Anders Bekeken

Opwekking Duurzame Zonne-Energie in Groningen Groeit van 1,8% naar 3,1%

Geschreven op 22-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De afgelopen 12 maanden is in Groningen ruim 26.000 MWh aan elektriciteit opgewekt door de zon. Dit is 3,1% van de totale elektriciteitsvraag en een gestage groei vergeleken met de 12 maanden daarvoor (1,8%). 

In de gemeente liggen nu 25.000 zonnepanelen, waarvan  50.000  in zonneparken en 75.000 op daken. In 2018 zet de groei verder door, met het realiseren van zonnepark Roodehaan met 81.000 panelen.

Ondanks dat het een half bewolkte dag was, is in de gemeente Groningen op de langste dag van het jaar 149 MWh aan zonne-energie opgewekt. 5,8% van de gebruikte elektriciteit in de gemeente kwam die dag van Groningse zonnepanelen. Dit is genoeg om 11.500 huishoudens van stroom te voorzien of 6.200 elektrische auto’s helemaal vol te laden.

Wethouder Duurzaamheid Mattias Gijsbertsen maakte dit bekend op een van de daken aan de Praediniussingel in de binnenstad van Groningen. Gijsbertsen: “Ook daken van historische panden, zoals hier aan de Singels, zijn geschikt voor het plaatsen van zonnepanelen. Net als op veel plaatsen in onze stad. Groningen Woont Slim en Grunneger Power helpen inwoners daarbij.”

Het aantal zonnepanelen in de stad groeit gestaag. Het totale potentieel is 1,7 miljoen panelen. Hiervan moeten er ruim een miljoen op daken van woningen en bedrijven komen en de rest op zonneparken. Dat betekent dat er nog ruimte is voor 925.000 zonnepanelen op daken.

Zie ook: Vijftien Gemeenten in Provincie Groningen Op Weg Naar Energieneutraal in 2035 by Gresco XL – Groninger Ambitie in Energietransitie: Zes Dorpen Energieneutraal In 2019 by Provincie Groningen – Groningen op Weg naar een Energieneutrale, Duurzaame Stad in 2025, herstel 2035 – Groningen Vertraagt Plannen met Tien Jaar: Groningen Energieneutraal en CO2-Neutraal in 2035 – Let’s Gro: De Toekomst van de Stad Groningen Verpakt in een Festival – Groningen 3P0 Een Toekomstbestendige Stad Groningen: Groningen CO2-Neutraal in 2025 –Warmtenet Noordwest by WarmteStad: Duurzame Aardwarmte (Geothermie) voor Groningen –  Euroborg Groningen Wordt Meest Duurzame Stadion van Europa: 1092 Zonnepanelen Geplaatst – Drijvende Zonnepanelen Op Industrieterrein Westpoort in Groningen by Sunfloat – Woningen Molenstreek Groningen (Noorderhogebrug) met een hoog Cradle to Cradle gehalte – Duurzaam Gebouwd Congres 2015: Samen Bouwen aan Duurzaam Groningen – Groningen Vervangt TL-buizen in Parkeergarages Boterdiep, Euroborg en Circus door LED-lampen

Wasaweg Energieneutraal: Energie Innovatie Project Door Dertig Bedrijven in Groningen

Geschreven op 22-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Dertig bedrijven aan de Wasaweg in Groningen gaan onder de naam Wasaweg Energieneutraal slimmer met duurzame elektriciteit om.

De bedrijven zetten nieuwe technologische tools in die vraag en aanbod in de straat op elkaar afstemmen, waardoor ze duurzaam opgewekte energie onderling kunnen uitwisselen.

Donderdag 21 juni verrichtte wethouder Duurzaamheid Mattias Gijsbertsen bij ICT-bedrijf Bossers & Cnossen de officiële start van dit grootschalige energie-innovatie-project.

Het is voor het eerst in Groningen dat zoveel bedrijven samen kennis delen en innoveren op het gebied van duurzaam energiegebruik’, zegt Matias Gijsbertsen. ‘Dit soort initiatieven van bedrijven leveren een belangrijke bijdrage aan onze ambitie om Groningen in 2035 energieneutraal te laten zijn.’

Bij het lokaal opwekken en delen van energie, spelen zonnepanelen, een buurtbatterij en slimme batterijen, monitoring en laadpalen een belangrijke rol. Meedoen levert de Wasa-ondernemers, naast een lagere energienota, ook andere voordelen op zoals korting op de aanschaf van zonnepanelen en laadpalen, een gratis energiescan en hulp bij het aanvragen van subsidie. De partners in dit project Bedrijvenvereniging Zuidoost, New Energy Coalition, Enexis, ENGIE, ICT Automatisering, Jules Energy, Technische Universiteit Eindhoven, gemeente Groningen ondersteunen hen hierbij.

Provincies en Gemeenten in Provincies Groningen en Drenthe Bestellen 1000 Laadpalen by Enpuls

Geschreven op 22-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De provincies Groningen en Drenthe gaan samen met 30 gemeenten een Green Deal-aanvraag doen voor 1000 openbare laadpalen voor elektrische auto’s.

Eind vorig jaar tekenden de provincies Groningen, Drenthe en energieorganisatie Enpuls tijdens de Klimaattop Noord-Nederland de Green Deal Laadpalen.

Nu sluiten zich hier ook 30 gemeenten in de provincies Groningen en Drenthe bij aan. Om dit moment te markeren, verrichten gedeputeerden Nienke Homan en Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen samen met gedeputeerde Tjisse Stelpstra van de provincie Drenthe, Jan Peters van Enpuls en de 30 gemeenten een officiële handeling op maandag 25 juni 2018 in Hotel Van der Valk in Eelderwolde.

Zie ook: Provincie Brabant Proeftuin voor Elektrisch Vervoer by Enpuls – Samenwerkingsovereenkomst Overheden Voor 100.000 Elektrische Voertuigen in Noord-Brabant – Nuon-Heijmans Combinatie Plaatst Eerste van 1.250 Slimme Laadpalen in Limburg en Brabant – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Vijftien Gemeenten in Provincie Groningen Op Weg Naar Energieneutraal in 2035 by Gresco XL – Groninger Ambitie in Energietransitie: Zes Dorpen Energieneutraal In 2019 by Provincie Groningen – De Klimaattop Noord Nederland 2017: Van Fossiele Energie naar Duurzame Energie

Subsidieregeling Erfgoed: Restauratie en Verduurzaming van (Grote) Monumenten

Geschreven op 22-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het kabinet investeert de komende jaren 325 miljoen euro extra in erfgoed.

De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om de komende jaren meer geld uit te trekken voor de restauratie en verduurzaming van (grote) monumenten, voor de bescherming van archeologische vindplaatsen en voor het verbeteren van de toegankelijkheid van erfgoed.

Minister Ingrid van Engelshoven: ‘Het erfgoed in Nederland staat er goed bij. Historische gebouwen zijn opgeknapt en molens zijn gerestaureerd. Duizenden vrijwilligers zijn betrokken. Nu is het tijd om een volgende stap te zetten door gebouwen nieuw leven te geven, monumenten te verduurzamen en de toegankelijkheid van historische plekken te vergroten. Door deze extra investeringen kunnen we onze monumenten doorgeven aan toekomstige generaties.’

De fiscale aftrek voor onderhoud aan rijksmonumentenpanden wordt per 1 januari 2019 omgezet in een subsidieregeling. Daardoor blijft structureel 57 euro miljoen voor monumentaal onderhoud beschikbaar. Het budget voor onderhoud van particuliere monumentenpanden wordt hiermee effectiever en doelmatiger ingezet.

Alle huidige en toekomstige particuliere eigenaren kunnen een beroep doen op de subsidieregeling voor de instandhouding van hun rijksmonumentale woningen. Eigenaren krijgen door de regeling compensatie van de meerkosten die gemaakt worden voor het behoud van de monumentale waarden. Dat houdt in dat eigenaren in de regeling maximaal 35% subsidie krijgen voor gemaakte kosten. Ook gaat er beter toegezien worden of het onderhoud op een juiste manier wordt uitgevoerd, door een kwalitatieve toetsing.

Daarnaast kunnen eigenaren van bijvoorbeeld kerken, watertorens, kastelen en buitenplaatsen meer subsidie voor hun onderhoud krijgen via de subsidieregeling instandhouding monumenten. Eigenaren kunnen via de regeling een subsidie voor 60% van de kosten krijgen, dat is nu 50%. Ook wordt het budget voor groene monumenten verdubbeld naar 10 miljoen euro.

De komende jaren wordt extra geïnvesteerd in de instandhouding van monumenten. In de periode 2018 – 2021 is in totaal 95 miljoen euro beschikbaar voor de restauratie, herbestemming en verduurzaming van (grote) monumenten. In 2018 komt al 34 miljoen euro vrij waar onder andere de Grote Kerk in Naarden en de Domkerk in Utrecht van profiteren.

Ook wordt geïnvesteerd in het zichtbaar en toegankelijk maken van historische plaatsen die het verhaal van onze geschiedenis vertellen. Het kabinet trekt geld uit om de fysieke en digitale zichtbaarheid en toegankelijkheid van historische plekken te vergroten.

Voor het behoud en beleving van erfgoed zijn vrijwilligers onmisbaar. Door hun inzet, passie en kennis dragen ze zorg voor de instandhouding en toegankelijkheid van erfgoed. Er is geld beschikbaar voor erfgoedorganisaties om lokaal vrijwilligers te ondersteunen en om de deskundigheid van vrijwilligers te bevorderen. Ook wordt een jaarlijkse prijs voor het beste vrijwilligersteam in het leven geroepen.

In de periode 2018-2021 is er ruim 31 miljoen euro beschikbaar voor de instandhouding van en onderzoek naar archeologische monumenten. Zo is er meer budget voor maritieme archeologie, zodat er betere monitoring en bescherming van vindplaatsen komt. Ook is er extra geld beschikbaar voor het beheer van Nederlandse scheepswrakken in het buitenland.

Het kabinet heeft speciale aandacht voor monumentale kerken, ook als die leeg komen te staan. Belangrijk is dat gemeentes een visie ontwikkelen op de toekomst van kerkgebouwen. Komende jaren wordt circa 13 miljoen euro uitgetrokken om gemeentes te ondersteunen om samen met onder andere kerkgenootschappen, omwonenden en deskundigen te kiezen welke kerken hun functie voor de eredienst behouden en welke kerken een andere functie krijgen.

Kennis en kunde van erfgoed zijn onontbeerlijk. Daarom is er 3,8 miljoen euro beschikbaar voor opleidingen en vakmanschap. Voor de instandhouding van erfgoed is kennis en kunde namelijk essentieel. Van Engelshoven: ‘Het is belangrijk dat jonge mensen die gedreven zijn om ons erfgoed te behouden een goede opleiding krijgen en nieuwe creatieve oplossingen zoeken.’

Zie ook: Subsidie Restauratie Rijksmonumenten, Monumenten, Molens, Kerken en Mobiel Erfgoed – Duurzame Renovatie Villa Rusthoek in Baarn by Triodos Duurzaam Vastgoedfonds –De Groene Grachten: Historische Panden Duurzaam en Energiezuinig Maken – Open Monumentendag 2018, de Molendag 2018 en de Molenprijs 2018 – Duurzaam Erfgoed Symposium: Duurzaam Erfgoedprijs 2018 by Provincie Noord-Holland

Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030

Geschreven op 22-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi hoor. Aan ambitie geen gebrek. Na het Nationaal Fietsplan is het nu tijd voor wat ik het Interationaal Treinplan zou willen noemen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat gaat zich de komende jaren inspannen om ruim 2 miljoen passagiers op korte Europese bestemmingen, uit het vliegtuig in de trein te krijgen.

Daarbij is haar ambitie dat de trein de beste keuze wordt, voor het vervoer over korte afstanden binnen Europa. In een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) wordt beschreven hoe deze ambitie het beste kan worden gerealiseerd.

De reiziger wil snel, comfortabel en voordelig kunnen reizen binnen Europa. Het KiM heeft daarbij voorgerekend, hoe deze variabelen bijdragen aan de potentiele overstap van de reiziger uit het vliegtuig in de trein. Daaruit komt naar voren dat op de trajecten van en naar Londen, Brussel, Parijs, Frankfurt en Düsseldorf de grootse kansen liggen om die overstap te maken.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “Meer mensen in de trein is winst voor het milieu, goed voor onze economie en betekent minder drukte op de wegen en vliegvelden. Duurzaamheid wordt steeds breder gedragen binnen onze samenleving en deze stevige ambitie past daarbij. Je merkt ook dat de maatschappij daarin verandert. Er zit energie in deze agenda.”

Wanneer alle maatregelen uit het rapport tot uitvoering worden gebracht in de komende jaren, betekent dit potentieel dat vijftienduizend korte vluchten binnen Europa kunnen worden verminderd. Om barrières tussen het combineren van vlieg- en treinreis te verminderen is daarbij goede samenwerking tussen trein-, vliegmaatschappijen en luchthavens nodig. Ook op het Europese speelveld is meer samenwerking gewenst, momenteel worden de mogelijkheden bekeken om hierover een Europese spoortop te organiseren.

De internationale (hogesnelheids)trein kan in 2030 minimaal 1,9 miljoen vliegreizen vervangen op de 13 belangrijkste bestemmingen (tot 800 km) van en naar Schiphol. Vooral tussen Nederland en Londen kan het spoor een goed alternatief bieden door kortere reistijden en meer dagelijkse reismogelijkheden.

De trein kan jaarlijks zelfs 3,7 miljoen vliegreizen vervangen door beter transfervervoer en 20% goedkopere treinkaartjes. Deze twee scenario’s komen neer op 12.000 tot 25.000 minder vluchten van en naar Schiphol in 2030. Ten opzichte van het huidige plafond van 500.000 vluchten op Schiphol komt dit neer op een reductie van 2,5 tot 5,0 procent. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor dat voor het ministerie van IenW (directies Luchtvaart & Openbaar Vervoer en Spoor) is uitgevoerd. Het onderzoek focust op de verbetermogelijkheden op het spoor en gaat niet over mogelijke maatregelen binnen de luchtvaart.

Overige conclusies uit het onderzoek zijn: In het minimale scenario kunnen in 2030 ongeveer 1,9 miljoen vliegreizen (12.000 vluchten) door de trein worden vervangen. Dan gaan we uit van reistijdverkortingen op het spoor die tot 2030 redelijkerwijs zijn te realiseren en van een toename van het aantal dagelijkse reismogelijkheden.

Ongeveer 37 procent van alle vliegreizen naar en van de onderzochte bestemmingen betreft transfervervoer. Deze passagiers stappen op de luchthaven over van bijvoorbeeld een intercontinentale vlucht naar een vlucht binnen Europa. Substitutie van dit deel van een gecombineerde vliegreis naar het spoor wordt nu meestal belemmerd door allerlei ongemakken als het ontbreken van internationale treinverbindingen met de luchthaven. Ook is er geen geïntegreerde bagage-afhandeling en zijn er vaak aparte tickets nodig voor vliegtuig en trein.

In het maximale scenario kan de substitutie naar het spoor toenemen tot 3,7 miljoen reizen (25.000 vluchten) per jaar, wanneer de ongemakken voor reizigers in het transfervervoer zijn opgeheven. Bovendien gaat in dit scenario de prijs van het treinkaartje 20% naar beneden dankzij een grotere efficiëntie van het internationale spoorvervoer.

Bij reisafstanden tot maximaal 800 kilometer blijkt de trein nog met het vliegtuig te kunnen concurreren. Daarboven is het reistijdverschil te groot, ook als voor- en natransport en wachttijden op de luchthaven worden meegerekend.

Van de belangrijkste bestemmingen binnen deze straal trekken de Londense luchthavens samen veruit de meeste vliegpassagiers: in 2030 ongeveer 6,3 miljoen. Dat is vier tot zes maal meer dan andere belangrijke bestemmingen als Parijs, Kopenhagen, München, Berlijn en Frankfurt.

Zie ook: Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – Treinen NS Rijden vanaf 2018 voor 100% op Duurzame Energie van Nieuwe Windparken by Eneco

Behind The Barcodes: Supermarkten Scoren Slecht op Duurzaamheidsranglijst by Oxfam Novib

Geschreven op 22-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De vijf grootste supermarkten in Nederland, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand.

Alle vijf supermarktketens haalden een zware onvoldoende op Oxfam Novib’s internationale duurzaamheidsranglijst van supermarkten.

Oxfam Novib beoordeelde beleid en praktijk van de grootste supermarkten uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten op onder meer arbeidsomstandigheden en lonen in ontwikkelingslanden.

Geen van de internationaal onderzochte supermarkten, zoals Ahold Delhaize, Jumbo, Walmart, Tesco en Lidl, haalde punten op bijvoorbeeld leefbaar loon voor werknemers werkzaam bij toeleveranciers in ontwikkelingslanden. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Oxfam Novib naar 16 van de grootste supermarkten ter wereld.

Het nieuwe Oxfam Novib-rapport Ripe for Change laat zien dat in Nederland, van 12 onderzochte producten uit ontwikkelingslanden, van garnalen tot avocado’s, circa 44% van de prijs die de consument in de winkel betaalt naar de supermarkten gaat, tegen circa 8% voor de werknemers en kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden.

De vijf grootste Nederlandse supermarkten hebben meer dan driekwart van de markt in handen. Zij gebruiken deze macht om hun leveranciers onder druk te zetten om zo lage prijzen af te dwingen. Zelf schrijven de supermarkten jaar in jaar uit zwarte cijfers. Dat lukt hen aardig: ook dit jaar waren er weer stevige winstberichten van Ahold Delhaize en Jumbo. Zo spelen supermarkten een grote rol bij het aanjagen van ongelijkheid en het in stand houden van armoede in de wereld. Ahold Delhaize, Jumbo, Lidl en Aldi scoren op een schaal van 1 tot 10 punten allemaal lager dan een 1. Jumbo scoort het slechtst met een 0, alleen PLUS haalt iets meer dan een 1.

Bij de lancering van het nieuwe rapport, richt de internationale Oxfam-campagne Behind the Barcodes zich als eerste op de arbeidsomstandigheden bij de vangst en verwerking van vis en garnalen uit Zuidoost-Azië. Zo kopen supermarkten Albert Heijn en Jumbo, maar ook Walmart en Tesco visproducten bij leveranciers waar arbeidsrechten zwaar onder druk staan. Garnalenpellers in Azie, vooral vrouwen, werken vaak in vuile, koude en onveilige verwerkingsfabrieken. Zij kunnen vaak amper voldoen aan de verplichte dagelijkse quota en verdienen nauwelijks genoeg geld om hun familie te onderhouden. In sommige verwerkingsbedrijven is toiletbezoek of toegang tot drinkwater beperkt en zwangere vrouwen worden op straat gezet.

Werknemers en kleinschalige boeren kregen zo’n 20 jaar geleden nog meer dan tien cent van iedere euro die de consument bij de kassa afrekende. Nu is dat afgenomen tot minder dan 8 cent per euro. En de voorspelling van analisten is dat dit nog verder gaat dalen.

De acht grootste beursgenoteerde supermarktketens ter wereld waaronder Walmart, Tesco en Ahold-Delhaize, zetten in 2016 bijna een biljoen dollar om en behaalden een totale winst van $22 miljard, waarvan. $15 miljard als dividend aan aandeelhouders werd uitgekeerd.

GRASSA!: Bioraffinage Van Gras Tot Nieuwe Productstromen Uit Gras

Geschreven op 20-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Na twintig jaar van ontwikkelingen en voerproeven is grasraffinage onder de naam GRASSA! nu praktijkrijp.

Veeteelt Gras TV maakte onlangs een filmpje, over hoe het bewerken van gras zorgt voor diverse productstromen die gezamenlijk meer waard zijn dan enkel gras.

GRASSA! wil dat de wereld overgaat op een duurzamer voedingsconcept, voor dier en mens. Voeding die gezond is, maar waarvan de ingrediënten niet van ver aangevoerd hoeven te worden.

Dat kan met bioraffinage, door méér te halen uit gras en gewas. Zo kunnen met dezelfde hoeveelheid gras en gewas meer monden gevoed worden: niet alleen die van koeien, maar ook kippen, varkens en zelfs mensen.

Bij bioraffinage worden groene grondstoffen verwerkt tot nieuwe, hoogwaardige producten: verschillende componenten worden gescheiden die apart meer waard zijn. Zo maakt bioraffinage het mogelijk om eiwitten uit onder meer gras beschikbaar te maken voor verschillende doeleinden. En dat biedt  veel voordelen voor het milieu, voor de agrarische sector en voor de lokale economie.

Een belangrijk deel van het Nederlandse landbouwareaal bestaat uit grasland. Dat gras is grotendeels bestemd voor koeien, de enigen die dit gras met hun meerdere magen kunnen verteren. Dieren met één maag, zoals varkens, kippen en mensen, kunnen dat niet en zij moeten hun behoefte aan eiwitten op een andere manier invullen. Varkens bijvoorbeeld krijgen hoogwaardige eiwitten vooral binnen in de vorm van sojaschroot, dat  geïmporteerd wordt uit Latijns-Amerika. Graseiwit heeft een vergelijkbare samenstelling als sojaschroot en is dus een prima sojavervanger áls het op een goede manier verwerkt wordt: met bioraffinage.

GRASSA! ontwikkelt en verkoopt (mobiele) raffinagemachines waarmee eigenaren van graslanden of andere groene reststromen het gewas kunnen raffineren en verwerken tot een lokaal inzetbaar product. Zo draagt GRASSA! bij aan de opwaardering van groene grondstoffen, aan een robuuster inkomen voor de agrarische sector en aan een oplossing voor de toenemende voedselschaarste.

Zie ook: Groen Strooizout: Grassap, Het Groene Alternatief Voor Strooizout by Grass2Grit – Gronings Bermgras Geeft Energie: Een Schone Berm Geeft Energie by Provincie Groningen – Duurzaamheidsprogramma Amsterdam ArenA: Van Gras naar Kaas – Graskracht: Maaigras als Duurzame Energie – Indugras: Veluws Gras als Grondstof voor Eiwitten, Vezels, Vitamines, Polymeren en Groen Gas – Besparen op Energiekosten met Olifantengras – Olifantgras in Omgeving Schiphol Als Biomassa Grondstof Voor Duurzame Energie

Groen Strooizout: Grassap, Het Groene Alternatief Voor Strooizout by Grass2Grit

Geschreven op 20-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

In een gemiddelde winter strooit de provincie Noord Holland zo’n 4500 ton strooizout op de wegen en fietspaden. Dat zout is slecht voor bloemen en planten die langs de weg groeien.

Ook belandt het in het grondwater. Pas in het najaar is het zout door de neerslag uit de bodem gespoeld. Er is hiervoor nu een groen alternatief: grassap.

In de nabije toekomst zal er in Noord-Holland bij gladheid getest worden met groen strooizout, gemaakt van sap uit bermgras. Het project, dat twee jaar geleden als idee bij de provincie Noord-Holland begon, kan dankzij een Europese subsidie van 2,2 miljoen euro gaan proefdraaien op de N504 bij Alkmaar.

Het grassapproject heeft de naam Grass2Grit gekregen. Grass2Grit is een dooimiddel gemaakt van het sap van bermgras en een groen alternatief voor strooizout. Het is milieuvriendelijker en bovendien ruim voorhanden, want 3 procent van Nederland bestaat uit bermen. Het grassap uit bermgras wordt opgewerkt tot een zeer geconcentreerde zoutoplossing die ingezet wordt als basis voor pekelwater, waarmee bij dreigende gladheid de wegen gestrooid worden.

Om de bermen aantrekkelijk te maken voor bloemen en kruiden (wat goed is voor bestuivende insecten) moet het gras een of twee keer per jaar gemaaid en afgevoerd worden. Dit bermgras is geen afval maar kan een grondstof- en inkomstenbron zijn. Het gras kan gebruikt worden voor gladheidsbestrijding maar ook als grondstof voor biogranulaat dat verwerkt kan worden tot bijvoorbeeld verkeersborden en paaltjes.

Het idee van gladheidsbestrijding met grassap komt van Hillebrand Breuker, beleidsadviseur bij de provincie Noord-Holland. “Met gras kun je meer dan je denkt”, zegt hij. “Je kunt het uitpersen, dan krijg je sap en vezels. De vezels kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt in de papierindustrie. Dat is al langer bekend. Bij toeval ontdekte ik dat het sap uit het gras behoorlijk zout is. Ik dacht: daar moet ik wat mee. ”

Er werd door TNO, Tauw, TU Delft en Universiteit Twente onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van het grassap. De conclusie was dat het als middel voor gladheidsbestrijding bruikbaar is.

Inmiddels heeft een aantal enthousiaste partners zich bij het project aangesloten waardoor het idee in de praktijk kan worden gebracht. Samen met deze partners J. van Bodegom & zn, Van Gelder, Natural Tree Systems en Schuitemaker, heeft de provincie in 2017 een Europese LIFE subsidie aangevraagd. Deze subsidie is onlangs toegekend.

Zie ook: Gronings Bermgras Geeft Energie: Een Schone Berm Geeft Energie by Provincie Groningen – Duurzaamheidsprogramma Amsterdam ArenA: Van Gras naar Kaas – Graskracht: Maaigras als Duurzame Energie – Indugras: Veluws Gras als Grondstof voor Eiwitten, Vezels, Vitamines, Polymeren en Groen Gas – Besparen op Energiekosten met Olifantengras – Olifantgras in Omgeving Schiphol Als Biomassa Grondstof Voor Duurzame Energie – GRASSA!: Bioraffinage Van Gras Tot Nieuwe Productstromen Uit Gras

EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Energie-Efficiëntie: 32,5 Procent In 2030

Geschreven op 20-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt om de energie-efficiëntie te verhogen naar tenminste 32,5 procent tegen 2030.

Mogelijk wordt dit doel na een herziening in 2023 nog hoger bijgesteld. Voor 2020 is het doel een energie-efficiëntie van 20 procent.

Als onderdeel van de nieuwe afspraken moet het aantrekkelijker worden voor bedrijven en consumenten om hun energieverbruik te verlagen. Zo moeten bijvoorbeeld mensen die in een flat wonen beter inzicht krijgen in hun warmteverbruik.

Vorige week werd al een nieuw doel voor hernieuwbare energie afgesproken. Tegen 2030 moet 32 procent van alle verbruikte energie uit hernieuwbare bronnen komen. Al deze nieuwe afspraken moeten ervoor zorgen dat de EU kan voldoen aan de afspraken die in 2015 in Parijs zijn gemaakt.

Europa definieert energie-efficiëntie als de verhouding tussen de verkregen prestatie, dienst, goederen of energie, en de hiertoe gebruikte input van energie. Energie-efficiëntie staat centraal in de Europa 2020-strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei van de EU en de overgang naar een hulpbronnenefficiënte economie. Dat is de reden waarom de EU zich als doel heeft gesteld om in 2020 20% te besparen op haar primaire energieverbruik.

Zie ook: EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Duurzame Energie: 32 Procent In 2030 – Nederland Ver Verwijderd van Europese Duurzame Energie Doelstelling by PwC – Het Energieakkoord Voor Duurzame Groei: Slechts 14% Duurzame Energie in 2020 en 16% in 2023 – Aandeel Hernieuwbare Energie Stijgt Naar 6,6 Procent in 2017 by CBS – Nieuwste Cijfers Duurzame Energie in Nederland: 9% geproduceerd, 4% verbruik – Uitvoeringsagenda Energieakkoord Voor Duurzame Groei 2018: 6 of 7 Zonneparken by Het Rijk – Energiebesparing in de Nieuwbouw: Het Lente-Akkoord voor Energiezuinige Nieuwbouw – Energieakkoord Niet voldoende Blijkt uit Nationale Energieverkenning 2017 – Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst: Klimaat- en Energieparagraaf by NVDE

Energie Bespaartips – Energy Saving Tips – Energiesparen Tipps

Wind2Heat: Van Windpark Tot Electrode Boilers, Warmtepompen en Electrolysers by Eneco

Geschreven op 19-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Grootverbruikers zoals industrie, agrarische sector en stadsverwarming moeten verduurzamen; van gas af en CO2 uitstoot drastisch verlagen.

Eneco wil haar bijdragen leveren aan de energietransitie door duurzame energie opwekking te realiseren en grootverbruikers te helpen hun CO2 uitstoot te reduceren.

Met windparken op zee is er een groot potentieel om grote volumes duurzame opwek te behalen. Daarnaast is electrificatie, waar wind als input dient een grote kans.

Eneco kan met Wind2Heat oplossingen de gehele keten organiseren. Van windparken realiseren tot en met de wind omzetten naar warmte/water met behulp van electrode boilers,  warmtepompen en electrolysers.

Zie ook: Zullen We Samen Eneco Kopen? Word Lid van EneCoöperatie en Houd Eneco in Publieke Handen – Royal Schiphol Group Kiest voor 100% Duurzame Windenergie uit Nederland by Eneco – Treinen NS Rijden vanaf 2018 voor 100% op Duurzame Energie van Nieuwe Windparken by Eneco – Eneco Windpark Delfzijl Noord: Duurzame Stroom voor Nieuw Datacenter van Google – Windpark Slufterdam by Nuon en Eneco bij Rotterdam Krijgt Nieuwe Grotere Windmolens: 50 MW –  Het Eneco Windpark Luchterduinen: 56% meer Nederlandse Windenergie op Zee – Het Prinses Amalia Windpark levert Topprestaties – Gemini Offshore Windpark in Gebruik Genomen: 600 MW Duurzame Wind Energie –Nieuwe Hoofdkantoor Eneco in Rotterdam Alexanderpolder met Energielabel A+ – Eneco kiest voor 100% elektrische auto’s – Eneco plaatst hoog rendement zonne-energie-installatie in Medemblik – Eneco Biomassa Energiecentrale Bio Golden Raand Gaat Stoom Leveren aan AkzoNobel –Van Not In My Back Yard naar Wind In My Back Yard by Eneco – Stad van de Zon –  – Windpark Nijmegen-Betuwe: Vijf Windturbines op Bedrijventerrein De Grift in Nijmegen – Windpark Westermeerwind – Eneco Zonnepark Ameland: Het Grootste Zonnepark van Nederland met 23000 Zonnepanelen – Eneco Gaat 50 Slimme, Semipublieke Laadpalen voor Elektrische Auto’s Plaatsen in Noord-Brabant – De NRGSPOT by Eneco voor Opladen van Elektrische Voertuigen in Rotterdam – Onze Clubkracht by Eneco Helpt Sportclubs bij Aanvraag Subsidie: De Energie van Pure Winst – 18% Nederlanders over Tien Jaar Zelfvoorzienend: De Intelligente Thermostaat Toon by Eneco – Jedlix SlimLaden-App by Eneco: The Smartest and Cheapest Way to Charge Your Electric Car – Tesla Powerwall voor Huishoudens by Eneco: Zelf Opgewekte Duurzame Zonne-Energie Opslaan – EnspireME: The Largest Battery System in Europe by Eneco and Mitsubishi Corporation – Eerste Eneco ZonneHub van Start: 170 Zonnepanelen op Dak Rabobank in Etten-Leur by Eneco – BioWarmte Installatie Lage Weide in Utrecht: Duurzame Stadswarmte by Eneco – Energiepark Rijnenburg in Utrecht: Windmolens en Zonneparken by Rijne Energie en Eneco – Windpark Spuisluis Met 6 Windmolens in IJmuiden by Eneco en Windpark IJmond – StukjeZon: Iedereen Aan De Zonne-Energie by Eneco – DSM Nederland Kiest Voor 100 Procent Duurzame Energie by Eneco – Groninger Overheden Gaan Gezamenlijk Duurzame Energie Inkopen by Eneco en Energie VanOns

Categorieën

  • Afval (553)
  • Agenda (2.923)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (711)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (442)
  • Design (229)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.164)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (250)
  • Energie en Besparing (2.954)
  • Europa (29)
  • Evenementen (125)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (113)
  • Hergebruik-Kringloop (293)
  • Iets anders (347)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.608)
  • Licht (368)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (166)
  • Milieu (739)
  • MVO (106)
  • Natuur (684)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (210)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (1.023)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (291)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • Opwekking Duurzame Zonne-Energie in Groningen Groeit van 1,8% naar 3,1%
  • Wasaweg Energieneutraal: Energie Innovatie Project Door Dertig Bedrijven in Groningen
  • Provincies en Gemeenten in Provincies Groningen en Drenthe Bestellen 1000 Laadpalen by Enpuls
  • Subsidieregeling Erfgoed: Restauratie en Verduurzaming van (Grote) Monumenten
  • Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
  • Behind The Barcodes: Supermarkten Scoren Slecht op Duurzaamheidsranglijst by Oxfam Novib
  • GRASSA!: Bioraffinage Van Gras Tot Nieuwe Productstromen Uit Gras
  • Groen Strooizout: Grassap, Het Groene Alternatief Voor Strooizout by Grass2Grit
  • EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Energie-Efficiëntie: 32,5 Procent In 2030
  • Wind2Heat: Van Windpark Tot Electrode Boilers, Warmtepompen en Electrolysers by Eneco
  • European Sustainability Award: Empowering People And Ensuring Inclusiveness And Equality
  • Terugleversubsidieregeling Vervangt in 2020 De Salderingsregeling Voor Duurzame Energie
  • De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
  • EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Duurzame Energie: 32 Procent In 2030
  • Verkeersborden van Bamboe Bij Europaweg in Coevorden by Provincie Drenthe
  • MKB-Ondernemers Zien Elektrische Bestelauto Wel Zitten by Evofenedex
  • ActiveWarmth: Elektrische Wandverwarming by Saint-Gobain Gyproc
  • Project DUELL: Ontwikkeling Elektrische Last-Mile Bestelauto (Urban E-Truck) by VDL en Picnic
  • Negen Windturbines bij Kop Afsluitdijk in Eeuwenoud Fries Cultuurlandschap by Nuon
  • Subsidie Restauratie Rijksmonumenten, Monumenten, Molens, Kerken en Mobiel Erfgoed
  • Links

    Milieunet op..