het kabinet de regeling kosteneffectief inrichten om overstimulering te voorkomen.

Zie ook: Minister Eric Wiebes: 12 Miljard Euro Voor SDE+ Subsidieregeling in 2018 – De Subsidieregeling Energiebesparing en Duurzame Energie Sportaccommodaties – Subsidie voor Consumenten: Zonneboilers, Zonnecollectoren, Warmtepompen en Biomassaketels – Subsidie Energiebesparing Eigen Huis Voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) – Grootschalige Verduurzaming VvE-Appartementen: Een Nieuw Financieringsmodel

De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM

Geschreven op 14-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het-Nieuwe-WerkenHet Nieuwe Werken (HNW) heeft invloed op mobiliteit en congestie, concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in de publicatie Effecten van Het Nieuwe Werken op mobiliteit en congestie.

In de periode 2000-2016 bleek dat vooral thuiswerken en het schuiven met de werktijd om de spits te mijden de grootste invloed hadden op de mobiliteit.

Door het KiM-onderzoek is hierover voor het eerst gedetailleerde empirische kennis beschikbaar. Door HNW nam in 2000-2016 het aantal voertuigkilometers met circa 3% procent minder toe ten opzichte van 2000 dan wanneer er geen HNW geweest was. En er ontstond op de hoofdwegen 5% minder groei van de verkeersomvang en 18% minder reistijdverlies dan zonder HNW. Er lijkt nog potentie te zijn voor  verdere groei van vormen van HNW.

Het Nieuwe Werken kent diverse vormen, van thuiswerken, werken in een andere bedrijfsvestiging  of in een flexkantoor tot schuiven met werktijden en werken tijdens de reis. Uit het KiM-onderzoek blijkt dat thuiswerken en het schuiven met de werktijd om met de auto de spits te mijden de meest voorkomende vormen van HNW zijn. Het aantal thuiswerkuren groeide tussen 2000-2016 met 38 procent. Het schuiven met werktijd om de spits met de auto te mijden groeide met 40 procent. Dit komt door de toename van het aantal mensen dat aan HNW doet en doordat zij dat vaker doen.

De ontwikkeling in de verschillende vormen van HNW leidt in de periode 2000-2016 op werkdagen tot afnames van autogebruik (circa -2,6 procent), ov-gebruik (circa -2,2 procent) en fietsgebruik (-0,5 procent). Als gevolg van HNW nam de verkeersomvang op de hoofdwegen in 2016 met 5 procent minder toe ten opzichte van 2000 dan wanneer er geen HNW geweest zou zijn. Het reistijdverlies op de hoofdwegen nam als gevolg van HNW in dezelfde periode met 18 procent minder toe dan zonder HNW.

Ruim 40 procent van de werkenden doet nu al aan een of meer vormen van HNW. De werksituatie is sterk bepalend of men voor HNW kiest. Bij ruim een derde van de werkenden leent de werksituatie zich daar niet voor. Bij bijna een kwart lijkt er in bijna alle sectoren potentie aanwezig voor verdere groei van HNW. Vooral zzp’ers en zelfstandige ondernemers met personeel, werknemers in de ICT, de financiële en zakelijke dienstverlening en het openbaar bestuur doen veel aan vormen van HNW.

Het KiM verrichtte het onderzoek Effecten van Het Nieuwe Werken op mobiliteit en congestie 2000-2016 in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Directoraat-Generaal Mobiliteit). Voor het onderzoek heeft het KiM enquêtes laten uitvoeren onder circa 14.000 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking in maart 2014, 2015 en 2016. Daarvoor ontbrak het aan toereikende empirische kennis over de vormen van Het Nieuwe Werken van werkenden en van hun mobiliteitsgedrag. Daarom ontwikkelde het KiM een methodiek om empirisch onderzoek te kunnen doen naar de ontwikkeling van de verschillende vormen van Het Nieuwe Werken en de effecten daarvan op de ontwikkeling van het gebruik van de auto, het openbaar vervoer en de fiets en op de ontwikkeling van de congestie.

Zie ook: Handreiking voor Duurzame Invulling van het Nieuwe Werken: Interactieve Informatiekaart HNW – Het Nieuwe Werken: Werken Op Elke Plek Waar Het Kan by Microsoft – Het Nieuwe Werken: Mobiel Werken bij Vodafone Levert 25% CO2-besparing Op – De Week van Het Nieuwe Werken: Het Nieuwe Werken Doe Je Zelf – Slimmer Werken – Anders, Anders, Anders: Het Nieuwe Werken is Gewoon Doen – Duurzaam Ondernemen: Het Nieuwe Ondernemen – Het Betere Werk

EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Duurzame Energie: 32 Procent In 2030

Geschreven op 14-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De EU-Landen en de Europese Commissie willen dat in 2030 32 procent van alle opgewekte energie duurzaam is.

Daarnaast is het plan om het voor huishoudens en bedrijven makkelijker te maken om duurzame energie op te wekken.

De nieuwe doelstelling is hoger dan het streven van 27 procent dat de Europese Commissie eind 2016 had voorgesteld, maar het Europees Parlement wilde een nog hoger percentage duurzaam opgewekte energie: 35 procent. Uiteindelijk is er een deal gesloten van 32 procent. Mooi in het midden.

De nieuwe afspraken dragen bij aan het halen van de doelen in het klimaatakkoord van Parijs en het streven van de EU om wereldwijd de nummer één op het gebied van duurzaamheid te worden.

Het nieuwe doel van 32 procent duurzame energie in 2030 geldt voor de hele EU. De lidstaten moeten individueel plannen inleveren waarin staat hoe zij gaan bijdragen. Over het algemeen moet het voor zowel particulieren als bedrijven in de EU makkelijker worden om energie op te wekken.

Wordt voor Nederland nog een hele grote opgaaf om dit nieuwe doel te gaan halen. Nederland hanteert nu een doelstelling van 14% duurzame energie in 2020 en 16% duurzame energie in 2023. Daar kunnen we dus aan toevoegen 32% in 2030. Het aandeel duurzame energie of zo u wilt hernieuwbare energie kwam in 2017 uit op slechts 6,6 procent. Biomassa is met 61 procent van het totaal de grootste bron van hernieuwbare energie in 2017.

Zie ook: EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Energie-Efficiëntie: 32,5 Procent In 2030 – Nederland Ver Verwijderd van Europese Duurzame Energie Doelstelling by PwC – Het Energieakkoord Voor Duurzame Groei: Slechts 14% Duurzame Energie in 2020 en 16% in 2023 – Aandeel Hernieuwbare Energie Stijgt Naar 6,6 Procent in 2017 by CBS – Nieuwste Cijfers Duurzame Energie in Nederland: 9% geproduceerd, 4% verbruik – Uitvoeringsagenda Energieakkoord Voor Duurzame Groei 2018: 6 of 7 Zonneparken by Het Rijk – Energiebesparing in de Nieuwbouw: Het Lente-Akkoord voor Energiezuinige Nieuwbouw – Energieakkoord Niet voldoende Blijkt uit Nationale Energieverkenning 2017 – Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst: Klimaat- en Energieparagraaf by NVDE

biobrandstof-geen-goed-idee.jpgDaarnaast is besloten dat palmolie als biobrandstof vanaf 2023 moet verdwijnen.

Er gaat steeds meer palmolie naar biodiesel in Europa. Indonesische gemeenschapsleiders vragen al langer aan Europa om te stoppen met het gebruik van palmolie voor biobrandstof, vanwege mensenrechtenschendingen en ontbossing. Dat besluit is dan nu genomen. Helaas niet met ingang van volgend jaar, maar pas in 2023.

Palmolie groeit aan populariteit in de tanks van Europese voertuigen. Maar liefst 51 procent van alle palmolie in Europa gaat naar biobrandstof. Dat is een toename van ruim 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Het overtreft het gebruik van palmolie voor koekjes, hazelnootpasta, sauzen en andere levensmiddelen, dat nu 39 procent voor zijn rekening neemt in de Europese Unie.

Omdat We Palmolie Willen voor Bio-Diesel – Een vreemd pleidooi voor Palmolie – KitKat: Give the Orang-Oetan a Break – Public Eye Award 2011: People’s Award for Neste Oil Green Diesel –Palmolieleverancier betrokken bij illegale ontbossing – Palm oil: how our consumer choices affect wildlife – De CramerCriteria werken nog niet: doelstelling biobrandstof omlaag – Biobrandstoffen Zijn Meestal Niet Duurzaam: Rapportage Duurzaamheid Biobrandstoffen by Nea – Waar Trek Jij De Grens? Stop de Ontbossing voor Palmolie Plantages by Mileudefensie

Verkeersborden van Bamboe Bij Europaweg in Coevorden by Provincie Drenthe

Geschreven op 14-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De provincie Drenthe heeft de primeur in Nederland met het toepassen van bamboe verkeersborden.

Het zijn de eerste bamboe verkeersborden die in Nederland geplaatst zijn bij een wegenbouwproject.

Wel was er elders een tijdelijke proefopstelling met enkele losse bamboe borden.

Helaas blijkt dat van die primeur niet helemaal te kloppen. Vorig jaar werden de eerste bamboe verkeersborden al in Den Bosch geplaatst in het buitengebied van Engelen (zie foto).

In Coevorden bij een van de twee nieuwe rotondes in de Europaweg (N863) zijn de verkeersborden uitgevoerd in bamboe in plaats van het gebruikelijke aluminium.

Gedeputeerde Henk Brink: ‘Wij willen als overheid graag voorop lopen en het goede voorbeeld geven als het gaat om toepassen van duurzame materialen. De provincie Drenthe wil met de bamboeborden in Coevorden ervaring opdoen met dit zeer duurzame materiaal. We maken hogere kosten met deze borden die momenteel duurder zijn dan aluminium borden. Maar op die manier werken we ook mee aan het scheppen van mogelijkheden om op termijn de toepassing van bamboe breder inzetbaar te maken. Met de nieuwe rotondes in de Europaweg en de aparte aftakking
naar het sportpark is de verkeersveiligheid op die plek aanzienlijk verbeterd, vooral voor fietsers.’

Toepassing van bamboe is zo duurzaam doordat de bamboeboom tijdens de groei in grote hoeveelheden CO2 opneemt. Het is bovendien één van de snelst groeiende grondstoffen ter wereld. De borden zijn uiteindelijk volledig recyclebaar en zien er aan de voorkant precies zo uit als aluminium borden.

Zie ook: Duurzaam Textiel van Bamboe: De Voordelen Van Bamboe (Bamboo) by Bamboodaddy – Slapen op een Groene Bamboe Matras: de RHD25 Bamboo by Roal Health Foam – Boomvrij Bamboe Printerpapier in Nederland by 3P Papier – De Bamboe Zonnebril van Kayu Helpt Blinden – De Bamboo Racefiets en Mountain Bike – De Energiezuinige Asus Bamboe Laptop – Eco-Friendly Kleding Gemaakt van Bamboo – Bamboo Facial Cleaning Pads by Kaia – Melitta Bamboo Coffee Filters – Bamboo Charcoal Refrigerator Fresheners byThinkBamboo – Duurzame Geluiddempende 3D-Wandpanelen van Bamboepulp by 3DWallDecor – Bamboo Buildings by Colombian architect Simon Velez – Magical Houses Made of Bamboo by Elora Hardy – The First International Bamboo Architecture Biennale in Baoxi, China – Geluidsscherm van Levend Bamboe Langs de N245 Tussen Langedijk en Harenkarspel

MKB-Ondernemers Zien Elektrische Bestelauto Wel Zitten by Evofenedex

Geschreven op 14-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Bijna de helft van de ondernemers in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf denkt binnen nu en vijf jaar één of meer elektrische bestelauto’s aan te schaffen.

Iets minder dan de helft van hen wil binnen twee jaar al overstappen op een bestelauto met batterij. Dat blijkt uit een onderzoek van Evofenedex.

De teller van de nieuw verkochte elektrische bestelauto’s loopt maar langzaam op. Dat komt deels doordat het aanbod nog wat schraal is, maar ook vanwege onzekerheden voor de grootste groep gebruikers van bestelauto’s, het midden- en kleinbedrijf. Samen met het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeenten en bedrijven zijn afspraken gemaakt over zero-emissie belevering van stadscentra in 2025 binnen de Greendeal ZES. Al deze partijen hebben dus een gezamenlijk belang om meer kennis te hebben over hoe MKB ondernemers aankijken tegen het investeren in elektrisch rijden, voor de diverse sectoren.

Daarom heeft Evofenedex een onderzoek gehouden onder haar leden: bij groothandels in de bouw, bloemen en horeca werden gesprekken gevoerd met individuele ondernemers over elektrisch rijden. Vier groothandelaren werkten mee aan onderzoek: Hanos, Zegro, Technische Unie en Flora Holland. Bijna zes op de tien geënquêteerden was daadwerkelijk eigenaar van de bestelauto waarin hij of zij bij de groothandel arriveerde.

Belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat 44 procent van de respondenten (zowel eigenaars als chauffeurs) positief denkt over elektrisch rijden. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, denken ze binnen vijf jaar over te stappen op elektrisch rijden. Voor 18 procent van de respondenten is dat zelfs binnen twee jaar de verwachting. Logisch is die interesse zeker: MKB-ondernemers rijden veelal korte afstanden in stad of dorp, hebben vaak te maken met milieuzones en zero emission-gebieden en zijn op de hoogte van privileges en ontheffingen. Horecaondernemers en bloemisten zijn het meest positief over elektrisch rijden, ondernemers in de bouwsector hikken nogal aan tegen met name de lage actieradius van elektrische bestelauto’s en het gegeven dat de batterijbussen niet geschikt zijn om zware aanhangers te trekken.

Een op de zes ondervraagde chauffeurs gaf overigens aan dat het bedrijf waarvoor ze werken al een of meer elektrische auto’s heeft rijden, bij 22 procent van de werkgevers zijn er plannen om een batterijbus aan te schaffen. Sowieso stellen de ondervraagde ondernemers de eis dat de nieuwe elektrische bus in elk geval qua aanschafprijs gelijk moet zijn aan een dieselmodel of dat dat op redelijk korte termijn met de brandstofkosten kan worden gecompenseerd. Wij pleiten binnen de onderhandelingen van het klimaatakkoord ook voor een substantieel bedrag voor het versnellen van elektrisch rijden onder mkb-ondernemers.

Zie ook: Project DUELL: Ontwikkeling Elektrische Last-Mile Bestelauto (Urban E-Truck) by VDL en Picnic – Subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport: DKTI-Transport – Goedgekeurde DKTI-Transport Projectvoorstellen – Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek – Evofenedex Wil Vergroeningsfonds Om Binnenvaart te Verduurzamen – MobiliteitsRAI 2019: Wegtransport van Vandaag en Morgen – Smart Mobility en Duurzaamheid

De Elektrische Renault Master Z.E. Bestelbus in Meerdere Varianten by Renault Pro+ – De Elektrische MAN eTGE Bestelbus Voor Stadsdistributie by MAN Trucks & Bus – De Elektrische Mercedes eSprinter Bestelbus by Mercedes-Benz Vans – Duurzaam Diervervoer: 30 Elektrische Nissan e-NV200 Dierentranporters Voor Dierenbescherming – The Battery-Powered Zero Emissions Mercedes-Benz Vito – The Vision Van Research Vehicle by Mercedes-Benz – De Elektriche Daily Electric Bestelbus by Iveco –  Het 100% elektrische Iveco busje komt zo – De Opel Vivaro E-Concept: Elektrische Bestelwagen by Opel – Paggio: De Electric Van voor Israël – De InnoVan Quicc: De Elektrische Bestelauto van de Toekomst by Duracar  – Nissan Townpod, an Electric Van for Everyman – De Opel Vivaro E-Concept: Elektrische Bestelwagen by Opel – De Zero-Emission Ecar Koelwagen by VebaBox – The Next Tesla: The all electric Walk-In Van (WIV) – The 1966 GM ElectroVan: The First Fuell Cell Electric Vehicle in the World – ZAP komt met Electric City-Truck – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport

De Elektrische StreetScooter Work XL by Ford en Deutsche Post DHL Duitsland – TNT Unveiled First Full Electric Delivery Vehicles in China – TNT Neemt Zeven Elektrische e-Ducato Express Voertuigen in Gebruik in Amsterdam en Rotterdam – Royal Mail Unveils Nine New Electric Trucks by Arrival UK – Daimler Delivers First Electric FUSO eCanter Trucks to UPS – UPS Expands Its Zero-Emissions Rolling Laboratory Fleet With 50 Workhorse Electric Trucks – Eerste Van Zeventien Elektrische Renault Master Z.E. Bestelauto’s voor PostNL – DHL Parcel Bezorgt op Terschelling met Elektrische DHL StreetScooter

Ten Electric Vans That Redefine Performance 2018 by Minds Eye Design – Chanje V8070: An Electric Class 5 Van by Chanje Energy – Top 10 Electric Vans for Family and Business by Automotive Territory

Categorieën

  • Afval (553)
  • Agenda (2.922)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (710)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (442)
  • Design (229)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.163)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (250)
  • Energie en Besparing (2.952)
  • Europa (29)
  • Evenementen (125)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (113)
  • Hergebruik-Kringloop (293)
  • Iets anders (347)
  • Int. Samenwerking (187)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.609)
  • Licht (368)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (166)
  • Milieu (739)
  • MVO (106)
  • Natuur (684)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (210)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (1.021)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (291)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • GRASSA!: Bioraffinage Van Gras Tot Nieuwe Productstromen Uit Gras
  • Groen Strooizout: Grassap, Het Groene Alternatief Voor Strooizout by Grass2Grit
  • EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Energie-Efficiëntie: 32,5 Procent In 2030
  • Wind2Heat: Van Windpark Tot Electrode Boilers, Warmtepompen en Electrolysers by Eneco
  • European Sustainability Award: Empowering People And Ensuring Inclusiveness And Equality
  • Terugleversubsidieregeling Vervangt in 2020 De Salderingsregeling Voor Duurzame Energie
  • De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
  • EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Duurzame Energie: 32 Procent In 2030
  • Verkeersborden van Bamboe Bij Europaweg in Coevorden by Provincie Drenthe
  • MKB-Ondernemers Zien Elektrische Bestelauto Wel Zitten by Evofenedex
  • ActiveWarmth: Elektrische Wandverwarming by Saint-Gobain Gyproc
  • Project DUELL: Ontwikkeling Elektrische Last-Mile Bestelauto (Urban E-Truck) by VDL en Picnic
  • Negen Windturbines bij Kop Afsluitdijk in Eeuwenoud Fries Cultuurlandschap by Nuon
  • Subsidie Restauratie Rijksmonumenten, Monumenten, Molens, Kerken en Mobiel Erfgoed
  • Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets
  • Groninger Overheden Gaan Gezamenlijk Duurzame Energie Inkopen by Eneco en Energie VanOns
  • Verhuurbedrijven Ameland en Terschelling Kiezen Voor Elektrische Scooters by Emco
  • Windmolens In Natuurgebieden: Vier Windmolens in het Robbenoordbos by Nieuwsuur
  • Schoon Schip Maken: Wat Kunnen We Zelf Doen Tegen de Plastic Soep by Rijkswaterstaat
  • Opgewekt Wonen in Schilderskwartier Woerden: Nul Op De Meter Woningen by BAM Wonen
  • Links

    Milieunet op..